سخنرانی رحیم پورازغدی در کرسی آزاد اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه - دانشگاه فردوسی مشهد پنج شنبه 25 آذر 95

سخنرانی رحیم پورازغدی در دانشگاه فردوسی مشهد پنج شنبه 25 آذر 95

حسن رحیم پورازغدیرو پنج شنبه 25 آذر 95 در کرسی آزاد اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه که در مسجد حضرت زهرای دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه وحدت حوزه و دانشگاه یک مقوله تشکیکی و ذومراتب است، گفت: انقلاب اسلامی محصول وحدت میان همین حوزه و دانشگاه است.

 

به گزارش گلستان24، وی عدم تحقق وحدت حوزه و دانشگاه را ناشی از بی سوادی، بی مسئولیتی و بی برنامگی دانست و ادامه داد: قبل از انقلاب شکاف به حدی بود که عزاداری برای امام حسین(ع) ممنوع بود، زنان خلع حجاب و روحانیون خلع لباس می شدند در همان دوره دانشگاهی تاسیس شد که نه در مسیر سنت دینی و نه در ادامه سنت موسسین علم در کشور بود.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن بیان اینکه جریانی که بعد از قتل امیرکبیر به روی کار آمد به سمت مسئله تربیت معلم هدایت شدند و اساتید انگلیسی و فرانسوی را وارد کشور کردند، تصریح کرد: اگر چه امیرکبیر انسانی متدین و به دنبال اصلاح و پیشرفت کشور بود؛ اما وی نیز دانشی کافی در حوزه فلسفه علم و مفاهیم اسلامی نداشت؛ بنابراین در این روش اصلاح طلبانه مشکلاتی به صورت تئوری و عملی به وجود آمد.

 

وی با تاکید بر اینکه پس از او دانشگاه نه به سمت هویت اسلامی و نه به سمت تمدن سازی حرکت کرد، ابراز داشت: رژیم بعد از امیر کبیر متخصصین غربی را وارد کشور کرد تا برای آنان کادرسازی کنند و نه برای رشد ملت.

 

رحیم پورازغدی با بیان اینکه بنیان این دانشگاه برای ساخت ایرانی آباد نبود، اضافه کرد: این دانشگاه وظیفه داشت برای یک رژیم سکولار وابسته به غرب کادرسازی کند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به اینکه در دانشگاه زمان پهلوی تولید علم هدف گیری نشده بود و هیچ اختراع و اکتشافی صورت نگرفته بود، بیان داشت: این امر برخلاف سنت دانشگاهی ایران بود که از قرن ها قبل دنبال می شد؛ چرا که ایران حتی از دوره قبل از اسلام نیز به علم اهمیت می داد هر چند که ایران پس از اسلام بسیار شکوفاتر شد چرا که اسلام فراگرفتن علم برای مرد و زن و هر طبقه را فریضه دانسته است.

 

انقلاب اسلامی آغازی مجدد جهت تمدن سازی معاصر

 

وی در ادامه سخنان خود انقلاب اسلامی را آغازی مجدد برای تمدن سازی معاصر خواند و خاطرنشان کرد: ما ابتدا می بایست تمدن بسازیم و در مرحله دوم به اسلامی بودن این تمدن توجه کنیم که مفهوم از این اسلامی بودن عقلی و نقلی بودن آن می باشد. علاوه بر این دو بایستی به ایرانی بودن این تمدن نیز توجه شود تا هویت تاریخی مان را بتوانیم در آن مشاهده کنیم، هم چنین معاصر بودن نیز از دیگر ویژگی های این تمدن است که در این مسیر وحدت حوزه و دانشگاه لازم خواهد بود.

 

رحیم پورازغدی ادامه داد: تمدن سازی ایرانی اسلامی به این معنا نیست که در تمامی عرصه ها به گذشته برگردیم؛ البته باید بدانیم که بازگشت به گذشته با بازگشت به اسلام متفاوت است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله مسلمان شدن ایرانیان پرداخت و گفت: ایرانیان به زور مسلمان نشدند؛ بلکه حدود 400 سال طول کشید تا مسلمان شوند و زمانی هم که بیشتر مردم ایران به اسلام گرایش یافتند باز هم به دیگر ادیان اجازه زندگی در ایران را دادند.

 

وی افزود: برخی تصور می کنند زمانی که می گوییم ایران اسلامی یعنی ایران عربی در صورتی که ما به ائمه(ع) به دلیل عرب بودن آنان گرایش نیافتیم بلکه مسلمان شدیم و آنان را به عنوان امام برگزیدیم چرا که آنها انسان هایی بزرگ و الهی بودند.

 

رحیم پورازغدی اضافه کرد: همان گونه که شاهد هستید همین حاکمین عرب اقدام به شهادت آنان کردند؛ بنابراین ایران اسلامی به معنی ایران عربی نیست.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: به طور کلی هیچ یک از حاکمان تاریخ نه به واقع مسلمان بودند و نه به واقع زرتشتی و مسیحی بلکه بنا به شرایط روز، خواست مردم و پیشبرد اهداف خود دینی را برمی گزیدند بنابراین نه امویان به واقع مسلمان بودند نه حاکم رم مسیحی و نه خسروپرویز زرتشتی واقعی بود.

 

ملتی که تاریخ ندارد تحقیر خواهد شد

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ملتی که هویت تاریخ ندارد تحقیر خواهد شد چنانچه ملتی باور کرد که ما بی هویت هستیم تن به اسارت و خیانت خواهد داد، اما چنانچه فردی برای خود ارزش قائل باشد هیچ گاه اجازه توهین به خودش را نخواهد داد این ها شریف خواهند بود؛ به طوری که نه به ملت خود و نه به ملت دیگری خیانت نخواهند کرد.

 

رحیم پورازغدی ادامه داد: افرادی که می خواهند ایرانی گری را در مقابل اسلام گری تعریف کنند تاریخ اسلام و ایران را نمی شناسند و یا چنانچه تاریخ این دو را می دانند پروژه دیگری را در سر می پرورانند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: چنانچه ایرانی گری به مفهوم داشتن هویت شرف و خودباوری باشد عین شرف و ارزش است، اما چنانچه ملی گرایی به معنی باستان گرایی باشد باید بگوییم که اصولا به لحاظ تاریخی ما نژاد خالص نداریم و به طور کلی هیچ نژادی بر نژاد دیگر برتر نیست.

 

وی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید براینکه چنانچه ملیت گرایی سلاحی شود برای اسلحه به دست گرفتن، این امر ظلم است، خاطرنشان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه این است که در زمینه نرم افزاری که از قبل از اسلام آغاز شده است و در حال حاضر نیز باید ادامه یابد تمدن سازی معاصر صورت گیرد و در راستای توحید و عدالت حرکت کنیم.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

ارسال نظر

آخرین اخبار