هفته‌ای که گذشت، ضمن برگزاری نشست خبری تشریح برنامه‌های ایتالیا برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران در سال ۹۶، هفته برگزاری رونمایی‌ها و تمدید مهلت جشنواره‌ها بود.

برنامه ایتالیا در نمایشگاه کتاب تهران چیست؟

به گزارش گلستان24، گزارش یک هفته با کتاب این هفته، از نظر موضوعی چند دسته گروهی و چند موضوع پراکنده را شامل می‌شود و این هفته را می توان نسبتا هفته ای پرخبر دانست.

نمایشگاه کتاب تهران

به این ترتیب، گزارش این هفته ۳ خبر معرفی نامزدها و برگزیدگان، ۳ خبر تمدید مهلت جشنواره‌ها و جوایز و ۳ خبر از رونمایی‌ها دارد. باقی خبرهای گزارش هم از نظر موضوعی پراکنده بوده و حضور ایتالیا در نمایشگاه کتاب تهران، طرح پاییزه کتاب، نمایشگاه کتب کاربردی و دانشگاهی و جشنواره شعر نیاوران را شامل می‌شود.

مرور اخبار حوزه کتاب را در هفته‌ای که گذشت، با خبرهای مربوط به حضور ایتالیا در نمایشگاه کتاب تهران آغاز می کنیم:

تشریح برنامه‌های ایتالیا برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران

نشست خبری اعلام برنامه‌های کشور ایتالیا به‌عنوان مهمان ویژه سی امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیش از ظهر یکشنبه ۲۸ آذر با حضور سفیر و رایزن فرهنگی ایتالیا و همچنین مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در سالن کنفرانس این موسسه در تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، امیرمسعود شهرام‌نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با اشاره به مصوبه شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران مبنی بر حضور ایتالیا در دوره سی‌ام این نمایشگاه (اردیبهشت ۹۶)، به اقدامات صورت گرفته بعد از آن برای اجرای این مصوبه صورت گرفته است، پرداخت.

پاسخ سفیر ایتالیا درباره حضور در نمایشگاه تهران

سفیر ایتالیا در ایران با اشاره به اعتبار برنامه ROAD MAP میان دو دولت ایران و ایتالیا گفت: هیچ گونه خللی در اجرای برنامه های ایتالیا به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران ایجاد نخواهد شد. مائورو کنچاتوری این سخنان را در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر این که با توجه به تغییر نخست وزیر ایتالیا در روزهای اخیر و احتمال تغییر وزیر فرهنگ این کشور در کابینه جدید، آیا ممکن است ایتالیا در اجرای برنامه‌های یاد شده به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب آینده تهران تجدید نظرهایی انجام دهد، گفت: تغییر و تحولی در سطح رئیس دولت ایتالیا صورت گرفته اما آقای فرانچسکینی به عنوان وزیر فرهنگ در جایگاه خودشان ابقا شدند.

وی افزود: همچنین برنامه ROAD MAP که میان آقایان روحانی و رنتسی روسای دو دولت ایران و ایتالیا در سال جاری میلادی منعقد شد و بیشترین توجه در این برنامه به ارتباطات فرهنگی صورت گرفته است، همچنان معتبر و پابرجاست. وزیر فرهنگ ایتالیا آقای فرانچسکینی سابق بر این وزیر امور خارجه کشور ما بودند و در زمان مسئولیت شان در این وزارتخانه دو بار به ایران سفر کردند و با همتای خودشان آقای ظریف دیدار و گفتگو کردند. تمام این مساله ضامن و تضمینی است برای این راه و قطعا خللی در آن ایجاد نخواهد شد.

رونمایی سامانه شبیه‌سازی مدیریت عملیات چاپخانه

با ورود به بخش خبرهای رونمایی این گزارش، اولین خبر مربوط به رونمایی از سامانه شبیه سازی مدیریت عملیات چاپخانه است که با حضور معاون فرهنگی وزیر ارشاد انجام شد.

به این ترتیب، «سامانه شبیه‌سازی مدیریت عملیات چاپخانه» با حضور سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمودرضا برازش مدیرکل اداره چاپ و نشر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهروز فتحی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن کریمی قدوسی مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، اساتید دانشگاه و جمعی از کارشناسان چاپ صبح سه‌شنبه ۳۰ آذر در محل سالن جلسات این معاونت، رونمایی شد.

رونمایی ۱۱۰ اثر پژوهشی در حوزه روابط فرهنگی و بین‌المللی

این خبر هم از اتفاقات روز سه شنبه این هفته است. مراسم گرامیداشت «هفته پژوهش»، رونمایی از ۱۱۰ اثر پژوهشی در حوزه روابط فرهنگی و بین‌المللی و همچنین معرفی پژوهشگران برتر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پیش از ظهر سه‌شنبه با حضور علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جمعی از پژوهشگران کشور و اساتید این حوزه و همچنین کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محل حسینیه الزهرا (س) در این سازمان برگزار شد.

رونمایی دو کتاب و سرود نیروی دریایی

مراسم رونمایی از  دو کتاب «اطلس عملیات‌های ماندگار نیروی دریایی ارتش» و «راز مروارید» به همراه رونمایی از سرود نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، صبح دوشنبه ۲۹ آذر با حضور فرمانده نیروی دریایی و جمعی از هنرمندان حوزه هنری برگزار شد.

معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشنواره نقد کتاب

برگزیدگان سیزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب هم، عصر دوشنبه ۲۹ آذر با حضور سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب در سالن پژوهشکده فرهنگ و هنر، معرفی و تقدیر شدند.

معرفی نامزدهای بخش افغانستان جایزه جلال

روز سه شنبه این هفته داوران نهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد در بخش ویژه افغانستان، نام ۹ کتاب را به عنوان نامزدهای دریافت جایزه در دو بخش رمان و داستان کوتاه معرفی کردند. داوران این بخش، شامل شهریار عباسی (نویسنده)، مجید قیصری (نویسنده) و ابراهیم زاهدی‌مطلق (نویسنده و روزنامه‌نگار) عناوین ۵ نامزد رمان و ۴ نامزد داستان کوتاه بخش ویژه افغانستان را اعلام کردند.

معرفی نامزدهای بخش های مختلف جشنواره کتاب کودک

در ۳ خبر مستقلی که این هفته منتشر شد، نامزدهای بخش های مختلف هجدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شدند. به این ترتیب، نامزدهای بخش داستان و رمان، زندگینامه، نمایشنامه، داستان ترجمه و داستان دینی معرفی شدند.

فروش بیش از ۶۵۰ هزار نسخه کتاب در پاییزه کتاب

روز دوشنبه اعلام شد که با پایان طرح «پاییزه کتاب» که در بازه زمانی ۲۴ آبان تا ۲۴ آذر ماه در ۶۲۴ کتابفروشی اجرا شد، ۶۵۹ هزار و ۱۹ نسخه کتاب از سوی بیش از ۲۰۹ هزار نفر خریداری شد.

طرح پاییزه کتاب بعد از طرح‌های «کتابفروشی به وسعت ایران»، «عیدانه کتاب» و «تابستانه کتاب» چهارمین گام در راستای توجه وزارت ارشاد به اعطای یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌هاست. این طرح همزمان با بیست و چهارمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ آبان‌ماه تا ۲۴ آذرماه در کتابفروشی‌های عضو این طرح اجرا شد.

آغاز به کار چهاردهمین دوره نمایشگاه کتب کاربردی و دانشگاهی

چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی صبح یکشنبه ۲۸ آذرماه در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران آغاز به کار کرد. این رویداد فرهنگی طبق اعلام قبلی و به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها، بدون برگزاری مراسم افتتاحیه از ساعت ۹ صبح با حضور بازدیدکنندگان فعالیت خود را آغاز کرد.

این نمایشگاه، تا روز چهارشنبه اول دی ماه، از ساعات ۹ تا ۱۷ در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برپاست.

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره پایتخت کتاب ایران

ابتدای این هفته بود که دبیر اجرایی انتخاب پایتخت کتاب ایران از تمدید مهلت ارسال پرونده‌های سومین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران خبر داد. ابراهیم حیدری معاون دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی و دبیر اجرایی این جشنواره‌ها، گفت: مهلت ارسال آثار به جشنواره پایتخت  کتاب ایران تا سی‌ام دی‌ماه تمدید شد. در این دوره از جشنواره استقبال  از طرح معرفی پایتخت کتاب ایران بسیار خوب بوده است و انتظار می‌رود به تمدید مهلت ارسال آثار در جشنواره شاهد حضور شهرهای بیش‌تری در این رقابت باشیم.

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره عشایر و روستاهای دوستدار کتاب

دبیر اجرایی جشنواره عشایر و روستاها دوستدار کتاب از تمدید مهلت ارسال پرونده‌های سومین دوره‌ این جشنواره خبر داد. این خبر هم مربوط به سخنان ابراهیم حیدری است.

به این ترتیب، طبق اطلاعاتی که حیدری معاون دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی و دبیر اجرایی این جشنواره داد، مهلت ارسال آثار به جشنواره عشایر و روستاها  دوستدار کتاب تا سی‌ام دی‌ماه تمدید شد.

تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه کنگره ملی شعر کتاب

سوم خبر تمدید جشنواره ای این هفته هم مربوط به کنگره ملی شعر کتاب بود. سیدحمیدرضا برقعی دبیر کنگره ملی شعر کتاب با اشاره به آثار رسیده به دبیرخانه، ‌ استقبال از نخستین کنگره شعر کتاب را قابل ‌توجه دانست و در خصوص مهلت ارسال اثر به دبیرخانه این کنگره گفت: پیش‌ از این مهلت ارسال آثار از ابتدای آذر تا ۱۰ دی‌ماه تعیین‌شده بود؛ اما با مذاکرات انجام‌شده در نشست شورای سیاست‌گذاری، مهلت ارسال آثار به نخستین کنگره ملی شعر کتاب تا پایان دی‌ماه تمدید شد.

پایان کار دومین جشنواره شعر نیاوران

این خبر مربوط به روز پنجشنبه هفته گذشته است اما گزارش آن، روز شنبه این هفته منتشر شد و به موجب آن، آیین اختتامیه دومین جشنواره شعر نیاوران عصر پنج شنبه ٢٥ آذر ماه در آستانه میلاد با سعادت پیامبر مهربانی ها با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد و با تقدیر از نفرات برتر در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار  شد


منبع : فرهنگ

ارسال نظر

آخرین اخبار