مومن فرصت طلب و سیاس است. بدین معنا که از هر فرصتی برای نشر عقاید در میان عموم مردم استفاده می کند. عمار بار روشنگری را بر دوش می کشید که شد عمار.

مساجد باید جذب حداکثری داشته باشند

به گزارش گلستان 24، مومن فرصت طلب و سیاس است. بدین معنا که از هر فرصتی برای نشر عقاید در میان عموم مردم استفاده می کند. عمار بار روشنگری را بر دوش می کشید که شد عمار. خارج کردن مردم از باورهای غلط و تلقین های اشتباه دشمن از احادیث و بیانات شخص پیامبر و ائمه همگی از خدمات عمار به اسلام بود.

هر زمان و هر مکانی موقعیتی است که با فضاسازی و غنیمت شماری تبدیل به فرصت تبلیغ دین و انقلاب خواهد شد. این روزها که در ایام محرم هستیم مساجد و هیئات مذهبی باید محافلی برای جذب جوانان و نوجوانانی باشند که در دیگر ایام سال کمتر به این مکان های می آیند. برخورد خشک و زننده متولیان هیئت ها باعث می شود جوان ها تنها در هنگام سینه زنی و دسته روی ها داخل شوند و باقی ساعات را در بیرون از هیئت و در جمع خودشان باشند.

مداحی ها باید هم معارف اسلام و اخلاق اسلامی را انتقال دهند و هم به نوعی مورد پسند اکثریت باشد. اینکه هنوز در برخی مساجد و هیئات پیرمردها و ریش سفیدها مانع این می شوند که جوان ها کار را به دست بگیرند باعث زدگی و فرار جوان ها از آنجا می شود و این پیام عاشورا نیست.

بزرگترها باید کار را به جوانان بسپرند و در امورات راهنماییشان کنند نه اینکه با کم تجربه خواندن جوان ها سالیان سال بر هیئات و مساجد مانند قلمرو خودشان حکم فرمایی کنند. متاسفانه نوعی احساس مالکیت در بعضی از این مراسم ها وجود دارد که به غیر از خودشان کس دیگری را در امور دخالت نمی دهند.

این امر دلیلی شده است تا جوان ها بصورت خودجوش در گوشه گوشه ی شهر با برپایی چادر عزا خودشان هم بتوانند برای امام حسین(ع) و نهضت کربلا قدمی بردارند و با همت خودشان مراسمات را بگردانند.

از اثرات قیام کربلا یکی همین حضور حداکثری همه آحاد مردم است. از هر قشری و عقیده ای این ماه را گرامی می دارند و با سیاه پوشیدن در غم ائمه شریک می شوند. چقدر خوب است حال که این همه جمعیت در مراسمات شرکت می کنند با آوردن سخنران های خوب به تبلیغ اثر گذار معارف دینی پرداخته شود.

سخنران باید با مطالعه بر قرآن و نج البلاغه و کتب ارزشمندی همچون لهوف، اصول کافی، من لایحضره الفقیه، لولو و مرجان و... با دستی پر در شبهای محرم حاضر شود و تک تک دقایق سخنرانی اش را مهم جلوه دهد و از قبل برایش برنامه ریزی داشته باشد. هر شب اختصاص به یک شهید دهد. بعنوان مثال در شبی که مخصوص حضرت علی اکبر است به جایگاه جوانان در جمهوری اسلامی به عنوان پرچم دار مقاومت در منطقه و قدرت حی و حاضر اسلام در جهان اشاره شود. به وظایف جوانان حزب اللهی در مدرسه و دانشگاه و محیط کار اشاره بشود و از همه مهم تر تاکید بر افزایش مطالعه در میان جوانان و نوجوانان شود تا بدین طریق بصیرت زایی هم صورت بگیرد.

در شب ها بعدی هم بطور مشابه سعی شود شهدای کربلا به مخاطب شناسانده شود و آشنایی مختصر از تمام شهدای کربلا در ایام دهه اول محرم ارائه گردد.

محرم زمانیست که اجتماع بزرگی در مراسمات و دسته روی ها حاضر می شود که در کمتر هنگامی از سال این اجتماع قابل تکرار است. اگر در این ایام جوانان به مسجد جذب شوند بعد از محرم دل کندن از مسجد و مراسمات پر شور مذهبی برایشان سخت است و کم کم مسجدی تمام سال می شوند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار