هویتی که زیر سایه بی‌کفایتی‌ها گم شد

براساس نگاه والای صورت یافته از سوی رهبری در باب فرهنگ باید به نگاه دورمانده نزد مسئولان فرهنگی کشور درباره ارزش های کار فرهنگی تلنگری بزنیم تا شاید خواب خوشی که سال ها آن ها را در خود گرفته است، رهایشان سازد!

ارزش های بالای فرهنگ از منظر رهبر معظم انقلاب و غفلت مسئولان نهادهای فرهنگی/ از ولنگاری تا بی هویتی فرهنگی؛ راهی دور از نگاهی غریب!

به گزارش گلستان24، فرمایشات اخیر رهبری درباره مسائل فرهنگی که در دیدار با نمایندگان مجلس دهم رخ داد، بار دیگر به ارزش والای فرهنگ در تولید جامعه ای پویا و کوشا صحه گذاشت. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در فرمایشاتی فرزانه، فرهنگ را حتی از اقتصاد هم مهم تر دانستند، و فرمودند: «مسئله اقتصاد، اولویت فوری و کنونی کشور است اما فرهنگ در بلندمدت از اقتصاد نیز مهم ‌تر است.» از این رو لازم است براساس این نگاه والای صورت یافته از سوی رهبری باید به نگاه دورمانده نزد مسئولان فرهنگی کشور درباره ارزش های کار فرهنگی تلنگری بزنیم تا شاید خواب خوشی که سال ها آن ها را در خود گرفته است، رهایشان سازد!

همانطور که بارها در یادداشت های خود به آن اشاره کردم، زیربنای همه مسائل کلان کشور از طریق ایجاد فرهنگی همراستا با ارزش های آن جامعه شکل می گیرد و اگر چه دامنه فرهنگ چنان گسترده بوده که به راحتی نمی توان با ایجاد بسته ای تعریف شده در اختیار مخاطب قرار داد، اما براساس تعاریف و رویکردهای مختلفی که بدان متصل خواهد بود می توان تحلیل های مختلفی را صورت داد.

از اهمیت فرهنگ در زیر مجموعه هریک از جنبههای بسیار آن باید به طور مداوم نوشت و به هشدار لازم نزد متولیان امر دست زد که فرهنگ آن چنان که در زیر آوار بی کفایتی مسئولان مانده، نمی باشد و هر سر فصلی از پیشرفت و اعتلای کشور از سیاست تا اقتصاد را باید از دریچه ای رو به فرهنگ دید. اما متاسفانه در نگاه و روش برخورد با عظیم ترین اتفاق بشری چنان دورافتاده برخورد می شود که فرهنگ همچون برده ای در زنجیر سیاست و دیگر مقولات بوده و از اختصاص بودجه تا انواع بی مهری های صورت یافته از سوی مسئولان، یتیم بودن فرهنگ در کشورمان قابل ردیابی است.

براساس فرمایشات اخیر آقا مساله فرهنگی غایتی در جامعه ای رو به تعالی است و بر این اساس چه غفلت مسئولان و چه بی هویتی آثار تولید شده توسط سازندگان عرصه فرهنگ و هنر جای نقد دارد و رهبری از این تنگناهای موجود و آشفته بازار رخ داده در ساخت آثاری هویت مند، عنوان «ولنگاری» را اطلاق کردند که معنایی از بی قیدی و بیگانگی آثار است و می تواند به پای بست همان نادیده انگاشتن فرهنگی باشد که در هر جامعه ای براساس شاخصه های فرهنگی آن دیار درجه گذاری می شود و متاسفانه در این سال ها به جای ایجاد فعالیت های موثر در راستای فرهنگ اصیل ایرانی دست های خود را به عنوان تسلیم در عمل بالا برده ایم تا فرهنگی بیگانه در ارکان آثار تولیدی نفوذ یابد و حالا این ولنگار جان سوز در عرصه فرهنگ را می توان براساس مساله ای مهم از بی کفایتی مسئولان مورد بازخواست قرا داد.

ولنگاری از بی هویتی می آید و بی هویتی در فرهنگ هر جامعه ناشی از بی معنایی رخ داده در نزد مردمان آن جامعه می باشد که آن گاه لباس تفکر از شکل تثبیت شده در هر جامعه ای خارج شود و نشان از آینه ای دیگر برای تظاهر بیابد، همین می شود که قالبی بی هویت بر جامعه دوخته می شود و از آن جا که مسئولان هم تمایلی برای درافتادن با این شکل ناصواب موجود در فرهنگ جامعه ندارند و کرسی های مدیریتی را مهم تر از مقابله با ناهنجاری های فرهنگی می دانند، سعی می کنند با تسامح از انواع اتفاقات ناگوار رخ داده در جامعه بگذرند! مساله ای که به قول فرمایش رهبری ناشی از واهمه در برخورد با جریانی است که فضایی کاملا باز را برای عرصه فرهنگی می خواهد تا با سوء استفاده از آزادی فرهنگ، فرهنگ آزاد شده و بی هویتی را منتشر سازد که ابتدا و انتهایی از هویت بر آن استوار نیست. در صورتی که به تعبیر رهبری، مفهوم «آزادی غیر از ولنگاری است؛ آزادی غیر از رهاسازی همه ضابطه ها است. آزادی ــ که نعمت بزرگ الهی است ــ خودش دارای ضابطه است؛ بدون ضابطه، آزادی معنی ندارد… اینکه ببینیم کسانی با استفاده از هنر، با استفاده از بیان، با استفاده از ابزارهای گوناگون، با استفاده از پول، راه مردم را بزنند، ایمان مردم را مورد تهاجم قرار بدهند، در فرهنگ اسلامی و انقلابی مردم رخنه ایجاد کنند، ما بنشینیم تماشا کنیم و بگوییم که آزادی است، این جور آزادی در هیچ جای دنیا نیست!»

اگر تاملی از سر دغدغه مندی بر فرمایشات رهبری در باب ارزش های فرهنگ و نادیده گی های رخ داده در این میان داشته باشیم به قصورات بسیاری از سوی مسئولان امر می رسیم که برای یک بار هم شده باید از پشت تریبون های سخنرانی و شعار به درون برنامه ای منسجم و کارآمد درآیند و نبض هویت در جامعه ای فرهنگی را از آن خود سازند که زمانه ای سخت با حضور آثاری ولنگار مابانه شکل گرفته و در حال انتقال ویروسی کشنده توسط ناهنجارهای اخلاقی است و این را می توان در آثار ساخته شده در شاخه های مختلف به وضوح مشاهده کرد.

منبع: سراج24

ارسال نظر

آخرین اخبار