تعدادی فیلم سینمایی در سینما درباره حماسه ۹ دی و روز بصیرت و میثاق امت با ولایت ساخته شده، اما آن‌طور که توقع می‌رود حق موضوع ادا نشده است.

جای خالی مردم انقلابی و بابصیرت در سینما
به گزارش گلستان24،این در حالی است که سینما به عنوان یک رسانه مردمی، می‌تواند بازتاب‌دهنده رفتار و خواست مردم باشد.
 
حماسه 9 دی و امثال آن چه پس از انقلاب اسلامی و حتی پیش از انقلاب اسلامی، فراوان هستند که هرکدام قابلیت رصد و توجه از طریق سینما و در قالب ساخت فیلم‌های سینمایی شایسته و مناسب را دارد.
 
تاریخ انقلاب اسلامی پر از رویدادهای مهمی است که مردم نقش بارز و تعیین‌کننده‌ای در آن دارند؛ هرکدام از این رویدادها به تنهایی می‌تواند یک درس بزرگ تاریخی، الگو، آموزنده و امیدبخش برای ملت بزرگ ایران، نسل‌های آینده و حتی ملل مستضعفی باشد که انقلاب اسلامی را رصد می‌کنند.
 
تلویزیون تا حد زیادی سعی کرده باتوجه به بضاعت خود، به مناسبت‌های تاریخ انقلاب اسلامی در قالب فیلم و سریال‌ها و برنامه‌های مختلف ورود کند، اما این مهم به دلایل مختلف در سینما تقریبا مغفول مانده است
 
از جمله این‌که سینما دچار مدیریت چندگانه است و یک مدیریت واحد نمی‌تواند سینما را اداره کند. نه مدیریت دولتی می‌تواند بطور صددرصد سینما را اداره کند و نه بخش خصوصی توان این کار را دارد.
 
در بخش خصوصی سینمای ما حاکمیت سرمایه، حرف اول را می‌زند و نه حاکمیت اعتقادات و روحیات انقلابی. در بخش دولتی هم نگاه‌های سلیقه‌ای حاکمیت دارد و فقط هر از گاهی درخششی اتفاق می‌افتد، اما این جریان استمرار ندارد و همه چیز دستخوش سیاستگذاری‌های مدیریت فرهنگی در ارشاد و بخش‌های سینمایی می‌شود.
 
بخش خصوصی در فیلم‌ها بیشتر دنبال تامین منافع اقتصادی و بازگشت سرمایه است تا تامین منافع فرهنگی و انقلاب اسلامی. همه اینها دست به دست هم می‌دهد و فضایی را می‌سازد که آن چهره واقعی بصیرت ملی و انقلابی و دینی در سینما نمود پیدا نمی‌کند.
 
درچنین شرایطی متاسفانه سینما نمی‌تواند رسالت واقعی خودش را انجام دهد البته در سینما جریان‌ها و هنرمندانِ دغدغه‌مند و متعهد به انقلاب هم وجود دارد، اما توان، موقعیت و شرایط لازم را ندارد؛ چون سینما به هرحال یک هنر ـ صنعت است و هیچ هنرمندی نمی‌تواند فقط با هنر خودش کار را پیش ببرد و باید مورد حمایت قرار بگیرد.
 
یکی از راه‌های نجاتِ سینما، مردمی شدنِ آن است و حلقه مفقوده سینما، حضور مردم انقلابی و بابصیرت است.
 
رویدادهایی مثل جشنواره مردمی فیلم عمار و امثال اینها، می‌تواند شکل‌دهنده آن حلقه مفقوده باشد و می‌تواند بتدریج فضایی را ایجاد کند که هنرمندان انقلاب بتوانند در عرصه سینما حضور داشته باشند و بتوانند با حمایت از همدیگر و با پشتوانه مردمی که انقلاب را پیروز و تا امروز آن را حفظ کردند، بینش انقلابی را در سینما جاری کنند و آن را توسعه دهند البته به شرطی که مسیر اشتباه برخی بخش‌های دولتی را تکرار نکنند و در دام سلیقه‌های مدیریتی، پیچیدگی‌های بوروکراتیک و باندبازی‌ها و جریانات نامناسب نیفتند.
 

منبع: جام جم

 

ارسال نظر

آخرین اخبار