دولت و شرایط فضای مجازی

از دولت تدبیر و امید انتظار می رود که در این جنگ سرد، نه به عنوان یک تماشاچی، بلکه به عنوان یک نیروی موثر وارد شده و دفاع همه جانبه نسبت به هجوم بی وقفه به ارزش ها و آرمان های نظام اسلامی را سرلوحه کار خود قرار دهد.

نقش دولت در جنگ بدون خونریزی

به گزارش گلستان 24 ، فضای مجازی، دنیای غیر واقعی است  که می تواند  بر زندگی فردی و اجتماعی انسان در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بسیار تأثیر گذار باشد.

فتنه سال 1388 یکی از نمونه های بارز مدیریت فضای مجازی در عرصه سیاسی کشور ماست. شبکه های اجتماعی به همراه سایت های معاند نظام، برنامه توهم برانگیز براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران را به راه انداختند. انتشار اخبار و تصاویر در فضای سایبری با هدف خدشه دار کردن اعتماد عمومی جامعه نسبت به نظام در هر ثانیه و همزمان اطلاعیه هایی که از سوی سران فتنه در فضای غیر واقعی منتشر می شد به اراذل و اوباش  اجازه می داد تا به اموال عمومی، آسایش و امنیت افراد جامعه تعرض کنند. بنابراین فضای مجازی توانست 8ماه در فضای حقیقی جامعه فتنه به پا کند.

شاید یکی از حوزه هایی که تا سال 88  به عنوان یک فضای تهدید کنندی فرهنگی به شمار می رفت، پس از فتنه 88  زنگ خطر سیاسی آن نیز به صدا درآمد تا مسئولین نسبت به  فضای سایبری هوشمندانه تر عمل کنند.

فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد

از آنجایی که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی  معتقد بودند که فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد و در مقام تشبیه فرمودند که این فضا مثل یک رودخانه‌ی پر از آب و خروشان است که می‌آید و دائماً هم بر آب آن افزوده و خروشان‌تر می‌شود. اگر ما برای این رودخانه تدبیر کنیم و برنامه داشته باشیم؛ زه‌کشی کنیم و هدایت کنیم این رودخانه را تا به سد بریزد، می‌شود فرصت. اگر رهایش کنیم و برنامه‌ای برای آن نداشته باشیم، می‌شود یک تهدید.

بنابراین ایشان خود پیشتاز این عرصه بوده و در اسفندماه 1390 طی حکمی شورای عالی فضای مجازی را راه اندازی نمودند و مهمتر از آن اینکه رئیس جمهور را  به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی منصوب نموده  و شخصیت های حقوقی هم چون رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر اطلاعات، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران  به عنوان اعضای حقوقی این شورا منصوب نمودند.

جنگ بدون خونریزی

مواجهه فعال و خردمندانه با فضای مجازی

مقام عظمای ولایت همچنین در این حکم به اعضای این شورا این مهم را یادآور شدند که این شورا وظیفه دارد مرکزی به نام مرکز ملّی فضای مجازی کشور ایجاد نماید تا اشراف کامل و به روز نسبت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی و تصمیم‌گیری نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه کشور با این موضوع از حیث سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوایی در چارچوب مصوّبات شورای عالی و نظارت بر اجرای دقیق تصمیمات در همه سطوح داشته باشد.  و در ادامه به پیوست این حکم مهم 40 مأموریت را به این شورا ابلاغ نمودند.

تعطیلی و کم تحرکی شورای عالی فضای مجازی

سه سال پیش رهبر انقلاب از شورا خواستند تا در راستای اجرای 40 مأموریت سرعت عمل داشته باشند، اما متأسفانه در سال جاری شورای عالی فضای مجازی که باید در هر ماه برگزار گردد تا مأموریت های محوله را به نحو احسن انجام دهد و این در حالی است که این شورا  در اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری با موضوع بی اهمیت پیام های تبلیغاتی گوشی های همراه برگزار گردید و پس از تعطیلی 5 ماهه به دلیل عدم حضور رئیس شورا که شخص ریاست جمهور است در آبان ماه برگزار گردید و تا به امروز حتی یک مأموریت از 40 مأموریت انجام نگرفته است و این در حالی که است که دشمن توانست در ماجرای اسید پاشی اصفهان بار دیگر قدرت مانور پیدا کند و امنیت اجتماعی و گردشگری کشور را مورد تهدید قرار دهد و این کار تنها از طریق شبکه اجتماعی وایبر انجام پذیرفت.

جنگی بدون خونریزی

امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست که فضای مجازی ، بستری است که دشمن آن را مهیا نموده است تا از طریق آن فرهنگ مورد پسند خود را به کشورهای اسلامی صادر کند و به عبارتی جنگی بدون خونریزی را با ابزاری هم چون شبکه های اجتماعی، سایت های مستهجن و فن آوری گوشی های همراه (وایبر، واتس آپ و ...)  به راه انداخته  است و دیگر کسی تردید ندارد که مالک وایبر، رژیم اشغالگر قدس است و این دشمن قسم خورده ایران اسلامی بی دلیل زمین وایبر را چمن کاری نکرده است، زمینی که بازی در آن تمام و کمال به دست خودش است و هر کجا به ضررش باشد اوت می کند و هر جا به نفعش باشد می گذارد توپ وارد دروازه شود.

اکنون این سؤال مهم از رئیس شورای عالی فضای مجازی است که با وجود تأکید فراوان مقام معظم رهبری نسبت به به برگزاری منظم و هدفمند شورای عالی فضای مجازی ، چرا نتایج فعالیت های این شورا تا کنون مشخص نشده است؟

خاطره تلخ فتنه 88 هیچگاه از ذهن مردم ایران پاک نخواهد شد و حماسه 9 دی ملت بصیر ایران اسلامی به جهانیان ثابت کرد که هرگز به دشمن اجازه نخواهند داد که چشم طمعی به این کشور داشته باشند. اما هر مبارزه ای ابزاری می خواهد و بدون شک رهبر معظم انقلاب اسلامی شورای عالی فضای مجازی را تشکیل دادند تا این تهدید سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را به سمت فرهنگ اسلامی مدیریت کنند.

متأسفانه این حکم زمین مانده و این شورا آن طور که شایسته فرمان رهبر فرزانه انقلاب است ، مورد توجه اعضای آن قرار نگرفته است.

این در حالی است که چندین سال است «جنگ بدون خونریزی» در فضای مجازی علیه کشورمان آغاز شده است و هر از چندگاهی یکی از آثار آن نمودار می گردد. در شرایط کنونی از اثرات این جنگ می توان به تبعات مختلف آن از جمله فرد گرایی و مدیریت افکار عمومی در حوادث مختلف از جمله اسیدپاشی اشاره نمود.

جنگ بدون خونریزی

با توجه به تاثیرات سریع و گسترده این فناوری لزوم عملکرد سریع و مدبرانه در خصوص ساماندهی به فضای مجازی اکنون بیش از پیش مشخص شده است. کاری که اگر شورای فضای مجازی با جهت دهی خود و دستگاه های دولتی با عملیاتی کردن آن هرچه سریعتر به آن نپردازند، ممکن است در آینده ای نچندان دور خسارات جبران ناپذیر سیاسی-اجتماعی برجای بگذارد.

اکنون زمان آن است که این شورا درخصوص فعالیت های خود شفاف سازی بیشتری صورت دهد و از دستگاه های دولتی نیز انتظار می رود عملکرد خود را در جهت ساماندهی اصولی فضای مجازی و مقابله با این جنگ سرد همراه با سکوت، برای مردم تشریح نمایند.

قطعا از دولت تدبیر و امید انتظار می رود که در این جنگ سرد، نه به عنوان یک تماشاچی، بلکه به عنوان یک نیروی موثر وارد شده و دفاع همه جانبه نسبت به هجوم بی وقفه به ارزش ها و آرمان های نظام اسلامی را سرلوحه کار خود قرار دهد، چیزی که متاسفانه تا کنون از وزارت خانه های دخیل در این موضوع از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دیده نشده است.

ارسال نظر

آخرین اخبار