اولین سیمرغ به «حاج قاسم سلیمانی» رسید... «آقاخانی» و «کوثری» بهترین بازیگران جشنواره... فیلم "رخ دیوانه" بهترین فیلم امسال شد.

اولین سیمرغ فیلم فجر به «حاج قاسم سلیمانی» رسید !

با پایان دهه فجر انقلاب اسلامی، سی و سومین جشنواره فيلم فجر نیز غروب کرد و برندگان بخش‏ "مسابقه سينمای ايران" (سودای سيمرغ)، بخش "نگاه نو" (مسابقه فیلمسازان اول)، بخش "هنر و تجربه" (فیلمهای هنری و تجربی) و بخش "فیلم‏های مستند" (سینما حقیقت) به سیمرغ‏ های خود رسیدند.

آنچه در پی می ‏آید گزارش کامل این مراسم است:

مراسم اختتامیه سی‌ و سومین جشنواره فیلم فجر از حدود ساعت 19:30 شب گذشته با قرائت آیاتی از قرآن کریم در کاخ جشنواره (مرکز همایش های برج میلاد تهران) آغاز شد. 

در این مراسم تنی چند از مقامات ارشد دولتی همچون «دکتر علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «مهندس عباس آخوندی» وزیر راه و ترابری، «دکتر حسام الدین آشنا» مشاور رییس جمهوری در امور فرهنگی، «مسعود سلطانی فر» رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و «دکتر حجت‌الله ایوبی» رییس سازمان سینمایی حاضر بودند.

از جمع مدیران هنری علیرضا رضاداد، حبیب ایل بیگی، حسین مسافر آستانه، حسین نوش آبادی و از جمع هنرمندان مجید مجیدی، محمد بزرگ نیا، عزیز ساعتی، علیرضا شجاع نوری، جواد طوسی، مهتاب نصیرپور، خسرو سینایی، محمد بزرگ نیا، فرشته طائرپور، سعید راد، مجید مظفری، رضا عطاران، رؤیا تیموریان، مسعود رایگان، محسن علی اکبری، کامران تفتی، شهرام شکیبا، باران کوثری، پانته‌آ پناهی‌ها، داریوش باباییان، هاتف علیمردانی، نیکی کریمی، برزو ارجمند، وحید جلیلوند، علی جلیلوند، مهتاب کرامتی، مصطفی کیایی، هانیه توسلی، سیامک صفری، هومن سیدی، عباس غزالی، جواد نوروز بیگی، بهرام توکلی، ساعد سهیلی، نازنین بیاتی، علیرضا تبریزی، سیروس الوند، عبدالله اسکندری، هوشنگ گلمکانی، علیرضا رئیسیان، احمد احمدی، محمدرضا ایمانیان، محسن دارسنج، ایمان امیدواری، انسیه شاه حسینی، سید سعید سیدزاده، رضا حداد، حسین یاری و ... در سالن همایش‌های برج میلاد حضور دارند.

کارگردانی مراسم اختتامیه امسال بر عهده «مهران مدیری» و اجری آن با «محمدرضا شهیدی فرد» بود. وی در دو سال گذشته نیز اجرای مراسم اختتامیه سی امین و سی و یکمین جشنواره فجر را بر عهده داشت.

قرائت قرآن مجید و سرود ملی

مراسم با تلاوت قرآن مجید و سرود ملی آغاز شد. آیات کلام الله مجید را «آقای جعفر فردی» قاری بین المللی قرآن و نفر اول سی‌ و‌ ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم قرائت کرد.

موسیقی سنتی

سپس "گروه وصل یار" به سرپرستی «اثبانی» به اجرای قطعه ای موسیقی سنتی پرداخت.

سینمای ایران، محکم پای انقلاب ایستاده است

شهیدی‌فرد مجری مراسم با اعلام اینکه "در شبی باران خورده در غرب تهران و در برج میلاد، مراسم را برگزار می کنیم" در سخنانی ضمن تمجید از سینمای ایران، به سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی پرداخت و گفت: سینما از آرمان های انقلاب حمایت می کند.

وی با تأکید بر اینکه برای انقلابیون ایران، آزادی مقدم بر عدالت بود افزود: این آزادی را مغتنم می شماریم.

شهیدی فرد اضافه کرد: سینمای ایران شهدا را نیز از یاد نبرده است؛ بنابراین در اینجا  سی و ششمین جشن انقلاب اسلامی را به همه رزمندگان و دلاوران و خانواده های شهداء تبریک می گوییم.


وی رنج این روزهای مردم خوزستان را نیز فراموش نکرد و با اشاره به آلودگی شدید هوا در این استان از مردمی گفت که با ماسک در شهرهایشان تردد می‌کنند و به سختی نفس می کشند. 

پخش کلیپی درباره انقلاب اسلامی

پخش ویدئو کلیپی با عنوان "آن زمان که بنهادم سر به پای آزادی" و حاوی تصاویری از ایام پیروزی انقلاب اسلامی، بخش بعدی این مراسم بود.

سخنان دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر

دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر در آیین اختتامیه این مراسم ضمن تبریک سالگرد انقلاب اسلامی و تشکر از حضور برخی چهره‌های دولت در مراسم  با گفتن خیرمقدم به میهمانان گفت:‌ مفتخریم در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی آیین اختتامیه جشنواره را برگزار می‌کنیم به نام نامی پیامبر اعظم کار را آغاز کردیم و فردا با نمایش فیلم «محمد رسول‌الله» برای جامعه منتقدین و اهالی رسانه جشنواره را به پایان می‌بریم.

«علیرضا رضاداد» ادامه داد: این جشنواره‌ای 12 روزه برای همه سینمای ایران بود. ما به حکم مسئولیتی که برعهده گرفتیم تلاش کردیم ناملایمات را به جان بخریم تا آرامش در سینمای ایران حاکم باشد.

وی در ادامه گفت: خدا را سپاس ثمره این شکیبایی و آرامش برگزاری جشنواره‌‌ای باشکوه اما نه در اندازه قامت سینمای ایران بود. تلاش کردیم بهانه‌ای باشیم برای همدلی و همراهی سینماگران. سینمای امروز ما در آستانه تحول جدید است تحولی که با تلاش نسل جوان با استفاده از تجربیات سینماگران نامی کشور اتفاق بیفتد و درخشان شود. سپاس از فیلم‌سازان و هیئت انتخاب، داوری، برگزارکنندگان و بالاخص مجید مجیدی که ریاست هیئت داوری جشنواره را برعهده گرفت و فضای جشنواره را با عطر پیام پیامبر اعظم (ص) عطرآگین کرد.

رضاداد در خاتمه تأکید کرد: در انتظار تحول هستیم که با حضور سینماگران جوان بتوانیم به فتح قله‌های فتح نشدنی دست یابیم. همدلی سینماگران، شکیبایی جمعی در مقابل برخی از ناملایمات ارزنده است و سینما پس از پیروزی انقلاب اسلامی توانست راههای سخت را طی کند و امروز شاهد موفقیت‌های آن هستیم. آرزوی توفیق همگانی برای سینماگران ایران. 

برندگان بخش مستند (سینما حقیقت)

جوایز بخش مستند به شرح زیر اعلام و اهداء شد:

* سیمرغ بلورین بهترین پژوهش و تحقیق مستند: به «محمدعلی شعبانی» برای مستند "سمفونی استیضاح".

شعبانی لباسی بر تن داشت که روی آن نام مبارک محمد رسول‌الله نقش بسته بود و پس از حضور بر روی صحنه بر روی لباس خود بوسه زد و گفت: خوشحالم که با این لباس جایزه می گیرم که با نام پیامبر اعظم(ص) مزین است.

 

وی همچنین پس از دریافت جایزه اش گفت: جا دارد از هیئت داوران و انتخاب تشکر کنم که فیلم من را دیدند. دوست دارم این جایزه را پیشکش بکنم به مردی که پرچم پیامبر را بر دست گرفته و امنیت را برای ما به ارمغان آورده.. لطفاً با دستهایتان «حاج قاسم سلیمانی» را تشقویق بفرمایید.

این سخنان شعبانی با تشویق شدید حضار همراه شد.

* سیمرغ بلورین بهترین فیلم: سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به «معین‌ کریم الدینی» برای تهیه کنندگی فیلم "آتلان" اهداء شد.

* سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: به مهدی گنجی برای مستند "من می‌خوام شاه باشم".

مهدی گنجی پس از دریافت جایزه اش گفت: سلام. خیلی خوشحالم که در کنار شما جایزه می گیرم. تشکر کنم از همه مستندسازانی که در چند سال گذشته با خیلی سختی مستند ساختند چون در چند سال گذشته امکانات لازم برای این کار وجود نداشت.

* دیپلم افتخار، محمد کارت برای مستند "بختک".

محمد کارت پس از گرفتن جایزه اش گفت: تشکر می کنم از خدا، از خودم و از سوژه های فیلم که به من کمک کردند. تشکر از عوامل فیلم، کارگردان، تصویربردار، صداگذار و «رانبد جوان« تهیه کننده. مرسی از هیئت داوران. 

* جایزه ویژه هیات داوران این بخش نیز به «فرشاد افشین پور» برای تصویربرداری مستند "سفر به آمادای".

فرشاد افشین پور در سخنانی گفت: با سلام خدمت حضار محترم. این هدیه را از طرف رئیس صدا و سیمای همدان تقدیم کنم به «آقای سرافراز» رییس سازمان صدا و سیما. امیدواریم که با کمک سازمان، فیلم های مستند ایران به بازار جهانی نزدیک شوند. حق مسلم طبیعت بکر ما این است مه همپای این طبیعت بکر بتوانیم سینمای مستند خوبی داشته باشیم و مستند طبیعت تهیه کنیم.

در پایان این بخش «مهرداد اسکویی» از اعضای هیات داوران آرزوی سلامتی برای «زاون قوکاسیان» منتقد پیشکسوت سینمای ایران کرد که این روزها در بستری بیماری به سر می‌برد و افزود: فیلم کوتاه و سینمای مستند مدیون قوکاسیان است. از وزیر و مقامات سینمایی می خواهم که به ایشان توجه کنند.

حبیب احمدزاده، مهرداد اسکویی، محمدرضا اصلانی، محمدعلی فارسی و مانی میرصادقی اعضای هیات داوران بخش «سینما حقیقت» (مستند) سی و سومین جشنواره فیلم فجر بوده‌اند.

قدردانی ویژه از سازندگان دو انیمیشن

پس از اهدای جوایز بخش مستند، از سازندگان انیمیشن "شاهزاده روم" و فیلم پویانمایی و زنده "مـبارک" از سوی دبیر جشنواره به صورت ویژه قدردانی شد.

علیرضا رضاداد از «حـامد جعفـری» و «هـادی محمدیان» برای تهیه کنندگی و کارگردانی پویانمایی سینمایی شاهزاده روم و «عـلی نجفـی امامـی» و «محمدرضا نجـفی امـامی» برای تهیه کنندگی و کارگردانی فیلم پویانمایی و زنده مـبارک تجلیل کرد.

هادی محمدیان در سخنان کوتاهی گفت: دهه 90، دهه انیمشن سینمای ایران خواهد بود و خواستار رسیدگی بیشتر مسئولان به انیمیشن هستیم.

علی نجفی امامی هم از سینماگران ایرانی خواست از استفاده از انیمیشن رئال نترسند و سینما را با استفاده از این صنعت از یکدستی خارج کنند.

«خسرو سینایی» کارگردان پیشکسوت سینمای ایران، علیرضا رضاداد را در اهدای این جوایز همراهی کرد. وی پس از ارائه جوایز و تقدیر از دو کارگردان انیمیشن چند ثانیه سخن گفت و خاطرنشان کرد:نزدیک 50 سال پیش نسلی در جامعه سینمایی ما شکل گرفت که به دنبال این بود که سینما به عنوان یک هنر، مغتنم شناخته بشود نه فقط برای خندیدن و بشکن زدن و تخمه شکستن. نسلی که به سینما نوع دیگری نگاه می‌کرد و این سینما را تنها به عنوان هنر و سرگرمی نمی‌دید. شاید در این سالن دو یا سه نفر بیشتر نباشند که احساس مرا بدرستی درک کنند. 

وی در ادامه درباره حضور نسل جدید در سینمای ایران گفت: اکنون شاهد نسل جوانی هستیم که می‌توانم بگویم با غرور به آثار آنها نگاه می‌کنم و از فیلم سازانی هستند که آنگونه عمل می کنند.

سینایی در خاتمه تأکید کرد: باید به شما نسل جوان افتخار کرد. بدانید که فرهنگی که شما به جامعه انتقال می‌دهید بسیار مهم است و جامعه نیازمند این فرهنگ است.

برندگان بخش نگاه نو (فیلمهای اول)

پس از صحبت‌های سینایی کلیپی مربوط به کاندیداهای بخش سینمای داستانی آماده شده بود که از ال‌سی‌دی‌ها پخش شد و به سرعت به سراغ ارائه جوایز بخش نگاه نو رفتند. 

هیأت داوران مسابقه نگاه نو سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، برگزیدگان خود را در رشته‌های مختلف به شرح زیر اعلام کردند.

* دیپلم افتخار فیلمنامه اقتباسی: در این بخش دو دپیلم افتخار به «حمیدرضا قطبی» و «ناهید طباطبایی» برای نگارش "جامه دران" و «بهتاش صناعی‌ها» و «مریم مقدم» برای نگارش فیلمنامه "احتمال باران اسیدی" اهدا شد.

حمید رضا قطبی پس از دریافت جایزه گفت: از هیئت داوران تشکر می کنم و از امیر مهاجر به خاطر بازنویسی فیلمنامه.

مریم مقدم هم از هیئت داوران و هیئت انتخاب تشکر کرد.

بهتاش صناعی ها هم گفت: تشکر ویژه دارم از همه دوستانی که در ساخت این فیلم مستقل و با بودجه خیلی کم به من کمک کردند که از این جمله می توانم به «ایرج رامین فر»، «کامبوزیا پرتوی»، «شمس لنگرودی» و «جعفر پناهی » اشاره کنم.

* سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: به «وحید جلیلوند» برای کارگردانی "چهارشنبه 19 اردیبهشت" اهدا شد.

وحید جلیلوند پس از دریافت جایزه اش گفت: سلام به همه. خیلی مخلصم. ذوق زده ام. از هیئت داوران و هیئت انتخاب تشکر می کنم. از «علی» برادرم تهیه کننده فیلم ــ که واژه تهیه کنندگی برای اوکم است و برادر همه عوامل فیلم بود ــ تشکر می کنم.

 

وی ادامه داد: این "شبه سیمرغ" را تقدیم بکنم به دو نفر؛ به مادرم که با رفتارش از کودکی به من یاد داد که اجازه نداری درباره دیگران قضاوت کنی؛ و به پدرم به این دلیل که پدرها به فرزندانشان یاد می دهند که امر زمین خوردی یا علی بگو و بلند شو، اما پدر من به من یاد داد اگر یا علی بگویی هیچوقت زمین نمی خوری.

تندیس جایزه ویژه هیات داوران: به «امیرحسین عسکری» برای کارگردانی فیلم "بدون مرز" اهدا شد.

امیرحسین عسکری گفت: خیلی خوشحالم از هیئت انتخاب و داورانی که جزء خوبان هستند جایزه گرفتم. این جایزه که در دست من است کرم سلطان خراسان(ع) است که به من انرژی داد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم: در بخش نگاه نو به «محمدحسین لطیفی» برای فیلم "چهارشنبه 19 اردیبهشت" اهدا شد. 

لطیفی که تاکنون به عنوان یک کارگردان شناخته شده است پس از دریافت سیمرغ تهیه کنندگی گفت: تبریک به همه، چه آنهایی که جایزه گرفتند و چه آنهایی که نگرفتند.

وی ادامه داد: یک تهیه کننده وقتی میاد روی صحنه، به نمایندگی از همه عوامل فیلم است؛ خصوصاً علی جلیلوند که مثل کوه پشت این فیلم بود.

«محمدمهدی عسکرپور»، «دکتر حسن بلخاری»، «رضا مقصودی»، «فرشته طائرپور» و «همایون اسعدیان» اعضای هیات داوران بخش نگاه نو سی و سومین جشنواره فیلم فجر را تشکیل می‌دادند.

آقای رییس جمهور هفته ای یک فیلم ایرانی ببیند

فرشته طائرپور پس از اهدای جوایز بخش نگاه نو پشت تریبون آمد و گفت: به همه حضار، دوستاران سینما، وزیر ارشاد و همه علاقه‌مندانی که در سالن حضور دارند تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: وعده داده شده بود «دکتر روحانی» برای اهدای جوایز در کنار ما باشند که ما از این توفیق محروم شدیم و ایشان احساس کردند حضور آقای حسام‌الدین آشنا کافی است. این سینمای محبوب و مفتخر نیاز به توجه مسئولان دارد. آقای روحانی این سینما را متعلق به جمهوری اسلامی ایران بدانند و در میان تمام گرفتاری‌ها و سختی‌های کارشان فیلم‌های سینمایی را ببینند تا با تفکرهای اقشار جامعه نزدیک شوند و با جامعه فاصله نداشته باشند. فیلم‌های این دوره از جشنواره در بخش‌های مختلف بهترین آیینه است.

وی در ادامه افزود: از آقای روحانی می خواهم در بین گرفتاری‌ها و اوج مشکلات‌شان، هفته ای یک فیلم‌ سینمایی ایرانی ببینند تا هم روحشان تازه شود و هم با واقعیت جامعه همراه شوند. ما نیاز به حمایت واقعی سینما داریم و دکتر روحانی با این کار از وزیر و مدیران‌شان در حوزه فرهنگ حمایت می‌‌کنند.

اجرای برنامه به وسیله مهران مدیری

شهیدی فر سپس با این جملات، جالب ترین بخش مراسم دیشبرا معرفی کرد: تا لحظانی دیگر ضیافتی از نور و موسیقی و لبخند را شاهد خواهید بود. دعوت می کنم از دردانه طنز و سینمای کمدی ایران؛ «مهران مدیری».

سپس مهران مدیری که کارگردان مراسم است روی صحنه آمد و پس از چند دقیقه صحبت، از «سامان احتشامی» پیانیست، «بامداد ملکی» نوازنده ضرب و «رضا زند وکیل» خواننده دعوت کرد که روی صحنه بیایند و دو قطعه زنده اجرا کنند.

وی البته طنازی هم کرد و با اعلام اینکه برندگان پنج جایزه مهم را او اعلام خواهد کرد، خطاب به مقامات حاضر در مراسم به شوخی گفت: سلام به آقایان ردیف اول!

همخوانی وی با رضا زند وکیل در اجرای دوم وی نیز مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

 

برندگان بخش هنر و تجربه

"هنر و تجربه"، بخش جدیدی است که از امسال به جشنواره فیلم فجر اضافه شده است. این بخش تلاشي برای نمايش آن دسته از فيلم‌های باارزشی در ميان فيلم‌های غيرتجاری است كه اکران‌شان میتواند جايگاه شايسته و درخور سازندگان آن‌ها را در جامعه سينمايي روشن كند و به ارتقاي دانش سينمايی تماشاگران و ارتقاء كيفيت هنری سينمای ايران كمك كند. در اين بخش، هر اثر سينمايی كوتاه، بلند، داستانی، مستند و انيميشن كه فرم و محتوای آن تمایلات، حساسيت‌ها و كنجكاوی های زیبایی‌شناسانه تماشاگران را برانگيزد و ذوق و سليقه بصری آنان را رشد دهد "فیلم هنری" شناخته می شود. "فیلم تجربی" نیز به اثری اطلاق می‌شود که شيوه‌های تازه‌ای در بیان و روايت سینمایی در آن تجربه شده باشد كه سينمای تجاری و عامه‌پسند به سوی آن نمی رود.

* تندیس ویژه فیلم هنر و تجربه به «امیرحسین ثقفی» برای فیلم سینمایی "مردی که اسب شد" اهدا گردید.

امیر حسین ثقفی پس از دریافت جایزه اش فقط این بیت شعر را خواند: 
خوش بود گر محک تجربه آید به میان / تا سیه روی شود هر که در او غش باشد

* تندیـس بهترین فیـلم بخش هنر و تجربه به «فائـزه عزیزخانی» برای فیلم "روز مبادا" اهدا شد.

فائزه عزیزخانی در جملاتی کوتاه گفت: "این جایزه را تقدیم می کنم به کارکتر نقش مادر در این فیلم؛ نه به خاطر اینکه مادر خوبی است بلکه به خاطر اینکه نقش خود را خوب بازی کرد.

جمال امید، هوشنگ گلمکانی، جعفر صانعی مقدم، ایرج تقی پور، شهرام مکری، محمدرضا فرجی، مجید مسچی، سیف الله صمدیان و امیرحسین علم الهدی اعضای شورای سیاستگذاری «سینمای هنر و تجربه» بودند.

سخنان «حجت الله ایوبی» رییس سازمان سینمایی

سپس رئیس سازمان سینمایی صحبت‌های خود را با تشکر از همه دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان جشنواره آغاز کرد و گفت: امروز می‌بینیم گروه هنر و تجربه پس از شش یا هفت ماه کار به جایی رسید که در فجر دیده شود. آقای کیارستمی می‌خواستند به جشنواره بیایند اما مشکلی پیدا کردند و نتوانستند ما را همراهی کنند. آقای گل‌مکانی از من خواستند از گروه هنر و تجربه پشت تریبون صحبت کنم و این نوید را می‌دهم که از فردا سالن شماره 2 سینما فرهنگ را به گروه هنر و تجربه اختصاص می‌دهم.

«دکتر حجت‌الله ایوبی» در ادامه گفت: 10 روز جشنواره همه لذت بردیم از کارهای درخشان استفاده کردیم و با همه کمبودها، بی‌پولی‌ها و مشکلات جشنواره را برگزار کردیم. تشکر می‌کنم از همه سینماگرانی که در سال گذشته با تلاش و تعصب فیلم ساختند. از آقای رضاداد دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره و اهالی رسانه که کمتر دیده می‌شوند تشکر می‌کنم.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه از برخی منتقدان به عنوان "بولتن سازان" یاد کرد و گفت: امیدواریم در نقدها توجه لازم صورت گیرد و بیهوده ایجاد نگرانی نکنیم؛ بلکه در تمجدید از جشنواره فجر خوب بنویسیم و درست بنویسیم امسال سال کم‌پولی و بی‌پولی بود اما یقین داریم با تعهد و فهم متقابل سال 94 سال درخشانی خواهد بود و بزرگان سینمای ایران را خواهیم دید.

وی در ادامه تأکید کرد: من به وزرای فرهنگ و کار قبل از آمدن به روی سن گفتم جوان‌هایی که امروز جایزه می‌گیرند سالیان سال فیلم خواهند ساخت و سینمای ایران هست و ادامه خواهد داشت.

ایوبی در پایان به شایعاتی که درباره استعفایش از سازمان سینمایی مطرح شده بود خاتمه داد و گفت: بسیاری از من سؤال می‌کنند که بعد از جشنواره کجا می‌روم باید بگویم من گرفتار فرهنگ و هنر هستم و برای سینما احترام قائلم من اهل استعفا نیستم حتی اگر دهها بار هم استعفا بدهم آقای جنتی هرگز قبول نمی‌کند.

برندگان بخش سینمای ایران (سودای سیمرغ)

بخش پایانی اهدای جوایز سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر به بخش سودای سیمرغ اختصاص داشت که اولین جایزه مربوط به جلوه‌های ویژه بود که وحید قطبی‌زاده برای فیلم «رخ دیوانه» گرفت.

اسامی برگزیدگان بخش مسابقه ایران سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر به شرح زیر است:

* سیمرغ بلورین جلوه‌های ویژه میدانی و جلوه های بصری:
سیمرغ بهترین جلوه‌های بصری: وحید قطبی زاده برای فیلم «رخ دیوانه»
لوح تقدیر: امیررضا معتمدی برای فیلم «مزار شریف»

* سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی:
مهین نویدی برای فیلم «ایران برگر»

* سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس:
جهانگیر میرزاجانی برای فیلم «خداحافظی طولانی»

* سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه:
محسن نصراللهی و رعنا امینی برای فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من»

* بهترین صدابرداری:
سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به «محمود سماک‌باشی» صدابردار و «علیرضا علویان» صداگذار فیلم "من دیه گو مارادونا هستم" رسید.

* بهترین صداگذاری:
سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به «بهمن اردلان» برای فیلم "رخ دیوانه" اعطاء شد.

* بهترین موسیقی متن:
سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به «بهزاد عبدی» برای فیلم "مزار شریف" اهداء شد.

برنده این بخش را «رضا عطاران» معرفی کرد. رضا عطاران که با چیزی شبیه عصا به روی صحنه آمده بود گفت: "این عصا نیست. دوستی سفارش عکس سلفی داده است!".

وی سپس با استفاده از میله مذکور، با تمامی حاضران روی سن اختتامیه، عکس سلفی گرفت و سپس سیمرغ بهترین موسیقی را به بهزاد عبدی اهدا کرد.

 

عبدی هم پس از دریافت سیمرغش گفت: خیلی خوشحالم. من هیچوقت در مراسم اختتامیه نبودم و برنده شدن سیمرغ اولم را از اینترنت فهمیدم! امیدوارم سینمای ما همیشه حالش خوب باشد. 

* بهترین فیلمبرداری:
سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری با احترام به «استاد زرین دست»، به «علیرضا برازنده» برای فیلم "دوران عاشقی" اهداء شد.

برازنده هم پس از دریافت جایزه اش گفت: خیلی خوشحالم. تشکر ویژه می کنم از هیئت داوران و مسؤولان جشنواره. تشکر ویژه هم دارم از دو استاد همیشگی ام آقایان «جعفری» و «کلاری». همچنین از همکاران خوبم تشکر می کنم. قربان همه تان.

* بهترین تدوین:
سیمرغ بلورین برای فیلم "عصر یخبندان" به «نیما جعفری‌ جوزانی» رسید.

«مسعود رایگان» با ابراز این جمله که "سرنوشت فیلم و بویژه ما بازیگران روی میز تدوین رقم می خورد" برنده این بخش را معرفی کرد. نیما جعفری جوزانی هم گفت: 

شهیدی فر هم اعلام کرد که امشب شب تولد «مصطفی کیایی» کارگردان فیلم عصر یخبندان هم هست.

* بهترین بازیگر نقش مکمل زن:
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن با تقدیر از «مینا ساداتی»، به «سحر دولتشاهی» برای فیلم "عصر یخبندان" اهداء شد.

 

برنده این بخش را «هانیه توسلی» معرفی کرد. دولتشاهی هم پس از دریافت جایزه بلورینش در حالی که صدایش از هیجان و خوشحالی می لرزید گفت: "خانواده ام بزرگترین سرمایه من هستند و از آنها تشکر می کنم. از هیئت داوران هم متشکرم.من افتخار داشتم که امسال در سه فیلم حضور داشته باشم و از عوامل همه آنها ممنونم". 

وی در پایان خطاب به کارگردان فیلمش گفت: "کیایی تولدت مبارک! به خاطر اعتمادت متشکرم".

* بهترین بازیگر نقش مکمل مرد:
سیمرغ بلورین نقش دوم مرد به «بهمن زرین‌پور» بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و رادیو رسید برای فیلم "حکایت عاشقی".
در این بخش نیز یک دیپلم افتخار اهداء گردید؛ به «هومن سیدی» برای فیلم "من دیه گو مارادونا هستم".

برنده این بخش را «کی مرام» معرفی کرد. بهمن زرین پور پس از دریافت جایزه اش گفت: "تشکر می کنم از هیئت داوران و خسته نباشید می گویم به همه دست اندرکاران. از خانمم تشکر می کنم".

هومن سیدی هم پس از گرفتن دیپلم افتخارش گفت: "نمی دانم چرا هر وقت روی یک کار تمرکز می کنم، نتیجه یک جور دیگر می شود!".

 

* سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن:
با تقدیر از بازی «لیلا حاتمی» در فیلم دوران عاشقی و «مهتاب کرامتی» در فیلم عصر یخبندان ، هیأت داوران سیمرغ بلورین "بهترین بازیگر نقش اول زن" را به «بـاران کـوثـری» برای فیلم "کوچه بی‌نام" اهداء کرد.
دیپلم افتخـار "بهترین بازیگر نقش اول زن" نیز به «لیلا زارع» برای فیلم "شیفت شب" رسید.

جایزه باران کوثری را مادر او «رخشان بنی اعتماد» کارگردان بنام سینمای ایران اهداء کرد. کوثری که با پای گچ گرفته شده روی سن آمد، بلافاصله پس از حضور روی سن، در آغوش مادرش رخشان بنی اعتماد قرار گرفت.
این بازیگر سینما با بیان اینکه خیلی ذوق زده شده است، اظهار کرد: "باعث افتخار هر بازیگری است که از این ترکیب هیات انتخاب جایزه بگیرد. باعث افتخارم است که نامم در کنار نام های بزرگی در ترکیب نامزدهای بخش بازیگری قرار گرفتم. خوشحالم برای فیلمی جایزه می گیرم که مقبول مردم است و جزو بهترین آراء مردمی است".

 

او در ادامه سخنانش از «احد صادقی» تشکر کرد و گفت: "این جایزه را مدیون راهنمایی های عمو فرهادم (فرهاد اصلانی) هستم و مثل همیشه آن را به پدر و مادرم تقدیم می کنم چون تا ابد مدیونشان هستم".
کوثری خطاب به پدر و مادرش بیان کرد: "به دلیل صبرتان در آن دو سال تلخ خانه نشینی که مرا تحمل کردید، برای تحمل همه خشمی که برای ناعدالتی علیه ام داشتم، تشکر می کنم. خدا را شکر که با تمام سختی هایی که داشتم کاری نکردید که جیزی بگویم که پشیمان شوم. بزرگترین افتخارم تا لحظه مرگ این است که نامم زیر سایه رخشان بنی اعتماد و جهانگیر کوثری باشد".

پس از سخنان او مهران مدیری گفت: "من هم که هیچی! از همه جهان تشکر کردی غیر از من!".

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد:
سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد در بخش سودای سیمرغ به «سعید آقاخانی» برای فیلم "خداحافظی طولانی" تعلق گرفت.

وی پس از گرفتن جایزه خود از دست هیات داوران، مهران مدیری را در آغوش کشید و گفت: "خیلی خوشحال و هیجان زده هستم. خدا را شکر می کنم که این جا هستم و سیمرغ بهترین بازیگر مرد را می گیرم. بازیگری را با مهران مدیری آغاز کردم و خوشحالم که اسمم را او خواند. از «فرزاد مؤتمن» و همه کسانی که به من اعتماد کردند تا در خداحافظی طولانی ایفای نقش کنم، تشکر می کنم".

 

این بازیگر محبوب اضافه کرد: "رضا عطاران هم امشب در این سالن حضور دارد و ما یک قراری با هم داریم. سال گذشته رضا قصد داشت دو سیمرغ بلورین خود را جفت بیاندازد اما هر دو سیمرغ نر از آب درآمدند. امیدوارم این سیمرغ ماده باشد که با رضا عطاران سیمرغ‌داری بزنیم!".

* بهترین فیلمنامه:
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به «رؤیا محقق» برای نگارش فیلمنامه فیلم "دوران عاشقی" رسید.
دیپـلم افتـخار بهترین فیلمنامه به «اصغر عبداللهی» برای نگارش فیلمنامه فیلم "خداحافظی طولانی" اهداء شد

* بهترین کارگردانی:
سیمرغ بلورین بهترین کـارگردانی به «ابوالحسن داوودی» برای فیلم "رُخ دیوانه" اهداء شد.
دیپلم افتخـار بهترین کـارگردانی به «بهـرام تـوکلی» برای فیلم "من دیه گو مارادونا هستم" اعطاء شد.

* بهترین فیلم:
سیمرغ بلورین بهترین فیلم به «بیـتا منـصوری» برای تهیه کنندگی فیلم سینمایی "رخ دیوانه" اهداء شد.

 

* سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم (آرای تماشاگران): با 349 نوبت رای گیری و شمارش 71356 برگ رای، فیلم سینمایی "رخ دیوانه" به کارگردانی «ابوالحسن داوودی» با میانگین امتیاز 3.17 به سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران سی و سومین جشنواره فیلم فجر دست یافت.

ستاد برگزاری آرای تماشاگران رتبه های دوم تا پنجم برگزیده تماشاگران را به شرح زیر اعلام کرد:عصر یخبندان به کارگردانی مصطفی کیایی با میانگین امتیاز 10/3 ، فیلم کوچه بی نام به کارگردانی هاتف علیمردانی با میانگین امتیاز 98/2 ، فرار از قلعه رودخان به کارگردانی غلامرضا رمضانی با میانگین امتیاز 87/2 و فیلم خانه دختر به کارگردانی شهرام شاه حسینی با میانگین امتیاز 65/2 .

مجموعه عملیات رای گیری و شمارش آرا در 19 سالن سینما و با استقرار 55 راهنما و مسئول صندوق طی 10 روز به فرجام رسیده است.

مجید مجیدی (رییس هیات داوران)، عبداله اسکندری، محمد بزرگ نیا، عزیز ساعتی، علیرضا شجاع نوری، جواد طوسی و مهتاب نصیرپور به عنوان هیات داوران بخش سودای سیمرغ سی‌ و‌ سومین جشنواره فیلم فجر، آثار بخش «سودای سیمرغ» را داوری کرده‌اند.

جوایز ویژه هیات داوران

"سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیأت داوران" به «جواد نوروزبیگی» برای تهیه کنندگی سه فیلم "بهمن"، "اعترافات ذهن خطرناک من" و "من دیه گو مارادونا هستم" رسید.

نوروزبیگی پس از دریافت جایزه اش گفت: اجازه بدهید برای فیلم محمد رسول الله(ص) که تا به حال سه بار آن را دیده ام آقای مجیدی را ببوسم!

"دیپـلم افتخار جایزه ویژه هیأت داوران" در بخش سودای سیمرغ نیز به «نیکی کریمی» برای مجموعه بازی های وی و کارگردانی فیلم "شیفت شب" اهدا شد.

تجلیل از خانواده های شهداء

به مناسبت ساخت فیلم سینمایی مزار شریف، از خانواده شهدای حادثه حمله و گروگانگیری در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزارشریف تجلیل شد: خانواده شهبد حیدریان، خانواده شهید فلاح، خانواده شهبد غیاثی، خانواده شهید ناصری و خانواده شهید نوری.

در این لحظه حاضران در سالن، به احترام شهداء، جانبازان، آزادگان، ایتارگران و خانواده های آنان روی پا ایستادند و دست زدند. یکی از خانمهای خانواده شهید نیز از «برزیده» کارگردان فیلم مزارشریف تشکر کرد.

 

برای دیدن فیلم قدردانی از این خانواده شهداء ایــنـجا را کلیک کنید.

سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

در فاصله اعلام یازده برنده اول و شش برنده آخر بخش سودای سیمرغ، مهران مدیری از «دکتر جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد که دقایقی برای حاضران سخن بگوید.

وی در ابتدا از تقارن برگزاری جشنواره فیلم فجر با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ابراز خرسندی کرد و به شوخی گفت: به میمنت این تقارن تمایل دارم ساعتها برای شما سخن بگویم و شما هم بدقت گوش کنید!

جنتی سپس سخنان خود را آغاز کرد و گفت: سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با بازنگری در کم و کیف برگزاری این رویداد سینمایی در دوره های گذشته و بهره مندی از مشاوره کارشناسان سینمایی برگزار شد؛ لذا اجازه می خواهم در فرصت ایجاد شده اتفاق های مهمی را که در دولت تدبیر و امید در حوزه سینما رخ داده است بیان کنم.

وزیر ارشاد با اشاره به این مطلب که تنش میان سینماگران در این دولت از بین رفته است، گفت: از بین رفتن تنش های بی حاصل در دوران گذشته و ایجاد آرامش و اعتماد بین دولت و هنرمندان از جمله دستاوردهای سینما در دولت تدبیر و امید است.

جنتی ادامه داد: تجهیز سالن ها به سیستم دیجیتال و گام برداشتن در برقراری عدالت اجتماعی بین هموطنان از مهمترین اموری است که کمتر از یک سال انجام شد. به اعتقاد من سینمای ایران با دیجیتال شدن وارد مرحله تازه ای از تکنولوژی و فناوری شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی متذکر شد: رونق گیشه سینما نمونه بارز از تحول و رونق این صنعت سینما است که می توان به طرح «سینما سلام»، اکران همزمان فیلم ها در تمامی سالن های سینما در تمام نقاط ایران و همچنین افزایش مخاطب سینما اشاره کرد.

وی توضیح داد: ایران و چین دو کشوری هستند که بیشترین تماشاگر علاقه مند به صنعت سینما را دارد و خوشحالیم که بگوییم دستاورد سینمایی دولت دهم تنها ۳۲ میلیارد بوده است در حالی که سینما در ۸ ماه گذشته در دولت تدبیر و امید مبلغی معادل ۵۲ میلیارد فروش داشته است.

 

جنتی با اشاره به تاسیس گروه «هنر و تجربه» گفت: به اعتقاد من تاسیس گروه «هنر و تجربه» موج خوبی را در میان سینماگران ایجاد کرد و همین مسئله نشان داد که ارزش و اعتبار سینمای فرهنگی برای مخاطبان اهمیت بسیاری دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: همچنین تاسیس مدرسه عالی سینما نویدبخش و راه حل مناسبی برای نهادینه کردن سینمای ایران است. این مدرسه هم اکنون تاسیس شده و شخصیت های برجسته ای عضو آن هستند.

وی تاکید کرد: ایجاد شور و نشاط در جوانان سینماگر بخصوص در انجمن سینمای جوان قابل تقدیر است. در این میان برگزاری جشنواره های استانی و منطقه ای در این انجمن باعث شده روابط صمیمانه ای بین مدیران سینمایی و خیل عظیمی از جوانان علاقه مند به سینما صورت گیرد که نتیجه این صمیمیت موجی از تولیدات درخشان در سینمای ایران است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: یاری جستن از اهالی سینما در بخش مدیریتی این هنر صنعت از دیگر امور مهم در مدیریت کلان سینمای ایران بوده است.

جنتی بیان کرد: من از همه سینماگران که در این جشنواره حضور داشتند و همچنین از مدیران سینمایی تشکر می کنم چرا که سینمای ایران یکی از بزرگترین دستاوردهای جمهوری اسلامی است. همچنین از اهالی رسانه که این رویداد مهمی را به خوبی پوشش دادند تشکر می کنم و امیدوارم جشنواره ۳۳ منشاء آفریش آثار بدیع و برتر در سال های آینده باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان صحبت های خود گفت: امنیت روانی هنرمندان در گرو پذیرش قانون است و تصمیمات شوراها در حوزه صدور مجوز برای ساخت و نمایش آثار حکم قانون را دارد که احترام به آن از واجبات است.

دکتر علی حجنتی با خواندن این بیت به سخنان خود پایان داد: 
گر در سرت هوای وصال است حافظا / باید که خاک درگه اهل هنر شوی

چهره ویژه جشنواره سی و سوم

اما چهره ویژه سی و سومین جشنواره فیلم فجر کسی نبود جز «مجید مجیدی» که هم ریاست هیئت داوران را بر عهده داشت و هم به دلیل پخش خارج از مسابقه پروژه بسیار مهمش ــ یعنی فیلم سینمایی محمد رسول الله(ص) ــ بسیار مورد توجه و تشویق فرهیختگان، هنرمندان و تماشاگران قرار گرفت.

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر از تاریخ 11 بهمن تا 22 بهمن 1393 در تهران در حال برگزار شد و "بخش سینما و تلویزیون سایت جامع هنر اسلامی (وابسته به پورتال بزرگ اهل بیت علیهم السلام)" و " سرویس صفحات فرهنگی خبرگزاری ابنا " به لحاظ وظیفه ذاتی خود، همچون سالهای گذشته با انتشار ویژه نامه هایی رویدادها و آثار این جشنواره را از نگاه دینی و مذهبی مورد بررسی قرار دادند.

در این پوشش رسانه ای، مطالبی اعم از گزارش، یادداشت، نقد فیلم و مصاحبه درباره آثار عرضه شده در جشنواره سی و یکم منتشر شد. خوانندگان فرهیخته و مخاطبان ارجمند نیز می‏توانند نوشته ها و نظرات خود را برای انتشار برای سایت‏های خبرگزاری ابنا و هنر اسلامی ارسال نمایند.

ارسال نظر

آخرین اخبار