نمونه های بارز اقتصاد مقاومتی؛

قالیبافی در اشتغال و درآمد زنان و دختران روستایی ترکمن صحرا نقش اساسی دارد و برای رونق نیازمند حمایت است.

نقش قالی‌های دست‌بافت در اشتغال زنان ترکمن صحرا + تصاویر

به گزارش گلستان24، امروز گلستان و ترکمن بافرش و قالی ترکمن شهرت جهانی دارد و این شهرت مرهون تلاش زنان و دختران بی‌نام‌ونشان و هنرپردازی است.

نقوش فرش اصیل ترکمن ذهنی یا حفظی بافت است و زنان ترکمن در تولید این دستبافت، آرمان‌ها و اندیشه‌هایشان را بارنگ‌های دلخواه بر روی تار قالی گره می‌زنند تا تابلویی زیبا و مانا پیش روی مجسم سازند.

قالیبافی در اشتغال و درآمد زنان و دختران روستایی منطقه نقش اساسی دارد و برای رونق نیازمند حمایت است. این مورد نقش بسزایی در اقتصاد مقاومتی دارد. چراکه درآمد قابل‌توجهی از این طریق حاصل خواهد شد. البته حمایت از این هنر اصیل ترکمن آن‌هم در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل بسیار مهم و ضروری می‌باشد.

خانم توماج، یکی از فعالین آق‌قلایی در این عرصه می‌باشد. وی در حدود هشت ماه پیش از تسهیلات این حرفه برای راه‌اندازی و تکمیل کارگاه خود استفاده کرده است.

توماج در این خصوص به خبرنگار اسپی دژ گفت : در حدود هشت ماه پیش به مبلغ 15 میلیون تومان از بسیج سازندگی ناحیه مقاومت بسیج سپاه آق‌قلا برای توسعه کارگاه قالیبافی خود از تسهیلات اقتصاد مقاومتی استفاده کرده‌ام و در حال حاضر من به همراه دخترم مشغول به فعالیت می‌باشیم.

 

وی ادامه داد : قالی‌بافی هنر اصیل این منطقه است که بیشتر زنان ترکمن آن را از کوچکی آموخته‌اند و آن را برای سرگرمی انجام می‌دهند. اما من برای کمک به اقتصاد خانواده‌ام در حال فعالیت می‌باشم. با تلاش بیشتر و استفاده از تسهیلات اقتصاد مقاومتی این حرفه را توسعه و گسترش دادم.

توماج به توصیه به خانم‌های خانه‌دار در این منطقه افزود : به نظر من خانم‌های خانه‌دار می‌توانند در کنار انجام امورات روزمره، به این حرفه نیز مشغول باشند . علاوه بر ترویج این فرهنگ و نمایاندن هنر دستی قوم ترکمن به سایر نقاط کشور، می‌توانند به معیشت خانواده خود نیز کمک شایانی کنند. 

اقتصاد مقاومتی قالی بافی ترکمن 
 
اقتصاد مقاومتی قالی بافی ترکمن 
 
اقتصاد مقاومتی قالی بافی ترکمن 
 
اقتصاد مقاومتی قالی بافی ترکمن 

انتهای پیام/

منبع: اسپی دژ

ارسال نظر

آخرین اخبار