حاشیه‌های جشنواره موسیقی آوای فجر گلستان

جشنواره موسیقی آوای فجر گلستان در حالی به کار خود پایان داد که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان نیت برگزاری این جشنواره را ایجاد شور و نشاط در جامعه عنوان و از سویی جملات تندی را خطاب به منتقدان برگزاری کنسرت بیان کرد.

تاخت و تاز مدیرکل فرهنگ و ارشاد بر منتقدان کنسرت/ آغوش باز ارشاد گلستان برای خوانندگان ماهواره‌ای

جشنواره موسیقی آوای فجر گلستان چهارشنبه شب در حالی به کار خود پایان داد که از روزهای نخستین آغاز این جشنواره، حواشی ریز و درشت در متن و حاشیه جشنواره دیده می‌شد.

به گزارش گلستان24، می‌توان این حواشی و موضوعات را از زوایای مختلف بررسی کرد اما با توجه به اینکه تحلیل این موضوعات در قواره این گزارش نمی‌گنجد، تنها به بیان برخی از مسائل اکتفا کرده و با مرور آن سعی خواهیم کرد قضاوت را به خوانندگان واگذار کنیم.

 جشنواره موسیقی آوای فجر گلستان

در حالی که برگزاری جشنواره‌ها و به خصوص جشنواره‌های موسیقی از جمله افتخارات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در دوران مسئولیتش در این کرسی عنوان می‌شود و وی در مراسم‌های مختلف بر اجرای این جشنواره‌ها می‌بالد، اما نه تنها برنامه افتتاحیه‌ای برای این جشنواره در نظر گرفته نشد، حتی وی برای ساعتی نیز به نظاره نخستین اجراها ننشست و در زمان آغاز مراسم در سالن حاضر نشد.

هر چند که در ظاهر برگزاری این جشنواره بر عهده سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری گرگان و یک شرکت خصوصی گذاشته شد، اما به طور قطع نظارت و راهبری این جشنواره مهم که جزو کارنامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز محسوب می‌شود، باید دقیق و اساسی باشد.

در یکی از شب‌های برگزاری این جشنواره، در حالی که یکی از گروه‌های موسیقی بر روی صحنه حضور داشت، یکی از طنزپردازان استان گلستان معروف به «قارنلی» بر روی صحنه آمده و دقایقی را به اجرای برنامه پرداخت.

با آنکه این طنزپرداز استان گلستان این روزها محبوبیت قابل توجهی را در استان‌های مختلف کشور به دست آورده است، اما حضور وی در چنین مراسمی آن هم در زمان اجرای موسیقی یکی از گروه‌های حاضر در جشنواره، علاوه بر اینکه مورد انتقاد یکی از اعضای آن گروه قرار گرفت، انتقادات نسبتا تندی را از سوی برخی کارشناسان و اهالی موسیقی و هنر به همراه داشت.

واکنش تند مدیرکل فرهنگ و ارشاد نسبت به نقد برگزاری کنسرت

در آخرین شب از اجرای این جشنواره که چهارشنبه شب محسوب می‌شد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در زمان سخنرانی، هر چند غیرمستقیم اما انتقادات منتقدان برگزاری کنسرت‌ها را نوعی لجن‌پراکنی خطاب کرد و تاکید کرد: 11 جشنواره قرآن و عترت با ظرفیت‎های استانی در ماه‎های گذشته برگزار شده و با کمال تاسف نمی‎دانم چرا بعضی عادت کرده‌اند که وقتی می‎خواهند قضاوت کنند دچار بخشی‎نگری شوند.

فضیلت ادامه داد: این تعداد جشنواره قرآن و عترت برگزار شده اما دریغ از یک خسته نباشید و کافی است یک کنسرت برگزار شود که پیامک‎های نامناسب نثار من و همکارانم ‎شود و لجن‌پراکنی‎هایی صورت گیرد که جای تاسف دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود هدف اصلی از برگزاری این جشنواره‌ها به خصوص جشنواره‌های موسیقی را ایجاد شور و نشاط در جامعه عنوان کرد و گفت: در ماه‌های گذشته تا به امروز 133 مجوز اجرای موسیقی در سطح استان صادر کرده‌ایم که جای شکر دارد.

این در حالی است که سیدعلی مهاجر فرمانده سپاه گرگان شب گذشته در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه استان گلستان با انتقاد از روند برگزاری کنسرت‌ها در شهر گرگان اظهار کرد: باید تحلیل کرد آیا در کنسرت‎هایی که برگزار می‎شود گفتمان انقلابی وجود دارد؟ آیا این برنامه‎ها توانسته سطح اعتقادات دینی جامعه به خصوص نسل جوان را تقویت کند؟ ما که مسلمان هستیم باید این مسائل را تحلیل کنیم.

فرمانده سپاه ناحیه گرگان با طرح پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا نشاط اجتماعی اجرای منکرات در آموزه‎های دین اسلام است، افزود: برخی به بهانه نشاط اجتماعی وارد منکرات اجتماعی می‎شوند که این زنگ خطر است و مسئولان استان باید به هوش باشند.

وی تاکید کرد: شکم گرسنه با ساز و آواز سیر نمی‎شود، شکم خالی بدون اشتغال نان پیدا نمی‎کند، اینکه عده‎ای به برگزاری کنسرت دل ‎خوش کرده‌اند جای تامل است.

آخرین نکته قابل توجه در آیین اختتامیه جشنواره موسیقی آوای فجر گلستان، حضور «رحمان» یکی از خواننده‌های استان گلستان بر روی صحنه بود که وی در سال‌های گذشته با حضور در شبکه‌های ماهواره‌ای معاند و شرکت در برنامه‌ای در قالب کشف استعدادهای خوانندگی، به نوعی جوانان را برای شرکت در این شبکه‌ها و برنامه‌های ماهواره‌ای ترغیب کرده بود.

وی که حتی تا مدت‌ها اجازه فعالیت در کشور را نداشت، چهارشنبه شب به سادگی بر روی صحنه آمده و دو قطعه موسیقی را اجرا کرد که برخی از حاضران در جشنواره، حضور وی را نوعی آغوش باز فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان برای خوانندگان ماهواره‌ای دانسته و سالن برگزاری جشنواره را ترک کردند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار