به قلم وحید حاج سعیدی؛

عده ای عادت کرده اند در هر شرایطی از خودشان عکس بگیرند و در فضای مجازی به انتشار بگذارند و منتظر لایک دیگران باشند.

بی لایک نفس کشیدنم دشوار است!

وحید حاج سعیدی، نویسنده و خبرنگار استان، در یادداشتی اختصاصی با زبان طنز، درباره لایک در فضای مجازی به گلستان24 نوشت:

 

 وحیدحاج سعیدی جاده های گلستان3

 

« امروز قصد داریم درباره اهمیت و اثرات «لایک» یا همان عبارت «می پسندم» در فضای مجازی و رابطه آن با سلامت روح و روان کاربران این فضا صحبت کنیم.

همانطور که عنایت دارید بعد از افزایش ضریب نفوذ اینترنت در جامعه و تبدیل شدن گوشی های نسل قدیم (که بیشتر به گوشتکوب شبیه بودند تا گوشی) به گوشی های هوشمند جماعت کثیری از خلق الله از فضای حقیقی به فضای مجازی نقل مکان کردند تا جایی که نسل امروز را باید نسلی سر به زیر نامید! چرا که دائم در حال ور رفتن با گوشی و تبلت و نوت بوک و این جور وسایل هستند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

جالب اینکه این عزیزان دائم مطالب دیگران را کپی کرده و بدون تامل و حتی خواندن آنها را منتشر می سازند و خوشمزه تر اینکه خود را فعال عرصه رسانه می نامند! هر چند افرادی که در طول شبانه روز به جد در حال انجام رسالت سنین «کپی – پیست» یا «فوروارد» نوشته ها و تصاویر سایرین هستند دارای اغراض و اهداف شخصی و مختلفی هستند ولی تحقیقات میدانی و چاله میدانی حاکی از آن است که یکی از این اهداف همانا کسب «لایک» یا تائید بیشتر توسط خوانندگان است و بسیاری از آنها بر این باورند آنهایی که مطالب ما را می خوانند و لایک نمی کنند؛  شبیه کسانی هستند که خرما میخورند اما فاتحه نمی خوانند.

 

وحید حاج سعیدی لایک

 

. آخر برادر من ، خواهر من شما که نه فیلمبردار ، نه نقاش، نه عکاس،نه طراح، نه بازیگر، نه شاعر و نه نویسنده این مطالب هستید، فتو شاپ هم که بلد نیستید، نرم افزار paint  یا نقاشی را هم تابحال کلیک نکرده اید، چطور و با چه انگیزه ای انتظار دارید خلق الله بایت آثار و مطالب دیگران به شما رای بدهند و شما را لایک کنند؟! اصلاً چرا و به چه علت باید شما را تائیدکنند؟!

نکته بعد اینکه بعد از افتتاح فاز دوم دوربین ها در گوشی های هوشمند که قطع به یقین هدف و نیت سازنده ، خیر بوده و تنها گرفتن عکس سلفی از نبوده ، عده ای عادت کرده اند در هر شرایطی از خودشان عکس بگیرند و در فضای مجازی به انتشار بگذارند و منتظر لایک دیگران باشند. از کلاس درس و مدرسه و دانشگاه گرفته تا قبرستان و بیمارستان و تشییع جنازه و ...

البته این همه ماجرا نیست و کار خیلی بیخ دار تر از این است که شما فکر می کنید و خرابی آن بین المللی شده و تنها مختص ولایت ما نیست. دیلی میل در گزارشی منتشر کرده است: « 60  درصد از دختران انگلیسی در پاسخ به این پرسش گفته اند که اگر عکس سلفی آنها با استقبال دیگران مواجه نشود غمگین شده و دچار افسردگی می شوند.» هر چند ما از پاسخ بانوان وطنی در قبال این پرسش اطلاعی نداریم وبه ما هم مربوط نیست ولی همین قدر مطمئن هستیم که حیات مجازی عده ای به همین «لایک» گرفتن ها و این جور جنگولک باز یها وابسته است و روزشان بدون لایک شب نمی شود.

علی ای حال ذکر این نکته ضروری است که پسندیدن یا نپسندیدن یا لایک یا دیسلایک گذاشتن توسط کاربران، به این منظور صورت می گیرد که صاحب یا خالق اثر از میزان رضایت یا عدم رضایت کاربران آگاه شود و در خلق آثار بعدی ذائقه و سلیقه مخاطبان را نیز در نظر بگیرد!

در ضمن بخش کامنت یا نظرات هم برای فحش نوشتن نیست بلکه بدین منظور تعبیه شده تا منتقدان از آن طریق دلایل انتقاد خود را به صورت مکتوب بیان کنند.  فقط همین....»

ارسال نظر

آخرین اخبار