نگاهی به وضعیت رسانه ها در دولت یازدهم

نمایشگاه مطبوعات امسال در حالی با شعار «شفافیت و صداقت» آغاز به کار کرد که این مفاهیم ارزشمند در نزد متولیان امر و مسئولان فرهنگی و در نگره دولتمردان نسبت به رسانه های جناح مخالف وجود ندارد.

 نمایشگاه مطبوعاتی سرد و رسانه‌هایی خزان زده!/ مواجهه کاملا متفاوت دولتمردان با مخالفان و موافقان

به گزارش گلستان24، بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در حالی آغاز به کار کرد که برخلاف بهار وعده شده توسط دولتمردان یازدهم، همچمنان خزان زرد و غمینی در فضای رسانه ها جولان می دهد! چنان که هوای خوش دولت را تنها آن دست از جراید و پایگاه های خبری تنفس می کنند که هم کیش و همراه و هم طنین دولتمردان باشند و با اختصاص صفحات و تیترها و خبرها و یادداشت های تقدیری برای دولت حکم بولتن داخلی را ایفا کنند و اصلا برخی از رسانه ها به توسط و با هدف بازارگرمی برای فعالیت های مسئولان دولتی و بازتاب بخشی به سخنان مسئولان دولت یازدهم برقرار شده و دست هایی آشنا با مسئولان پشت مدیریت این گونه شبه رسانه ها جا خوش کرده اند!

در این شرایط وزیر جدید ارشاد از گردهم آیی رسانه ها در نمایشگاه بیست و دوم به عنوان یارکشی برای دولت استفاده کرده و همه اصحاب جراید را در زیر سقف نمایشگاه بیست و دوم نشانه ای از موفقیت دولت در گردهم آوری طیف های مختلف رسانه ای قلمداد می کند. این در حالی است که جدا از تحریم نمایشگاه مطبوعات توسط بسیاری از مطبوعات و رسانه های خبری، بخشی از رسانه های مستقر در زیر سقف نمایشگاه مصلی هم جزو منتقدان دولت به شمار می روند و تنها یاران دولت را رسانه های خنثی و جرایدی که در هر دولتی لباس عوض می کنند! و نیز حامیان کمک های دولتی در برمی گیرند.

 البته فعالان رسانه ای در جهانی دو قطبی گرفتار آمده اند که یک روز یادداشت تحلیلی شان با تهدید دولتمردان مواجه می شود و روزی دیگر و در موقعیتی دیگر با کلام متفاوت رئیس جمهور مواجه می شوند که دم از آزادی در فضای جامعه زده و این که «از قلم شکسته و دهان بسته کاری ساخته نیست»! البته آن چه پیداست این 2 نوع مواجهه متفاوت «تهدید کننده» و «آزادمنشانه» دولت یازدهم شامل فعالیت های 2 طیف متفاوت منتقدان و موافقان دولت است چرا که در همین دولت شاهد بودیم که یکی از نشریات زنجیره ای طرفدار اصلاحات به شکل زننده ای اقدام به انتشار مطلبی فکاهی درباره مقامات نظام کرده و هیچ گونه تذکری از سوی هیات نظارت دریافت نکرد. اما در طرف مقابل رسانه هایی بودند که با وجود تحقق پیش بینی شان مبنی بر عدم پایبندی غربی ها به توافقات هسته ای راهی دادگاه شدند. با این شرایط بهتر می توان اقلیم متفاوتی را که نزد دولت در برابر 2 جناح مختلف رسانه ای وجود دارد درک کرد که مراد از آزادی تنها برای آن گروه از رسانه هایی است که ساز مورد نظر و دلنشینی برای دولت سر می دهند!

نمایشگاه مطبوعات امسال در حالی با شعار «شفافیت و صداقت» آغاز به کار کرد که این مفاهیم ارزشمند در نزد متولیان امر و مسئولان فرهنگی و در نگره دولتمردان نسبت به رسانه های جناح مخالف وجود ندارد، هنگامی که شخص اول اجرایی کشور خطاب به منتقدان خود با لفظ «بی سواد» یاد کرده و اظهار می دارد که «چرا یک عده بی‌ سواد که از بخش‌ هایی خاص پول می ‌گیرند باید حرف بزنند»! و به جای مواجهه ای منطقی در جهت حل معضلات بسیار فرهنگی در فراری رو به جلو پای «فرهنگ کپسولی» را به وسط کشیده و عنوان می دارد: «مگر بناست کسی فرهنگ را در کپسول کند و با نسخه از داروخانه دریافت کنند؛ گویا برخی در عصر حجر زندگی می کنند» در این شرایط رضا صالحی امیری در خوشحالی روزهای آغازین مدیریتش وعده «توسعه فرهنگی» می دهد! در حالی که هنوز فرهنگ تعریف و جایگاه مناسبی در این دولت نیافته است و بدیهی است که راه های دستیابی به توسعه تنها از دریچه کلام مسئولان شکل نمی گیرد!

 البته حداقل در کلام برای نخستین بار مبحث «سازماندهی» توسط وزیر جدید ارشاد در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات مطرح شد و وعده ای مبنی بر این که «با تصویب سازمان نظام رسانه ای، بسیاری از اصحاب مطبوعات در چارچوب سازمان، سامان پیدا خواهند کرد.» رخ داد. در خصوص تعاریف سازمانی و لزوم سازماندهی در چارچوب های مدیریتی فرهنگ پیش از این در «سراج24» مطلبی منتشر شده بود و باز هم قابل تاکید خواهد بود که ایجاد نظام سازمانی در هر عرصه ای من جمله فرهنگ براساس فرآیندی تعریف شده و تعیین چارچوب های راهبردی و بر مبنای مقتضیات شکل می گیرد و به صرف عنوان ساختن این موضوع قابلیت دست یابی به این چرخه هدفمند رخ نخواهد داد.

اگر چه صالحی امیری وعده ای مبنی بر نشاندن لبخند بر لبان بیش از 20 هزار فعال رسانه ای داده است اما هنگامی که در همان اولین روز برگزاری نمایشگاه بیست و دوم از آن بازدید به عمل آوردم، مواجهه با فضایی متفاوت از این نشان وزیر تازه نفس شدم و چهره سرد نمایشگاه و بی رمقی اهالی نشر و نظر و سکوت ناشی از عدم استقبال مردم از نمایشگاه در کنار بی برنامگی و چیدمان بدون فکر غرفه ها بود که کاملا به چشم می آمد. این دولت که به شکل خستگی ناپذیری همچنان از عنوان «امید» در میان وعده هایش سخن می گوید و ما هم به این منوال و همچنان در ماه های پایانی عمر دولت یازدهم منتظر می مانیم تا شاید جوانه امید بالاخره در میدان تدبیر و تدبر و در صحنه فرهنگ و هنر و رسانه سر برآورد!

منبع: سراج 24

ارسال نظر

آخرین اخبار