رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستادهای کنگره شهدای استانهای کهگیلویه و خراسان:

رهبر انقلاب شهیدان را «قله‌های اخلاق اسلامی» و «الگوهایی برای نسل جوان» دانستند و گفتند: هنرمندان برای نشان دادن سیمای نورانی شهیدان به جوانان، باید به میدان بیایند.

امروز نگاهبانی از یادِ شهداء یک وظیفه است

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد کنگره شهدای استانهای کهگیلویه و بویراحمد و خراسان شمالی که در تاریخ ۵ مهر ۱۳۹۵ برگزار شده بود، صبح امروز (یکشنبه) در مصلای امام خمینی (ره) یاسوج منتشر شد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار، هدف از جنگ نرم و پنهان دشمن را «دور کردن مردم از عرصه‌ی جهاد و مقاومت، بی‌اعتنا کردن آنها به آرمانها و تصرف فضای فکری و روحی کشور» دانستند و خاطرنشان کردند: ملت ایران با مقاومت و ایستادگی خود، قدرتهای جهانی را در بسیاری از اهدافشان ناکام کرده و سلطه‌گران با ابزارهای فراوان، تبلیغات هنگفت و گویندگان سخن به مزد و همچنین فشارهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی، در تلاش برای مأیوس و از صحنه خارج کردنِ ملت هستند.

نگهبانی

رهبر انقلاب اسلامی، ترویج یاد و نام شهیدان را یکی از عوامل مهم در مقابله با این برنامه دشمن و حفظ مقاومت توأم با شوق و طروات در ملت خواندند و افزودند: امروز نگاهبانی یادِ شهداء یک وظیفه است.

رهبر انقلاب سپس در بیان راههای زنده نگه داشتن یاد و راه شهیدان خاطرنشان کردند: یکی از کارهای مهم، «تبیین روحیات و سبک زندگی شهیدان و سابقه و پشتوانه فکری آنان» است تا معلوم شود شهیدی که مخاطب، از شنیدن فداکاریهای او به هیجان می‌آید، در قبال مسائل حساسی همچون اسراف،  تعرّض و تجاوز به بیت المال و اشرافی‌گری چگونه عمل می‌کرده است؟

رهبر انقلاب اسلامی، شهیدان را «قله‌های اخلاق اسلامی» و «الگوهایی برای نسل جوان» دانستند و گفتند: هنرمندان برای نشان دادن سیمای نورانی شهیدان به جوانان، باید به میدان بیایند و با استفاده از شیوه‌های مختلف به‌ویژه هنر نگارش و تولید کتابهای کوتاه و خواندنی، واقعیتهای زندگی شهیدان را بدون اغراق و با قلم زیبا و شیوا بیان کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر ضرورت تبیین ابعاد مهم و تشریح نشده جنگ تحمیلی، افزودند: دفاع مقدس جنگی بین‌المللی علیه اسلام و حاکمیت اسلام، و علیه امام بزرگوار بود و یک جبهه و عقبه‌ی گسترده، صدامِ بعثیِ بدبخت و بی‌عقل را پشتیبانی می‌کرد، بنابراین جوان امروز باید بداند کسانی که توانستند کشور را از چنین بلیّه‌ای نجات دهند، که بودند و چگونه زندگی می‌کردند.

 لزوم تبیین اهداف و آرمانهای بلند شهیدان، نکته دیگری بود که رهبر انقلاب اسلامی در بحث «چگونه زنده نگه داشتن یاد شهیدان» به آن اشاره و خاطرنشان کردند: برخی سعی می‌کنند آرمانهای والای شهیدان را پنهان کنند و دفاع مقدس را در سطح جنگهای معمول دنیا و آرمان آن را در حدّ عقب راندن دشمن متجاوز تقلیل دهند.

ایشان، با ردّ این نگاه سطحی به دفاع مقدس، آرمانِ شهیدان را «خداوند، اسلام، حکومت اسلامی، اسلام انقلابی و احکام دینی مهمی همچون حجاب» برشمردند و گفتند: این آرمانها در وصیت‌نامه‌های شهیدان آشکارا بیان شده است و علت تأکیدهای امام بزرگوار بر خواندن وصیت‌نامه‌های شهیدان نیز درک جاذبه فوق‌العاده این آرمانها در ایجاد شوقِ فداکاری و از جان‌گذشتگی است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، «صبر و ایثار پدران و مادران شهیدان» را ریشه‌دار در آرمانها و عاملی مهم در شعله‌ور ماندن مقاومت و مبارزه در راه حق دانستند و افزودند: باید از فرصت باقیمانده برای گفتگو با پدران و مادران شهیدان و دست یافتن به جزئیاتی روشن در خصوص خاستگاه، محیط پرورش، موقعیت و طبقه اجتماعی و جزئیات خلق و خوی شهیدان استفاده کرد.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین بر تقویت جنبه‌های محتوایی و تربیتی در کنگره‌ها و یادبودهای شهیدان تأکید کردند.

منبع : دیدبان

ارسال نظر

آخرین اخبار