دو اثر یوسف قوجق نویسنده ترکمن بنامهای کتاب «نردبانی رو به آسمان» در بخش نوجوان و کتاب «لحظه­ ها جا می مانند» در بخش انقلاب و دفاع مقدس نامزد دریافت جایزه شدند.

نامزدی آثار داستان نویس ترکمن در جایزه ادبی شهید غنی پور

به گزارش گلستان 24، فهرست نامزدهای چهاردهمین جشنواره انتخاب کتاب سال شهید حبیب غنی پور در بخش­های مختلف اعلام شد. که کتاب «نردبانی رو به آسمان» در بخش نوجوان و کتاب «لحظه­ ها جا می مانند» در بخش انقلاب و دفاع مقدس نامزد دریافت جایزه شدند.

نویسندگان هر دو اثر ، یوسف قوجق داستان نویس ترکمن و مدیر مسئول هفته نامه یاپراق است.

کتاب نردبانی رو به آسمان توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسید. این کتاب رمانی در حوزه دفاع مقدس است.

نویسنده در این اثر به بهانه گردآمدن مردم یک روستا در خانه یک شهید دفاع مقدس، پیرمرد ریش سفیدی را راوی داستان می‌کند تا از زبان او قصه دفاع سه نسل از مدافعان میهن را در مقابل اشغالگران، روایت کند. نام شهید دفاع مقدس «آیدین» است که پیکرش کنار سه قبر دیگر مربوط به اجدادش که در دفاع از کشور به دست قزاق‌های روس کشته شده‌اند، به خاک سپرده می‌شود.

کتاب لحظه­ ها جا می­مانند توسط انتشارات شهرستان ادب به چاپ رسید. قبلا این کتاب در پنجمین دوره جشنواره داستان انقلاب با عنوان «سیاه، سفید، خاکستری» مورد تقدیر قرار گرفت و در بیست و ششمین دوره کتاب فصل جمهوری اسلامی ایران (در سال 1392) شایسته تقدیر نیز شناخته شد.

موضوع کتاب آزادی خواهی و ظلم ستیزی مردم گرگان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است که برخی از رویدادهای آن دوران، در قالب یک داستان زیبا آمده است.

در شخصیت پردازی این رمان، آدم‌ها تصویری خاکستری دارند و تمام شخصیت‌ها اعم از انقلابی، دزد یا ساواکی، نه مطلقاً خوب و بی تقصیر و نه مطقا گناهکار و بی رحم نشان داده شده‌اند.

چاپ این کتاب ، با واکنش­ های یکی از تاریخ نگاران منطقه روبه رو شد . واقعا جا دارد که سایر پژوهشگران به نقد و نظر در این باره بپردازند !

 

ارسال نظر

آخرین اخبار