یکی از محبوب‌ترین پنجره‌های جهان که در صحن جمهوری اسلامی حرم رضوی و رو به افق زیارت ثامن‌الحجج (ع) باز می‌شود به درگاه جدیدی منتقل شد تا زائران رضوی آسان‌تر زیارت کنند.

جابجایی پنجره فولاد 10 تنی حرم رضوی+عکس

به گزارش گلستان24، یکی از محبوب‌ترین پنجره‌های جهان که در صحن جمهوری اسلامی حرم رضوی و رو به افق زیارت ثامن‌الحجج (ع) باز می‌شود به درگاه جدیدی منتقل شد تا زائران رضوی آسان‌تر زیارت کنند.

این پنجره که همانند پنجره مشهور فولاد صحن عتیق، یکی از مراکز زیارت و سلام زائران حریم رضوی است، در صحن جمهوری اسلامی در حرم رضوی واقع‌شده است و سال‌هاست که به نماد کرامت و باز کردن گره‌های بسته زندگی برای زائران و مجاوران تبدیل‌شده است.

اگرچه موقعیت مکانی پنجره فولاد صحن جمهوری اسلامی نسبت به مضجع شریف رضوی با گذشته تفاوتی نکرده است، اما ازآنجاکه تنها ورودی رواق دارالولایه در قسمت برادران در کنار پنجره پیشین، مسیر باریک و نیم دایره‌ای بود که از طریق ایوان طلای مجاور آن در صحن جمهوری اسلامی به‌وسیله تعدادی پله بافاصله ارتفاعی زیادی به این رواق راه می‌یافت، این ورودی باریک مشکلات فراوانی در تردد زائران به‌ویژه در زمان‌های قبل و بعد از نمازهای جماعت و مناسبت‌های ویژه که حرم مطهر با اوج جمعیت زائران مواجه بود، ایجاد می‌کرد؛ علاوه بر این تردد ویلچر نیز از این مسیر عملاً غیرممکن بود.

به همین علت با دستور تولیت آستان قدس رضوی و برای تسهیل تشرف زائران بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع)، مهندسین و کارشناسان سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا (ع) پنجره فولاد ضلع شرقی صحن جمهوری اسلامی را به دهانه سمت راست آن جابه‌جا کردند. تا در محل پیشین این پنجره، ورودی عریض، همسان با رواق دارالولایه و دارای رمپ برای ویلچر احداث شود.

پنجره فولاد فعلی صحن جمهوری اسلامی در سال 1366 هجری شمسی با وزنی حدود 10 تن ساخته و نصب‌شده است که در آن زمان فضای صحن جمهوری اسلامی به شکل امروزی نبود. اما امروز با توجه به فضاسازی‌های موجود در این صحن، جابه‌جایی این سازه 10 تنی با حداقل آسیب به کاشی‌کاری‌ها و آیینه‌کاری‌های رواق یکی از مشکل‌ترین بخش‌های پروژه بود.

تصویر بالا محل قبلی و تصویر پایین محل جدید پنجره فولاد صحن جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد. ورودی جدید به رواق دار‌الولایه در درگاه پیشین پنجره ایجاد شده است

گفتنی است در حرم مطهر رضوی پنجره‌های فولاد دیگری نیز وجود دارد که پنجره اصلی معروف به پنجره فولاد (مربوط به عهد صفوی) در صحن انقلاب (عتیق) قرار دارد. به‌جز این دو پنجره، 4 پنجره فولادی دیگر نیز در حرم مطهر وجود دارد که جدیدترین این پنجره‌ها، پنجره فولاد رواق دارالحجه است.

این پنجره‌ها درگاه‌هایی هستند برای نجوای زائرانی که فرصت کافی برای زیارت ندارند، یا نمی‌توانند ازدحام جمعیت را برای نزدیک شدن به ضریح مطهر، تحمل کنند، لذا پشت این پنجره‌ها می‌ایستند، دست ادب بر سینه می‌نهند و سلامی می‌دهند و سپس به سراغ کار خود می‌روند.

 پنجره‌های حرم رضوی در طول سالیان شاهد نجواهای عاشقانه شیعیان با مولایشان هستند و بسیاری گروه‌های بزرگ زندگی در جوار آن‌ها به خواست خدای متعال بازشده است. این مکان‌ها بعد از زیر قبه منوره جزو شلوغ‌ترین و محبوب‌ترین مکان‌های حرم مطهر امام رضا (ع) برای زائران به شمار می‌روند.

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار