کار بانوان جلسه ای که در مجالس اهل بیت غنا را ترویج می کنند، غیرقانونی بوده و اگر گزارشی از آن ها به سازمان تبلیغات برسد به آن ها تذکر داده شده و در صورت تکرار تخلف به پلیس و مراجع قضایی تحویل داده می شوند.

زنان آوازه خوان در لباس مداحی آفتی برای دین و عزاداری!

محرم امسال نیز گذشت و ماه صفر بار دیگر از راه رسید. مردم یک ماه روضه خوانی و عزاداری برای سرور و سالار شهیدان کردند و روح خود را تزکیه کردند.

 

به گزارش گلستان24، اما قطعی دیگر از این عزاداری ها هنوز باقی مانده است. ماه صفر نیز ماه غم و حزن اهل بیت است. اربعین حسینی را در پیش داریم، شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا علیهم السلام و رحلت پیامبر اکرم (ص) را. اگر به برخی مجالس روضه خوانی زنانه سری بزنیم باید فریاد وا اسفا سر دهیم. مجالسی که بیشتر به طنازی و خوانندگی برخی مداح نماها تبدیل شده است.

زنان آوازه خوان

امروز دیگر شاید داشتن سواد حوزوی و آشنا بودن با مسائل شرع مقدس در مجالس عزاداری زنانه اهمیت نداشته باشد، مجالس زنانه که باید محلی باشد برای پاسخگویی به احکام و مسائل مبتلا به دینی بانوان امروز شده مجالس ختم اندام.

 

روزگاری بر فراز کرسی مجالس زنانه یک عالم به احکام دین سخنرانی می کرد و در نهایت چند دقیقه ای حضار عزاداری می کردند و سینه می زدند اما امروز آموزش احکام دین در این مجالس تعطیل شده و صاحب خانه ها تنها به آوردن یک مداح خوش سر و زبان که خوانندگی خوبی می داند برای جذب مردم به مجالس اهل بیت استفاده می کنند.

 

مداحی که با لباس اهل بیت بر کرسی این مجالس می نشیند شاید اندک سواد دینی هم نداشته باشد و تنها به خاطر صدای دلنشین خود توانسته مخاطبان را جذب کند، این در حالی است که باید در مجالس عزای اهل بیت شور و شعور با یکدیگر در مخاطبان رشد کند و الا شور بی شعور فایده ای نخواهد داشت.

 

از دیگر مواردی که در این میان به چشم می خورد، وضعیت ظاهری نامناسب برخی از همین مداحان است. آن ها با چادر در مجالس وارد می شوند و کم کم حجاب خود را کنار گذاشته تا جایی که کرسی وعظ و خطابه محلی می شود برای خودنمایی و خوانندگی آن ها. جالب اینجا است که بسیاری از مردم نیز تمایل به آوردن چنین مداحانی در مجالس خود دارند و به آن ها هزینه های گزافی نیز می پردازند و این خود شده بازاری برای کسب درآمد بانوان خواننده که به نام مداحی اهل بیت پا به مجالس مقدس می گذارند تا جیب هایشان را پر از پول کنند.

 

از دیگر مواردی که در خانم های مجلسی یا روضه خوان و مولودی خوان دیده شده، تنوع لباس هایی است که در مجالس مختلف بر تن دارند.

 

آن ها برای جذب مخاطب و کسب درآمد بیشتر لباس های خود را نو به نو عوض می کنند؛ امروز یک لباس فردا لباسی دیگر؛ تا در چشم مخاطب خوش جلوه کنند و بالاتر از این در مراسمات مولودی خوانی از لباس های شب و مجلسی استفاده کرده و با تیمی از دف زن ها در مجالس حاضر می شوند.

 

یکی از آسیب هایی که بانوان مجلسی به دین می زنند، این است که الگویی می شوند برای همه مخاطبان خود، مردم ساده ای که به خیال خود چنین بانوانی را علامه و اهل دین دانسته اگر روزی آن ها را با لباس نامناسب در خیابان مشاهده کنند یا حتی عمل و رفتار این بانوان را دیده و به دلیل اینکه بانوان مجلسی را الگویی برای خود قرار داده بودند، در دین خود شک کرده و ممکن است از این مجالس نیز فراری شوند.

 

در این میان اگر بگوییم نظارتی بر کار این قماش وجود ندارد سخن بیهوده و یاوه ای نگفته ایم. شماره های این بانوان در مجالس زنانه دست به دست می چرخد و هیچ ارگان و نهادی یارای مقابله با آن ها را ندارد.

 

سال گذشته قرار بود بانوان مجلسی و روضه خوان ساماندهی شوند تا مردمی که تمایل به حضور آن ها در مجالس خانگی خود را دارند بتوانند با خیال راحت بانویی را دعوت کنند که از نظر دینی و اخلاقی مشکلی نداشته باشد.

 

* نظارتی بر کار بانوان مداح و روضه خوان وجود ندارد

مسئول امور بانوان ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار آرمان زنان در خصوص آخرین وضعیت ساماندهی بانوان مداح و روضه خوان استان اصفهان اظهار کرد: ساماندهی بانوان مداح و روضه خوان از وظایف ستاد احیا نبود اما با توجه به اینکه برخی از این بانوان مشکلاتی را در سطح جامعه ایجاد کرده اند، بر خود واجب دیدیم تا جلسه ای برای بررسی وضعیت آن ها تشکیل دهیم.

 

عزت السادات حجازی، افزود: خروجی آن جلسه این بود که کمیته ای متشکل از دستکاه های مسئول از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه، بسیج، نیروی انتظامی و دادگستری در این زمینه تشکیل شود تا آسیب های روضه خوانی و مجالس این بانوان بررسی شود.

 

مسئول امور بانوان ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان تصریح کرد:  سازمان تبلیغات اسلامی در حال حاضر طرح ساماندهی بانوان مداح و روضه خوان را دنبال می کند و در همین زمینه با اعلام فراخوانی از همه این بانوان دعوت شد تا در همایشی شرکت کرده و ضمن دریافت محتواهای آموزشی بتوان از آن ها بیوگرافی تهیه کرد.


وی ابراز کرد: بسیاری از بانوان روضه خوان بدون مجوز در سطح شهر مشغول به فعالیت بوده و هیچ نظارتی بر کار آن ها نیست.

 

* کار بانوان در جلسه ای که در مجالس اهل بیت غنا را ترویج می کنند، غیرقانونی است

حجت الاسلام حسن بابایی، مسئول تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان نیز در این زمینه اظهار کرد: به طور کلی در جامعه دو گروه بانوی روضه خوان وجود دارد؛ یک گروه مبلغ حوزوی هستند که با توجه به تسهیلاتی که دریافت کرده اند دارای پرونده تبلیغی بوده و برای اعزام به مجالس بر اساس پرونده خود حکم دریافت می کنند؛ دوم خانم های تجربی هستند که تنها به دلیل داشتن صدای خوش به بازار مداحی وارد شده اند که به آن ها مبلغات جلسه ای می گوییم.

 

وی افزود: در جلساتی که در سازمان برگزار شد، مقرر گردید تا عده ای از بانوان جلسه ای ساماندهی شوند تا از عده ای که ساز و کارشان غنا و دف زدن و … است، مشخص شده و بتوانیم آن ها را تفکیک کنیم؛ چرا که کار بانوان جلسه ای که در مجالس اهل بیت غنا را ترویج می کنند، غیرقانونی بوده و اگر گزارشی از آن ها به سازمان تبلیغات برسد به آن ها تذکر داده شده و در صورت تکرار تخلف به پلیس و مراجع قضایی تحویل داده می شوند.

 

مسئول تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان تاکید کرد: به همه کسانی که تمایل دارند برای مجالس خود از بانوان مداح و روضه خوان استفاده کنند، توصیه می شود که آب را از سرچشمه بگیرند و برای این منظور می توانند به واحد خواهران سازمان تبلیغات مراجعه کنند تا سازمان برای مجالس آن ها فرد مورد اعتمادی را اعزام کند./

منبع: شهدای ایران

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار