تاملی به اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد

وزیر این روزها پاسخگو است اما این همان پاسخی نیست که بتواند شعله سوخته دلان فرهنگ را خاموش سازد. در واقع وزیر در میان گفته هایش به دنبال این بود که وضعیت لجام گسیخته فعلی را ناشی از مغایرت میان آثار مجوزدار با آثار منعکس شده بداند که در این صورت باید دیگر منتظر هر شرایطی برای آثار هنری اعم از کتاب و تئاتر و سینما بود

پافشاری وزیر بر مواردی که منجر به ولنگاری فرهنگی شده است/ دغدغه‌های بی‌پاسخ جبهه فرهنگی انقلاب و ناامیدی حامیان دولت

به گزارش گلستان24، این روزها وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار پُرکار شده است و در جمع خبرنگاران رسانه ها هم حرف های جالب توجهی را به میان می آورد که هر کدام از جملات عنوان شده می تواند محل تامل و تحلیل اهل اندیشه و قلم قرار بگیرد. اظهاراتی از جمله آزادسازی منع ماهواره ها تا وضعیت تولید و توزیع کتاب ها در کشور و نکته هایی از انحرافات رخ داده در حوزه تئاتر که علی جنتی در میان گفته های خود بدان ها پرداخت و البته در صدد حمایت بخشی از رویه موجود و بالطبع همکاران مجموعه مدیریتی خود اعم از معاونت امور فرهنگی، معاونت مطبوعاتی و معاونت قرآن و عترت شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این روزها حسابی فعال شده و در این 2، 3 روز اخیر در در سومین اجلاس سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، رونمایی از گالری مجازی «ایران هنر» و همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری و کسب و کار در صنعت شرکت کرد و در حاشیه این نشست ها، هم از فیش حقوقی صحبت کرد و هم از ماهواره ها و هم از کتاب و هم از تئاتر و هم از... در میان این همه گفته ها و فعالیت های وزیر مساله مهم و پابرجا مطالبات به زمین مانده اهالی فرهنگ و هنر و دغدغه مندان آثار ارزشی در کشور است که به تبعیت از حدیث متعالی شدن انسان از طریق هنر به دنبال انعکاس این نگاه والا بر پرده تصویر و در میان آثار منتشره و در آلبوم های موسیقی هستند.

وزیر این روزها پاسخگو است اما این همان پاسخی نیست که بتواند شعله سوخته دلان فرهنگ را خاموش سازد. در واقع وزیر در میان گفته هایش به دنبال این بود که وضعیت لجام گسیخته فعلی را ناشی از مغایرت میان آثار مجوزدار با آثار منعکس شده بداند که در این صورت باید دیگر منتظر هر شرایطی برای آثار هنری اعم از کتاب و تئاتر و سینما بود. از طرفی برخی آثار مورد نظر و مورد علاقه مدیران فرهنگی و وزیر دارای معایبی است که نمی توان از آن ها به عنوان الگو در میان تولیدات هنری در کشوری اسلامی نام برد.

در این خصوص علی جنتی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران درباره وضعیت تئاتر عنوان کرد: «خوشبختانه اقدام‌های خوبی در حوزه تئاتر صورت گرفته است، همچنانکه سال گذشته 2 یا 3 تئاتر خوب اجرا شد که از جمله آنها تئاترهای «سقراط»، «ترور» که درباره شهادت امیرالمومنین (ع) بود و «باغ دلگشا» بود که خانم پری صابری آن را اجرا کرد که مضمون آن درباره سعدی بود و در مجموع در این نمایشی که اجرا شد، بیش از 500 یا 600 شعر از اشعار سعدی توسط بازیگران خوانده شد و این نشان‌ دهنده رونقی است که در این حوزه ایجاد شده است.» این اظهارنظر در حالی است که برای نمونه در تئاتر «ترور» با مضمون مهم به شهادت رساندن امام علی(ع) توسط ابن ملجم مرادی شاهد حضور شخصیتی مدرن و متفاوت چون ابن ملجم بودیم که هیچ تناسبی با حقیقت تاریخ نداشت و در میانه نمایش هم رقص دسته جمعی زنان کوفه به سرکردگی قطام جلوی دیدگان حضار در سالن نمایش به اجرا درآمد!

 باز هم می توان نمونه های دیگری از وضعیت ناگوار سالن های نمایشی و انواع رفتارها و دیالوگ های خلاف منزلت دینی و عرفی را بیان کرد و اوضاع چنان شده که حتی می توان در ورودی سالن نمایش با حروفی بزرگ نوشت که «ورود خانواده ها به این مکان ممنوع» و این وضعیت فعلی از مسیری بدون مدیریت مندی لازم بیرون نیامده است.

البته وزیر در گفته های اخیر خود به مواردی ارزشمند هم پرداخت که نشانه ای از تغییر تصمیم ایشان در مواردی چون اصلاح قانون ماهواره ها است. علی جنتی درباره اصلاح قانون منع استفاده از ماهواره ها که در این چند روز همراه با واکنش هایی چون تحویل داوطلبانه ماهواره در سراسر کشور بود، عنوان کرد: «ما چنین قراری نداریم. فقط نظر شخصی خودم را گفتم که در شرایطی هستیم بخش قابل توجهی از مردم از ماهواره‌ها استفاده می‌ کنند که این واقعیت را در سطح شهر تهران و شهرستان‌ها می ‌بینیم؛ ما از سال 73 ممنوعیت قانونی داریم و باید با متخلفان برخورد کرد... هرکدام از این پدیده‌ها نکات مثبت و منفی دارد و هم می ‌توان از آن استفاده صحیح کرد و هم می‌ توان استفاده نادرست از آن کرد و باید به این سمت برویم که خودمان و فرزندانمان را در داخل خانواده‌ها و مدارس از مهد کودک تا دبیرستان کار تربیتی کنیم، برای استفاده از این پدیده اجتناب ناپذیر. فقط یک نظر شخصی بود که در این رابطه داده شد.»

همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این بار برخلاف وعده های تهی از واقعیت برخی مدیران دولتی فرهنگ درباره اوضاع کتاب به شکلی پذیرفتنی صحبت کرد و گفت: « آنچه که می ‌توانم بگویم این است که وضعیت در این زمینه مطلوب نیست.» البته برخی از صحبت های روزهای اخیر شخص اول مدیریتی فرهنگ معطوف به مواردی خارج از این حوزه و بحث مهم و جنجالی فیش های حقوقی بود که در هفته گذشته به آن بسیار پرداختیم. علی جنتی در این باره گفت: «افشای فیش حقوقی به عنوان یک ابزار سیاسی برای برخورد با رقبا به کار می‌ رود، این کار از سوی هرکسی صورت بگیرد، محکوم است.» البته نخستین بار این حجت الله ایوبی یکی دیگر از معاونین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که به مساله حقوق ها دامن زد و بعدها به طور طبیعی با پاسخ های مدیران فرهنگی دولت پیش همراه شد.

آنچه مسلم است در حوزه فرهنگ و هنر نه تنها اهالی معتقد به هنر ارزشی دارای دغدغه های بی پاسخی  هستند بلکه از سوی هنرمندان و فرهیختگان هم نظر با دولت یازدهم هم در این مدت انتقادات بسیاری به صورت شفاهی و کتبی صورت یافته است و از این رو نیاز بر تغییر شرایط مدیریتی فعلی است.

سراج24

ارسال نظر

آخرین اخبار