وداع با ماه رمضان

بدرود که دیروز چون با ما بودی، به سختی دلبسته ات بودیم و فردا که از میان ما خواهی رفت، از جان و دل آرزومند آمدنت هستیم.

حلاوت روزهای بندگی خداحافظ...بدرود ای ماه خوب خدا
به گزارش گلستان 24،  انگار همین دیروز بود که ماه مبارک رمضان با تمام خیر و برکاتش از راه رسید و غفلت ها و آلودگی هایمان را متذکر شد و ما با انس با او از تنبلی و سستی و عادات اشتباه خویش دست کشیدیم. ماهی که لحظاتش به سرعت، سپری گشت و جز اندکی تا شنیدن ندای الله اکبر عید فطر باقی نمانده است.
 
شبهایی که بدون توجه و در دروازه خروجی . لحظات خداحافظی با آن به سر برده می شود همان شبهایی است که گاه سرنوشت هشتاد و چند ساله ما در آن رقم خورده می شود و تشنگی و گرسنگی روزهایش یادی از روزی می کند که گرسنگی و تشنگی آن (حتی با این روزهای گرم و طاقت فرسایی که در چند ده سال گذشته بی سابقه بوده است) بسیار فراتر از این روزها می باشد.

اهل بیت (ع) از رمضان چه می گویند؟

بی شک توجه به جایگاه عظیم لیالی را از نگاه عمیق و ژرف اهل بیت در ادعیه و مناجاتهایشان می توان چشید. 

 آب دریا را اگر نتوان کشید
هم به قدر تشنگی باید چشید
 
صحیفه سجادیه یکی از زیباترین و در عین حال محجورترین کتبی است که صاحب معانی عمیق و زیبایی می باشد. در دعای وداع ماه مبارک رمضان که یکی از ادعیه صحیفه سجادیه است چگونگی وداع با این ماه بیان شده است. مضامین عالی از اوج بندگی و زیبایی شناختی در فرازهای مختلف این دعا به چشم می خورد:

... اَلسَّلامُ عَلَیْکَ مِنْ مَطْلُوبٍ قَبْلَ وَقْتِهِ، وَ مَحْزُونٍ عَلَیْهِ قَبْلَ فَوْتِهِ.

سلام بر تو که قبل از آمدنت در آرزویت بسر میبردیم، و پیش از رفتنت بر هجرانت محزونیم.

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ مِنْ مُجاوِرٍ رَقَّتْ فیهِ الْقُلُوبُ، وَ قَلَّتْ فیهِ الذُّنُوبُ
 
درود بر تو ای همسایه ای که دل ها بر اثر عبادت و بندگی در آن نرم و فروتن گردید و گناهان بر اثر آمرزش و عفو خدای بزرگ در آن کم شد.
 
 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ ما کانَ اَمْحاکَ لِلذُّنُوبِ، وَ اَسْتَرَکَ لِأَنْواعِ الْعُیُوبِ ...
 
درود بر تو! چه بسیار گناهان را محو کردی و چه بسیار زشتی ها را پوشاندی ....
 
... اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَهْرَ اللَّهِ الْاَکْبَرَ، وَ یا عیدَ اَوْلِیآئِهِ.
... سلام بر تو اى بزرگ‏ترین ماه خدا، و اى عید عاشقان حق.
 
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَکْرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الْاَوْقاتِ، وَ یا خَیْرَ شَهْرٍ فِى الْاَیّامِ وَ السّاعاتِ.
سلام بر تو اى کریم‏ترین همنشین از میان اوقات، و اى بهترین ماه در روزها و ساعات.
 
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ مِنْ شَهرٍ قَرُبَتْ فیهِ الْامالُ، وَ نُشِرَتْ فیهِ الْاَعْمالُ. 
سلام بر تو اى ماهى که در طىّ تو برآورده شدن آمال نزدیک گشته، و اعمال در آن پخش و فراوان است. 
 
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ مِنْ قَرینٍ جَلَّ قَدْرُهُ مَوْجُوداً، وَ اَفْجَعَ فَقْدُهُ مَفْقُوداً، وَ مَرْجُوٍّ الَمَ فِراقُهُ...
سلام بر تو اى همنفسى که قدر و منزلتت بزرگ، و فقدانت بسیار دردناک است، و اى مایه امیدى که دوریت رنج‏آور است...
 
 
امام سجاد علیه السلام در بخشی از دعای وداع ماه رمضان می فرماید:
 
ثُمَّ قَدْ فارَقَنا عِنْدَ تَمامِ وَقْتِهِ، وَانْقِطاعِ مُدَّتِهِ، وَ وَفآءِ عَدَدِهِ، فَنَحْنُ مُوَدِّعُوهُ وِداعَ مَنْ عَزَّ فِراقُهُ عَلَیْنا، وَ غَمَّنا وَ اَوْحَشَنَا انْصِرافُهُ عَنّا
 
پس به هنگام پایان گرفتن وقت و سرآمدن مدت، و کامل شدن روزهایش از ما جدا شد، اینک آن را وداع می گوئیم، وداع کسى که هجرانش بر ما غم ‏انگیز است، و روى گرداندنش ما را به اندوه و وحشت دچار کرده
 
 وداع با این ماه، وداع جانکاه و دشواری است که اهل رمضان را دچار غم و اندوه می کند. اهل معنا، در این ماه خیرشان بیشتر شد و کسانی که گرفتار گناه بودند، کمتر به گناه آلوده شدند. پس با ماه مبارکی وداع می کنیم که رفتنش برای ما دشوار است و غمگینمان می کند. ماهی که ماه رحمت خداوندی بود و هر لحظه اش، خیری برای ما به ارمغان می آورد.
 
مقام معظم رهبری درباره وداع با ماه مبارک رمضان می فرماید: «امام سجاد علیه السلام در دعای وداع ماه رمضان، آنچنان از فراق این ماه می نالد که بارها و بارها بر ماه رمضان درود می فرستد: السلام علیک. اینجا سلام، به معنای بدرود و به معنای خداحافظی کردن با ماه رمضان عزیز و با این روزها و شب های نورانی است. خداحافظی با این قطعه بهشتی از زمان عمر ما و از طول دوران سال، یعنی ماه رمضان است. عزیزان من! این ذخیره تقوا را که در ماه رمضان به دست آوردیم... باید حفظ کنیم، این محصول بسیار ارزشمندی است».
 
امام صادق علیه السلام و وداع ماه رمضان
 
ابوبصیر از امام صادق علیه السلام روایت کرده که آن حضرت در وداع ماه رمضان فرمود: «بار پروردگارا! تو خود در کتاب مقدّست فرمودی ماه رمضان که قرآن در آن نازل شده، مایه هدایت و رستگاری مردم و وسیله تشخیص حق از باطل است. اینک ماه رمضان به پایان رسید. پس از تو تقاضا می کنم اگر بر من گناهی باقی مانده که هنوز آن را نیامرزیده ای یا می خواهی به آن گناه عذابم کنی، تا فجر این شب [آخر] ماه مبارک فرا نرسیده، گناهانم را بیامرزی و از تقصیرم در گذری، ای مهربان ترینِ مهربانان».
 
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و وداع ماه رمضان
 
جابر بن عبدالله انصاری، می گوید: در جمعه آخر ماه رمضان نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله رفتم، هنگامی که چشم آن حضرت بر من افتاد فرمود: ای جابر! این جمعه آخر ماه رمضان است. پس با آن وداع کن و بگو:«خدایا! این رمضان را آخرین روزه ما قرار نده و اگر چنین مقرّر کردی، ما را مورد رحمت خود قرار ده و محروممان مساز». هر کس این را بگوید، به یکی از دو امر نیکو می رسد: یا آنکه طول عمر می یابد و ماه رمضان بعدی را درک می کند، و یا آنکه مورد بخشش و رحمت خدا قرار می گیرد.
 
 
عطر رمضان را بعد از ماه رمضان حفظ کنیم
اگر پیامدهای معنوی رمضان را در غیر این ماه هم حفظ کنیم، گویا ماه پربرکت رمضان پایانی نخواهد داشت. وداع با ماه رمضان، هرگز به معنای وداع با ویژگی های ارزشمند این ماه نیست. بنابراین، اگر صفات پسندیده ای چون، انجام واجبات و ترک محرمات،  قرائت قرآن و شب زنده داری و حضور در محافل دینیو اطعام را حفظ کنیم، می توانیم همواره و تا رمضان بعد، از برکات معنوی آن بهره ببریم.
 
آزمون هر میزا ن سخت تر و دشوارتر باشد جوایزش نیز ارزنده تر خواهد بود. عید فطر را در روایات روز جایزه ها نامیده اند. امید که بهترین جایزه های مادی و معنوی را از جانب خداوند متعال در این ماه دریافت نماییم. 
 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار