نان های محلی از منابع اصلی الگوی غذایی روزانه ساکنان روستای النگ به شمار می رفتند و در اعتقادات و باورهای بومی مذهبی مردم روستای النگ نان نماد رزق و بخشندگی خداوند است.

بوی خوش تندیرنون در کوچه پس کوچه های قدیمی+تصاویر

به گزارش گلستان 24، نان های محلی از منابع اصلی الگوی غذایی روزانه ساکنان روستای النگ به شمار می رفتند و در اعتقادات و باورهای بومی مذهبی مردم روستای النگ نان نماد رزق و بخشندگی خداوند است.

رد شدن از روی تکه نان یا له کردن آن گناه محسوب می شود زیرا که نان، بعنوان برکت و با ارزش ترین نعمت الهی مورد احترام قرار دارد.

حتی مردم روستا تکه نانی را که در کوچه و خیابان با مواجه می شدند جمع کرده و در کناری قرار می دهند تا کسی آن را لگد نکند.

بر این اساس اگر کسی در مصرف نان، اسراف کند، کفران نعمت و بی احترامی به نعمات الهی محسوب می شود.

درسال های اخیر وجود نانوای ماشینی، کم شدن سهمیه آرد خانوارها، برچیده شدن تنورهای سنتی و رغبت کم بانوان روستا ،پخت نان محلی همانند گذشته دیگر در روستا رواج ندارد و دیگر بوی خوش نان گرم روستای کمتر به مشام می رسد.

چگونگی بخت نان تنوری (تندیر نون)

ابتدا آرد رو الک کرده و وسط آرد رو خالی میکنن؛ مایع خمیر رو که در نصف استکان آب ولرم به مدت ۵ دقیقه خیس کردن رو اضافه میکنن.

سپس نمک و روغن رو اضافه و مخلوط میکنن؛ خمیر باید طوری باشه که به دست نچسبد. بعد روش یه پارچه نمدار میزارن و یکساعت به خمیر استراحت میدن.

در ادامه تنور را روشن میکنن. تنورهای سنتی شبیه به گودال هستند که با هیزم اقدام به روشن کردن آن می کنند و پس از آنکه هیزم تبدیل به زغال شد، کار پخت نان شروع می شود و معمولا پخت هر قرص نان بیش از ۱۰ دقیقه طول می کشد.

برای پخت و پز نان های محلی، زنان همسایه به یاری همدیگر می شتافتند که این امر نشانگر فرهنگ یاوری و تعاون در بین مردمان این سامان  می باشد.

مراحل تهیه  نان تنوری(تندیر نون) را درتصاویر زیر مشاهد کنید:

142162166197292

انتهای پیام/ رادکانا

ارسال نظر

آخرین اخبار