بسیاری از مردم عراق درآمدهای حاصل از زحمات روزمره شان را در طول سال پس انداز می کنند برای این ایام و روزهای مختص به اربعین حسینی. حتی بارها دیده ایم کودکان عراقی قلک هایشان را برای این ایام در اختیار خانواده هایشان قرار می دهند

نمی خواهند حقایق قیام حسینی به مردم عالم برسد

به گزارش گلستان24، اربعین حسینی فرصتی ویژه برای همه محبان و عاشقانی است که فریاد لبیک یا حسین را در اقصی نقاط جهان سر می دهند؛ همان هایی که پس از ۴۰ روز سوگواری و شرکت در محافل حسینی باز هم بر ولایت معصومین(علیهم السلام) تأکید می کنند. تجمع و رزمایش بزرگ بیست و چند میلیونی مسلمانان برای شخصیت های آسمانی و الهی آن هم در کشور بحران زده عراق و در چند کیلومتری داعش برگزار می شود و عراقی ها به صورت رایگان و شبانه روزی از همه زائران پذیرایی می کند.

نجف

در نجف اشرف و در حرم امیرالمومنین با استاد عامر الجابری از علما٬ خطبا و مبلغین حرم امام علی(ع) گفت و گو کردیم ؛ او چند سالی است در حوزه علمیه نجف تدریس می کند؛ در شبکه های ماهواره ای و بر منبر حضرت امیر(ع) به احکام شرعی و فقهی پاسخ می دهد؛ افتخار می کند که ۴ سال است در حرم امیرالمومنین(ع) در راه توسعه فرهنگ علوی خدمتگزاری می کند.

مشروح این گفت و گو را بخوانید:

*به عنوان اولین سوال بفرمایید چرا اینقدر برای گسترده تر شدن و تأثیرگذاری بیشتر پیاده روی اربعین ، همه مردم عراق خودشان را آماده استقبال و پذیرایی از زائرین اربعین حسینی می کنند؟

جامعه اسلامی منشأ تمدن و فرهنگ غنی و پرباری است که آن را از دیگر ملت ها و ادیان متمایز می کند. اساس و بنیان این شریعت متعلق به آسمان است و ریشه این دین به انبیا٬ اولیا و اوصیا برمی گردد. نکته ای که در حال حاضر شاهد آن هستیم ارتباط شیعیان و اهل بیت (ع) است که از دریچه تعامل میان زمین و آسمان حاصل می شود. اساس این محبت به امام حسین(ع) و برقراری صمیمیت و عشق مکتب تشیع جنبه الهی دارد. حتی در قرآن کریم آمده: «قل لا اسئلکم الا فی الموده و القربی» این آیات نورانی ارتباط شیعیان و اهل بیت را اثبات می کند.

انبیا و اولیای الهی این مدیریت هدایت انسانی را ترسیم کردند؛ چراکه شیعیان از هیچ کوششی برای زنده نگهداشتن اهداف ائمه اطهار خصوصا قیام حسینی دریغ ندارند و در راه ابدی کردن این گفتمان٬ جان هم می دهند.

* این جانفشانی ها و تلاش ها در جهت احیاء و تقویت شعائر الهی ، چرا این روزها به اوج خودش می رسد؟

آنچه که اهل بیت برای ما به جای گذاشتند همچون گنجینه ای ارزشمند است که نه تنها برای خودمان بلکه در طول زمان می توانیم به همه ارائه و این شعائر را به گوش جهانیان برسانیم.

یکی از اصول اخلاقی این است که احسان را با احسان جواب بدهیم؛ البته این اصل اخلاقی مختص اسلام نیست. اما همه دنیا بدانند که اهل بیت ما خودشان را در این مسیر فدا کردند و ما هم به دنبال این جانفشانی های بی حد و حصر از جان و مال مان در این مسیر خرج می کنیم.

وقتی می بینیم مردم این طور از اموالشان و به قولی دنیایشان می گذرند ، آن جانفشانی ها و ایثار اهل بیت به ذهن ها متبادر می شود. غنی و فقیر هم ندارد ، همه هرچیزی دارند در طبق اخلاص و عشق به اهل بیت می گذارند. این محبت و عشق مختص به اموال نیست بلکه جانشان و قدرت جسمانی شان را پای این اهداف مقدس می گذارند. از هیچ چیزی دریغ ندارند برای رسیدن به این مسیر نورانی. زیرا بسیاری از مردم عراق درآمدهای حاصل از زحمات روزمره شان را در طول سال پس انداز می کنند و برای این ایام و روزهای مختص به اربعین حسینی بهترین اطعام ها و شرایط رفاهی را برای زائرین حضرت اباعبدالله فراهم می کنند. حتی بارها دیده ایم کودکان عراقی قلک هایشان را برای این ایام در اختیار خانواده هایشان قرار می دهند؛ البته در جایی دیگر سطح این جانفشانی ها و ایثارگری ها معطوف مبارزه با داعش و تکفیری ها می شود. به گونه ای که امروز می بینیم بسیاری از مردان عراقی به فتوای مرجع خودشان آیت الله سیستانی لبیک گفتند و در جهاد حضور دارند و خانواده هایشان نیز از زائرین پذیرایی می کنند. دقیقا همان کاری را که حضرت خدیجه(س) برای اعتلای دین اسلام انجام دادند؛ این مردمان هم اموالشان را وقف توسعه اسلام ناب محمدی و فرهنگ علوی کردند. اینها مصداق آیه «و لکم فی رسول الله اسوه حسنه» هستند.

*به نظر جنابعالی اربعین چه کارکردهای سیاسی دارد؟

مهمترین نکته این است که قیام امام حسین(ع) برای یک گروه و فرقه خاصی نبوده و مفاهیم ارزشمند و غنی آن متعلق به همه انسان های آزادی خواه جهان است. زیرا این قیام و انقلاب حق بر علیه باطل بوده است. انقلاب امام حسین(ع) انقلاب جهانی بوده و در هر نقطه از جهان نقش تأثیرگذاری را ایفا می کند.

الان رسانه های بین المللی مأموریت سرپوش گذاشتن به این حقایق تاریخی را دارند تا این مفاهیم ارزشمند و بایسته های مبرهن به مردم عالم نرسد. اما این ندا از طریق برخی از رسانه ها و اشخاص دغدغه مند و دلسوز که اغلب مسلمان هم نیستند به اقصی نقاط جهان می رسد.

یکی از بارزترین و مهمترین مظاهر این ظلم ستیزی فتوای مرجع عالیقدر اسلام آیت الله سیستانی در مقابله با تکفیری ها و داعش است که باعث شد با قدرت و صلابت نیروهای عراقی ، نتوانستند به اهداف شوم خود دست یابند و سرکوب شدند.

* جنابعالی در میان گپ و گفتی که داشتیم اشاره کردید قیام حضرت اباعبدالله جهانی بوده و پیام آن باید در قالب فراگیرتری به گوش جهانیان برسد؛ با این اوصاف پس چرا برخی می گویند هنوز نتوانسته ایم شخصیت بین المللی حضرت سیدالشهدا را خوب معرفی کنیم؟

می دانید که نزاع میان حق و باطل از قدیم بوده و تا روز قیامت هم ادامه دارد؛ برخی مواقع شاهد آن هستیم ظالمین به یکسری از افراد غالب می شوند و آن ها را تحت سیطره خودشان قرار می دهند.

در طول تاریخ شاهد این موضوع بوده ایم که برخی از این حکام جور بر مردم مسلط شدند و اینکه می خواستند بر روی قیام امام حسین(ع) سرپوش بگذارند تا صدای هل من ناصر ینصرنی حضرت به گوش مسلمانی نرسد؛ حتی نگذاشتند فضائل ائمه اطهار بر منابر گفته شود. هرکسی هم با این تفکر و جریان مخالف باشد کشته می شود. ولی بحمدالله بعضی از علما با روش های نوین و علمی اقدام کردند و فضائل امام حسین(ع) و اهل بیت را در جهان منتشر کنند. الان محبان اهل بیت و شیعیان این پیام را در عالم منتشر می کنند و به شایستگی و روش های درست و اصولی به رسالتشان عمل می کنند. البته انتشار انقلاب امام حسین(ع) به حرف و شعار نیست و باید در میدان عمل روحیه انقلابی گری حسینی و استکبارستیزی حسینی نمایان شود و امروز مردان عراقی در جامه رزمندگی در مقابله با جبهه کفر داعش این عمل به اهداف حسینی را اثبات کردند و نمی گذارند به این قیام تاریخی و مفاهیم ارزشمندش خدشه وارد شود.


منبع : شما نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار