به قلم محسن رایجی:

در طول مسیر ۸۳ کیلومتری اربعین حسینی مردم آن‌قدر نسبت به هم محبت دارند که این روحیه در هیچ زمان دیگری سابقه ندارد و همه مسلمین و شیعیان باید تلاش کنند تا همین روحیه را در همه زمان‌ها حفظ کنند و عزت و اقتدار اسلام را به رخ جهانیان بکشانند.

روحیه شیعیان در پیاده روی اربعین بی سابقه است / علم سیدالشهدا هرگز بر زمین نمی ماند

محسن رایجی از فعالان فرهنگی اجتماعی شهر گرگان، در نوشته ای اختصاصی به گلستان24، درباره اربعین چنین نوشت:

 

زیارت اماکن مقدس، عبادتی است که قدمت آن به اولین پیامبر خدا آدم ابوالبشر(ع) می رسد. نقل است که او هفتاد مرتبه به خانه خدا سفر کرده است. حال اگر این عبادت همراه با سختی و مشقت باشد، اجر و ثواب بیشتری هم دارد. به ویژه اگر مقصد زیارت، مراقد مطهر یکی از معصومین(ع) باشد و در این بین زیارت مرقد شریف أباعبدالله الحسین(ع) از والاترین و بافضیلت ترین آنهاست؛ چرا که خود معصومین(ع) فرموده اند: همه ما کشتی نجاتیم، ولی کشتی حسین(ع) سریع تر می رود: «سفینۀ
در فرازی از دعای کمیل أمیرمؤمنان علی(ع) می خوانیم:
 

«وَلَیتَ شِعْری یا سَیدی وَاِلهی وَمَوْلای، اَتُسَلِّطُ النَّارَ عَلی وُجُوهٍ خَرَّتْ لِعَظَمَتِک ساجِدَةً... وَعَلی جَوارِحَ سَعَتْ اِلی اَوْطانِ تَعَبُّدِک طآئِعَةً» ای کاش می دانستم ای سرورم و ای معبودم و ای آقایم! آیا آتش قهر و غضبت را مسلط می کنی بر چهره هایی که در پیشگاه عظمتت در حال سجده به خاک افتاده... و بر اعضا و جوارحی که مشتاقانه به مکان های عبادتت می شتابند؟!در سال‌های نه چندان دور، برگزاری مراسم‌ عزاداری برای سیدالشهدا(ع) در عراق و ایران ممنوع بود و متدینین به صورت مخفیانه جلسات روضه برپا می‌کردند.
خوشبختانه امروز فضایی ایجاد شده است که نه تنها کسی مانع از برپایی مراسم عزاداری نمی‌شود، بلکه شاهد حضور میلیونی شیعیان کشورهای مختلف در ایام عاشورا و به خصوص در مراسم پیاده روی اربعین حسینی هستیم.
کسانی که در این مسیر به زائران سیدالشهدا(ع) خدمت می‌کنند باید قدر خود را بدانند و بر این موهبت سجده شکر به جا بیاورند؛ چرا که پرچم سیدالشهدا(ع) هیچ‌گاه بر زمین نمی‌ماند و اگر ما این علم را بلند نکنیم تنها یک فرصت را از دست داده‌ایم و افراد دیگری هستند که وارد عرصه شوند و خدمتگزاری کنند.

 

محسن رائیجی اربعین


توفیق زیارت رفتن حرم‌های شریف ائمه معصومین(ع) بسیار با ارزش و مهم است،یکی از ثمرات زیارت رفتن این است که انسان اعتقادات و ایمان خود را تقویت و رابطه‌اش با معصوم را مستحکم‌تر می‌کند.
کسانی که نمی‌توانند به زیارت بیایند باید نسبت به حضور در مراسم روضه و عزاداری اهتمام داشته باشند چرا که از این طریق نیز رابطه انسان با اهل بیت(ع) تقویت می‌شود و در ‌‌نهایت منجر به سعادت در دنیا و آخرت خواهد شد.
برای زیات اربعین ثواب‌های بسیاری در روایات ذکر شده است، هر قدمی که شیعیان در این مسیر برمی‌دارند، گناهی از آنان بخشوده می‌شود و ثوابی چندین بابر برایشان نوشته می‌شود.
این زیارت در حقیقت شعار ایمان هم است که از امام حسن عسکری(ع) به ما به ارث رسیده است و پیاده روی اربعین در حقیقت اعلام جهانی زنده بودن مکتب تشیع است که در هیچ مذهب و دینی نمونه‌ای از آن را سراغ نداریم.یکی از آثار و برکات پیاده روی اربعین حسینی این است که انسان در این مسیر به خودسازی دست می‌یابد و از طرفی محبت بین شیعیان فارغ از هر قومیت و ملیتی افزایش می‌یابد که این در ‌‌نهایت می‌تواند در استقرار عدالت در جهان کمک کتد و همه مردم با برادری و مهربانی در کنار هم به قله‌های رفیع انسانیت دست یابند.در طول مسیر ۸۳ کیلومتری اربعین حسینی مردم آن‌قدر نسبت به هم محبت دارند که این روحیه در هیچ زمان دیگری سابقه ندارد و همه مسلمین و شیعیان باید تلاش کنند تا همین روحیه را در همه زمان‌ها حفظ کنند و عزت و اقتدار اسلام را به رخ جهانیان بکشانند.
اقبال مردم دنیا امروز به اسلام و مکتب تشیع بر خلاف توطئه‌های شوم دشمنان اهل بیت(ع) زیاد شده است و در ایران نیز شاهدیم در مناسبت‌های مختلف مردم برای زیارت و توسل به حرم مطهر امام رضا(ع)، حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران می‌روند که تقویت ارتباط با معصوم برای شیعه امری ضروری و مهم است.

امام حسین(ع) در راه خداوند همه هستی و دارایی خود را فدا کرد و خداوند نیز قطعا با عزاداران و عاشقان سیدالشهدا(ع) با فضل و کرامت خود رفتار می‌کند و امیدواریم همه ما از شفاعت امام حسین(ع) در روز آخرت بهره‌مند شویم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار