گفتگو با زهرا منوچهری، فرزند شهید عبدالحسین منوچهری:

دختر شهید«عبدالحسین منوچهری» ادامه‎‎ی راه شهدا و بهترین راه قدردانی مردم از مقام شهیدان را پای‌بندی به اعتقادات، اهداف و آرمان‎های شهیدان دانست.

برخورداری از نعمت امنیت از ثمره خون شهداست/ حجاب عاملی برای رسیدن به موفقیت بانوان با حفظ جایگاه و منزلت آنان است

 ولادت با سعادت بانوی با کرامت و عصمت حضرت معصومه(س) به عنوان روز ملی دختران نامگذاری شده است تا همانطور که حضرت معصومه(س) با بندگی خالصانه خود توانستند به چنین مقام و جایگاه والایی دست یابد، این نامگذاری تلنگری برای دختران این مرز و بوم باشد تا با تأسی از این بانوی کریمه مسیر سعادت و خوشبختی دنیوی و اخروی را برای خود هموار کنند.

به گزارش گلستان24، بانوان و دختران کشورمان  در عرصه‎های مختلف نقش تاثیرگذاری ایفا کرده‎اند ازجمله همراهی و همدلی همسران و خانواده‎های شهدا و جانبازان در طی هشت سال جنگ تحمیلی و سپس پیشه‎کردن صبر و استقامت در پایان جنگ بود.

جوانمردانی که با شروع جنگ تحمیلی از تمام داشته‎های خود اعم از  مال، جان شیرین و عزیزان خود در راه دین و وطن گذشتند تا امنیت و آرامش را برای کشور به ارمغان آورده و دست دشمنان را از کشور قطع کنند که امروز هم هنوز هستند مردانی جوانمرد که با عنوان مدافعان حرم برای حفظ اسلام و دفاع از اهل بیت(ع) جان شرین خود را در طبق اخلاص گذاشتند تا لحظه‎ای سایه‎ی آرامش و امنیت از این کشور سلب نشود.

فرا رسیدن ولادت با سعادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) بهانه‎ای شد تا خبرنگار فارس در گرگان گفت‎وگویی تفصیلی را با «زهرا منوچهری» دختر شهید عبدالحسین منوچهری ترتیب دهد که توجه به آن خالی از لطف نخواهد بود.

شهید عبدالحسین منوچهری در سال 1339 در شهرستان کردکوی در خانواده‎ای مذهبی دیده به جهان گشود.این شهید بزرگوار که تنها شهید کارمند کمیته امداد در استان گلستان است در سال 1365 به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

فارس: ابتدا کمی خودتان را معرفی کنید؟

منوچهری: زهرا منوچهری هستم فرزند شهید عبدالحسین منوچهری تنها شهید کارمند کمیته امداد گلستان،اپتومتریست و کارمند بیمارستان هستم.

فارس: کمی از پدر شهیدتان برایمان بگویید؟

منوچهری: پدرم در سال 1339 در شهرستان کردکوی متولد شد و در زمان حیات در جمعیت هلال احمر فعالیت داشتند و کارمند کمیته امداد بودند.

ایشان  در سال 1365 با حضور داوطلبانه در جبهه‎های نبرد حق علیه باطل، در منطقه مهران و در عملیات کربلای یک به شهادت رسیدند.

فارس: مهم‎ترین ویژگی‎ اخلاقی پدر چه بود؟

منوچهری: پدر بسیار شوخ‎طبع و مهربان بود و در دستگیری و کمک به دیگران اهتمام ویژه‎ای داشت.

فارس: معمولا دختران وابستگی بیشتری به پدر دارند در تمام این سال‌ها که پدر شهید شد نبودن پدر را چطور سپری کردید؟

منوچهری: پس از شهادت پدر، مادر و اطرافیانم به ویژه خانواده مادری تلاش فراوانی داشتند که خلا و نبود پدر را در زندگی احساس نکنم اما یک خانواده از پدر، مادر و فرزندان تشکیل شده، طبیعی است که در صورت نبود پدر، کمبودی در خانه احساس شود برای همین با وجود محبت اطرافیان نبودن پدر با هیچ چیزی قابل جبران نبود طوری‎که زمان تحویل سال نو غم‎انگیزترین روز سالم بود.

اما نکته‎ای که ما و همه خانواده‎های شهدا آن را قبول داریم هدف و آرمان‎های والای شهیدان است که برای رسیدن به این اهداف و دفاع از دین از جان، مال و عزیزان خود گذشتند و با اینکه در زمان اعزام می‎دانستند برگشت از جبهه یک معجزه است باز هم داوطلبانه حضور پیدا کردند از این رو توجه به این مسأله خود موجب آرامش و تسکین خانواده‎های شهداست.

*برخورداری از نعمت امنیت از ثمره خون شهداست

فارس: به نظر شما مردم چطور می‎توانند ادامه دهنده راه شهدا باشند؟

منوچهری: همه باید بدانیم که برخورداری از نعمت امنیت در کشور از ثمره‎ی خون شهداست از شهیدان جنگ تحمیلی تا شهدای مدافع حرم. بنابراین بهترین راه قدردانی مردم از شهدا و ادامه‎دادن راه آنان پایبندی به اعتقادات، اهداف و آرمان‎های شهیدان است.

فارس: ولادت حضرت معصومه(س) به عنوان روز ملی دختران نامگذاری شده است به نظر شما این نامگذاری چقدر می‌تواند مقام و منزلت دختران ما را معرفی کند؟

منوچهری: حضرت معصومه(س) از ویژگی‎های خاصی اعم از نجابت، عصمت، پاکدامنی و … برخوردار بودند که از هر نظر می‎تواند برای دختران ایرانی یک الگو باشد، در واقع این نامگذاری به دختران مسلمان ایرانی کمک می‎کند با تأسی از آن حضرت در مسیر سعادت گام بردارند.

* نقش محوری مادران درالقای ویژگی‎های شایسته به دختران

فارس: ویژگی دختران مسلمان خصوصا دختران ایران زمین با دختر دنیا غرب چیست؟

منوچهری: برخورداری از حجاب و پوشش اسلامی، وجود نجابت، حیا و عفت ازجمله ویژگی‎هایی است که در دختر مسلمان وجود دارد.

فارس: نقش خانواده در اینکه دختران ما هرچه بیشتر بتواند ویژگی‌های یک مادران شایسته را داشته باشند چیست؟

منوچهری: از آنجایی که فرزندان بیشترین زمان را در محیط خانواده سپری می‎کنند از این رو خانواده‎ها به ویژ مادران در القای ویژگی‎های شایسته به دختران نقش به‌سزایی دارند که در صورت ارائه رفتار و روش مناسب  از سوی مادران دختران نیز الگو خواهند گرفت؛ اگرچه برخورد خانواده‎ها به ویژه مادران باید با سعه‎صدر، محبت و مهربانی همراه باشد تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

 فارس: به نظر شما نیازهای فعلی دختران چیست آیا در جامعه ما امکانات لازم برای آنها وجود دارد؟

منوچهری: نیازهای جامعه امروز در ادامه تحصیل دختران، اشتغال و به‌طبع یکی از نیازهای بانوان در صورت اشتغال وجود امنیت در جامعه است.

فارس: به نظر شما آیا فراهم‌سازی زمینه‌های شکوفایی استعدادها و توانایی‌های دختران انجام شد؟

منوچهری: تا حدود زیادی می‎توان گفت زمینه‎های رشد و شکوفایی دختران در جامعه فراهم شده و نسبت به سال‎های گذشته تغییرات فراوانی انجام شد.از طرفی بهتر است امکانات رفاهی ویژه بانوان مثل پارک بانوان و … در جامعه افزایش پیدا کند.

* حجاب عاملی برای رسیدن به موفقیت بانوان با حفظ جایگاه و منزلت آنان است

فارس: چه مقدار کوشش عمومی برای تأمین نیازها و رفع مشکلات دختران انجام شد و به نظر شما چطور باید باشد؟

منوچهری: من فکر می‎کنم هر قدمی که در این بخش برداشته شود هرچند کوچک باشد خود یک امتیاز مثبت است، هر چند تاکنون اقداماتی صورت گرفته است اما نیاز است که بیشتر شود.افزایش آگاهی و بصیرت دختران در زمینه‎های مختلف اعم از روانشناسی در دوران دبستان برای زمان بزرگسالی بسیار مؤثر خواهد بود.

یکی از راه‎های مؤثر برای نیازسنجی بانوان و دغدغه‎های آنان راه‎اندازی انجمن بانوان است که با مشورت و ارائه مشاوره بانوان به زنان و دختران دیگر بسیاری از مشکلات و دغدغه‎های آنان مطرح می‎شود و نیازسنجی مناسب صورت می‎گیرد.

فارس: نکته پایانی…

منوچهری: رسانه‎های غربی زنان ایرانی را افرادی با مشکلات فراوان می‎پندارند در حالی‎که کاملا دیدگاه نادرستی است ؛ آنها حجاب را برای زن مسلمان ایرانی یک محدودیت و مانع دست‎یابی به موفقیت می‎دانند در حالی‎که حجاب اسلامی نه تنها مانع رشد و شکوفایی استعدادهای بانوان نیست خود عامل مناسبی برای کسب موفقیت بانوان با حفظ جایگاه و منزلت زنان است.

 

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار