کار بر روی دو طرح؛ یکی درباره لبنان و دیگری درباره سوریه

تهیه کننده ابوزینب در گفت وگوی خود با "فرهنگ نیوز" خبر از کار بر روی دو طرح؛ یکی درباره لبنان و دیگری درباره سوریه داد.

در اکران به "ابوزینب" اجحاف شد

به گزارش گلستان24، تولید آثار استراتژیک در سینمای ایران هرچند کجدار و مریز در همه این سالها وجود داشته است اما آوردگاه اکران است که اغلب مانع دیده شدن این قبیل آثار می شود. سالهاست که منطبق با یک اصل نانوشته بخش عمده سالنهای سینما در اختیار آثار تجاری قرار می گیرند و در این بین سهم زیادی برای آثاری که مضمامین استراتژیک را دستمایه درام کرده اند باقی نمی ماند.

در اکران به ابوزینب اجحاف شد

«ابوزینب» از تازه ترین آثار این گونه است که داستانی درباره مقاومت یک خانواده لبنانی در سال‌های اشغال این کشور به دست نیروهای رژیم صهیونیستی را روایت می‌کند. داستانی که وجه انسانی خاص خود برای درگیر کردن مخاطب را دارد. «ابوزینب» را علی غفاری ساخته که پیشتر «استرداد» را ساخته بود با این حال این بار در اکران «ابوزینب» وضعیت خوبی را تجربه نکرده است و کمبود تعداد سالنهای سینما به شدت به آن ضربه زده است.

مرتضی شعبانی تهیه کننده «ابوزینب» در گفتگو با "فرهنگ نیوز" با بیان اینکه تعداد بالای فیلمهایی که در نیمه دوم سال در صف اکران قرار گرفته اند عامل سوخت شدن بسیاری از فیلمهاست اظهار داشت: تعداد تولیدات سالانه سینمای ایران بالاست و به خیلی از فیلمها حتی فرصت اکران هم نمی رسد. از آن سو تعداد بالای سینماها یا به فیلمهایی تعلق می گیرد که سازندگان آنها مراودات خوبی  با صاحبان پردیسهای موثر در اکران دارند یا لابی های دولتی قوی دارند. در این بین تولیدکنندگان بخش خصوصی چاره ای ندارند جز آن که سالن برای فیلمهایشان اجاره کنند و در این اجاره سالن هم معمولا بدترین ساعات اکران به مستقلها می رسد.

این تهیه کننده ادامه داد: در وضعیت پیش آمده برای اکران «ابوزینب» ما حوزه هنری را داشتیم که پخش فیلم را برعهده گرفت و کوشید به اکران آن کمک کند اما از آن طرف وزارت ارشاد علیرغم وعده ها هیچ کمکی به ما نکرد و نه تنها به ما سرگروه ندادند که بدترین ساعات اکران در گروه آزاد به فیلم ما رسید و این معنایی جز اجحاف در اکران ندارد.

سینماهای حوزه هنری توانایی رقابت با پردیس ها را ندارند

شعبانی درباره سیستم پخش حوزه هنری گفت: در شرایط فعلی تنها پخش کننده ای که به سراغ اکران آثار ارزشی و استراتژیک می رود و سینماهایش را در اختیار این قبیل آثار می گذارد حوزه هنری است و می بینیم که در هفته های گذشته نیز فیلمهایی مانند «هیهات»، «ناسور» و «یتیم خانه» اکران شدند که حوزه بخش عمده سینماهای خود به خصوص در شهرستانها را در اختیار این فیلمها قرار داد. حوزه هنری تلاش خود را برای «ابوزینب» هم انجام داد ولی به هر حال سینماهای حوزه هم وضعیت خاص خود را دارند.

شعبانی که سابقه ساخت آثاری کوتاه مانند «نسیم حیات»، «شهید الماس» و «تنگه ابوقری» را هم دارد با اشاره به کیفیت سینماهای حوزه هنری اظهار داشت: سینماهای معمول حوزه هنری سینماهایی قدیمی هستند که معمولا دسترسی به آنها مشکل است و پارکینگ هم ندارند. مثلا سینما بهمن زمانی یکی از پرمخاطب ترین سینماها بود اما حالا و در برابر پردیسهایی مانند کوروش واقعا مخاطب کمتر به سمت این سینماها می آید. به نظر می رسد حوزه هنری هم بد نباشد فکری به حال سینماهای قدیمی خود کند بلکه بتواند با پردیسها رقابت کند.

شعبانی تأکید کرد: توصیه ام به ارگانهایی مانند حوزه هنری یا انجمن سینمای دفاع مقدس، موسسه آوینی و حتی سازمان هنری-رسانه ای اوج که دستی در تولید آثار استراتژیک دارند این است که بخشی از بودجه تولید را به ساخت و ساز پردیسهای مدرن اختصاص دهند تا در کنار پردیسهایی که برای سینمای تجاری صرف ساخته شده برای آثار استراتژیک هم سالنهای موثر وجود داشته باشد.

علاقه ای به تجارت ندارم!

اینکه با مرارت و درگیری های فراوان فیلم بسازی و بعد به دلیل اینکه فیلمت خلاف جریان موسوم به تجاری است نتوانی در اکران حقت را بگیری از جمله مشکلاتی است که برخی فیلمسازان را به تغییر مسیر وادار می کند.

مرتضی شعبانی در پاسخ به اینکه آیا امکان این وجود دارد که کم لطفی در اکران آثاری همانند «ابوزینب» باعث شود او نیز به سمت تولید آثار تجاری رود به "فرهنگ نیوز" اظهار داشت: انگیزه ای برای تولید فیلمهای تجاری که تکیه صرف دارند بر اله مانهای سرگرم کننده ندارم. شخصا اگر به دنبال تجارت صرف بودم می توانستم کارهای دیگر بکنم که درآمدهای بالاتر هم دارند.

وی ادامه داد: علاقه شخصی ام واکنش سینمایی به اتفاقات سیاسی منطقه است و امیدوارم که دلسرد نشوم و بتوانم همین مسیر را باز هم ادامه دهند.

کار بر روی دو طرح؛ یکی درباره لبنان و دیگری درباره سوریه

مرتضی شعبانی که کار حرفه ای اش را از اواسط دهه شصت و در گروه فیلمبرداری «روایت فتح» آغاز کرده است درباره برنامه های آینده اش به "فرهنگ نیوز" گفت: بر روی دو طرح سینمایی کار می کنیم که انشاءالله به زودی یکی از آنها وارد مسیر پیش تولید می شود. یکی از این طرحها درباره مقاومت مردم لبنان است و دیگری درباره اتفاقات اخیر سوریه که احتمالا طرح دوم زودتر به نتیجه برسد.

شعبانی خاطرنشان ساخت: در طرح مرتبط با سوریه سعی کرده ایم نگاهمان فرامنطقه ای باشد و اوضاع بین الملل و تأثیر آن در اتفاقات این نقطه از خاورمیانه را به طور دراماتیک زیر ذره بین ببریم.


منبع : فرهنگ

ارسال نظر

آخرین اخبار