در افتتاحیه هفته فرهنگ ژاپن

افتتاحیه نمایشگاه «شکوفه‌های گیلاس و افسانه گِنجی» دوم اردیبهشت ماه در موزه هنرهای دینی‌امام‌علی(ع) برگزار شد.

آموزش پوشیدن «کیمونوی ژاپنی» با استفاده از یک «مدل» ایرانی+تصاویر

به گزارش گلستان24،افتتاحیه نمایشگاه «شکوفه‌های گیلاس و افسانه گِنجی» دوم اردیبهشت ماه در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.

 

این مراسم آغاز برنامه هفته فرهنگی ژاپن در ایران به شمار می آمد و سفیر کشور ژاپن و تعدادی از میهمانان خارجی در آن حضور داشتند.

سفیر ژاپن ضمن تشکر از شهرداری تهران و موزه امام علی گفت: شکوفه های گیلاس از این رو برای این نمایشگاه انتخاب شده که این شکوفه گل ملی ژاپن محسوب می شود و اکنون در ژاپن در حال شکوفایی است. موضوع این نمایشگاه «افسانه گنجی» است که نخستین رمان ژاپنی قلمداد می شود که جزء اولین ها در جهان است که خدمتکار همسر امپراطور ژاپن آن را به نگارش درآورد. امروز این رمان الهام بخش ما ژاپنی هاست و تاثیرات زیادی داشته و استدعا می کنم از نزدیک با فرهنگ ما آشنا شوید. 

خانم دکتر «کیوکو هورئه» در سخنان خود ضمن علاقه به زیبایی های ایران گفت: پیش از این این مراسم در سال 2008 نیز در ایران اجرا شده است و در منزلم نیز در ژاپن میزبان دکتر عراقچی و همسرشان و همسر دکتر متکی بوده‌ام که جهت شناخت فرهنگ ژاپن مراسم چای را اجرا کردم. اخیرا محققان متعددی از ایران و ژاپن در زمینه های محتلفی از جمله باستان شناسی، تاریخ همکاری دوجانبه داشته‌اند و اینجانب نیز برای تحقیق در مورد «قنات» سفرهایی به تهران، یزد، اصفهان و مشهد سفر کرده‌ام. 

 

مراسم با معرفی گروه 10 نفره دکتر هورئه ادامه یافت و پس از آن اجرای مراسم خوشنویسی با نگارش یک شعر ژاپنی با معنی‌: آرزو دارم هنگام مرگ در بهار در زیر شکوفه‌های گیلاس و قرص ماه باشم» و در ادامه یک جمله از آموزش‌های «زِن» ادامه یافت و در انتها جمله پرشیا به زبان ژاپنی خوشنویسی شد. خط از چین به ژاپن آمده و زمان آن را مصادف با زمانی می دانند که داستان «گنجی» در حال نگارش بوده است.

 

بعد از مراسم خوشنویسی، مراسم چای برای حاضران اجرا شد، و نحوه و آداب اجرای مراسم چای در ژاپن به اجرا درآمد. 

 

در مرحله بعدی مراسم منظم و دقیق هیئت فرهنگی ژاپن آداب پوشیدن کیمونوی ژاپنی با حضور یک مدل ایرانی روی صحنه به حاضران آموزش داده شد. و در خلال آن توضیحاتی در مورد فرهنگ پوشیدن این لباس سنتی در گذشته ارائه شد.

 

در ابتدای برنامه کارت‌هایی برای مراسم چای و خوشنویسی به میهمانان ارائه شده بود که بوسیله آن می توانستند در انتهای مراسم در برنامه چای شرکت کنند یا متن خوشنویسی شده ای را دریافت کنند.

پس از مراسم افتتاحیه، نمایشگاه شکوفه های گیلاس در طبقه دوم موزه امام علی افتتاح شد.

منبع:فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار