اشتراکات وزارت ارشاد مهاجرانی و جنتی

در خبرها آمده بود، که عکس مرا دوباره بر دیوار سالن کنفرانس دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جناب آقای علی جنتی نصب کرده‌اند. سایت‌ها هم تیتر زدند: مهاجرانی به وزارت ارشاد بازگشت!

پای جنتی جای پای مهاجرانی

به گزارش گلستان 24، «در خبرها آمده بود، که عکس مرا دوباره بر دیوار سالن کنفرانس دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جناب آقای علی جنتی نصب کرده‌اند. سایت‌ها هم تیتر زدند: مهاجرانی به وزارت ارشاد بازگشت!... به هر حال از وزیر محترم و شایسته فرهنگ و ارشاد، جناب آقای جنتی بسیار ممنونم! اما به نظرم انتشار کتاب‌هایم که تماما در دوران وزرای پیش و پیشین متوقف شده است، مهمتر از عکس است»

این عبارات را عطالله مهاجرانی درباره نشستن عکسش بر دیوار اتاق وزیر ارشاد نوشته است. مهاجرانی از جنتی خواسته که کتاب هایش را نیز چاپ کند.

جنتی هم در گفتگو با ویژه نامه سال سروش درباره مهاجرانی می گوید: ایشان بالاخره یک امتیازات فکری خوبی داشت، آدم اهل مطالعه و کتابخوانی بود، حوزه کتاب و مسائل فرهنگی را خوب می‌شناخت.

در دوران تصدی وزارت مهاجرانی، علاوه بر پیشبرد اهداف مورد تایید اجانب در صحنه سیاسی، توهین به اسلام و رواج بی بندوباری و ابتذال نیز در دستور کار قرار گرفته بود.

نشر کتب ضاله

در دوره ارشاد مهاجرانی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، کتابهایی با کاریکاتورهای مستهجن از امام(ره)  پخش شد؛ علاوه بر این کتابهایی در دفاع از سلمان رشدی در این نمایشگاه نیز به فروش رفت.

کتابهای توهین آمیز اکبر گنجی، کتب ضاله سروش و... از جمله کتابهایی بودند که به راحتی از ارشاد مهاجرانی مجوز می گرفتند و به بازار می آمدند.
در دوره اخیر و زعامت علی جنتی بر ارشاد نیز علیرغم تکذیب ارشاد چند کتاب مسئله دارو با محتوای ناسالم و از جمله کتابی که در آن اهانت به «مادر امام زمان» شده بود، مجوز گرفت و  روی ویترین کتاب فروشی ها آمد. «من این نسل» که سردبیر خبرگزاری دولتی ایبنا آن را در باکو منتشر کرده است و رییس اداره کتاب خودوزارت ارشاد آن را موهن تلقی کرده و حتی سخنگوی ارشاد اخیرا گفته است: «من این نسل» با این محتوا به هیچ وجه مجوز نمی‌گیرد، و باید عنوان کرد کتاب «من این نسل» فاقد محتوای سالم است‬.

حرکت خزنده برخی جریانات نیز به خاطر تساهل وزارت ارشاد به جایی رسید که «لولیتا» که در اروپا و آمریکا مجوز نگرفته است، در ویترین برخی کتاب فروشی ها دیده شود. 

توهین به مقدسات در نشریات

در دوره وزارت مهاجرانی روند توهین به امام، اسلام، پیامبر(ص) و انقلاب آنقدر علنی شده بود که در یکی از همین روزنامه های زنجیره ای مطلبی با تیتر ذیل به چاپ رسید: «چیپس با ماست و موسیر حلال است یا حرام»

همچنین او در مقاله ای دیگر در مقام وزیر ارشاد از عبدالکریم سروش شخصی که قرآن مجید و وحی را رد می کند گفت: «سروش ایدئولوگ دوم خرداد است».

البته رفتار توهین‌آمیز نسبت به مراجع و علما به این نیز محدود نشد و در مدتی که مهاجرانی سکان‌دار هدایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود به صورت مداوم و بدون لحظه‌ای درنگ توپخانه‌های رسانه‌ای به ترور شخصیت عالمان مجاهدی چون آیت الله مصباح یزدی مشغول بودند، چنان چه کاریکاتور توهین‌آمیز نیک آهنگ کوثر نسبت به آیت الله مصباح یزدی موجی از اعتراضات گسترده را به دنبال آورد که در تحصن بزرگ مسجد اعظم قم نمود یافت.

و بارها نمونه های این مسئله در نشریات اصلاح طلب تکرار شد، از تظاهرات علیه خدا، تا خشونت طلب بودن امام حسین(ع) و بی حرمتی به اهل بیت.

اما در دوره اخیر و با روی کار آمدن جنتی نیز گویا نشریات توهین های خود را آغاز کرده اند.

آبان ماه 92 بود که درج مقاله توهین آمیز در روزنامه بهار اتفاق افتاد.  بهار در یادداشتی با عنوان «امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟» به مناسبت عید غدیر منتشر کرد که در آن، شبهات زیادی درباره دلالت واقعه غدیر خم بر مسأله خلافت و زعامت سیاسی امیرالمؤمنین (ع) مطرح شد. جنتی پس از توقیف بهار ابراز تاسف خود از توقیف این روزنامه را اعلام کرد.

چندی بعد روزنامه «قانون» با انتشار مطلبی با عنوان «بی‌اعتباری شهادت زنان مصداق تبعیض جنسی است» به احکام دین مبین اسلام توهین و قوانین اسلامی را متهم به تبعیض جنسیتی کرد . با این وجود اقدام و موضع گیری مؤثری از جانب دولت برای مقابله با این جریان صورت نپذیرفت.

روزنامه موهن بعدی  روزنامه آسمان به سردبیری قوچانی با انتشار یادداشتی به نقل از «داود هرمیداس باوند» از اعضای جبهه ملی حکم اسلامی قصاص را «غیرانسانی» می‌خواند. جبهه ملی هم خرداد ماه سال 60 بیانیه‌ای علیه حکم اسلامی قصاص صادر کرد و ضمن «غیرانسانی» خواندن این حکم الهی، هواداران خود را به شورش علیه آن دعوت کرد که پیرو این بیانیه جبهه ملی، امام خمینی(ره)‌ حکم ارتداد جبهه ملی را اعلام کردند.

نعیمه اشراقی از فعالان اصلاح‌طلب در شبکه اجتماعی ضمن تمسخر یکی از احکام اسلامی نوشت: حکم پیامبر اسلام بی‌ حکمت نیست، چراکه اگر مردی ۴ زن داشته باشد، هووها می‌توانند باهم پاسور بازی کنند!

در روزهای ماه محرم بود که سعید حجاریان به تازگی روزنامه اصلاح‌طلب آرمان، مقاله‌ای را تحت عنوان «فرهنگ عاشورا، فرهنگ اربعین» منتشر کرد و طی آن مدعی می شود: در فرهنگ اربعین حفظ نظام اصل است و دیدگاه‌های معتقد به بقا و توسعه نظام رشد می‌کند و گسترش می‌یابد. بعد از شهادت خود امام حسین(ع) در تشیع هم همین اتفاق افتاد. یعنی بعد از اربعین، ائمه به تربیت شاگرد و تدارکات سیاسی پرداختند و جهت‌گیری حرکت‌ها بر مبنای محاسبات عقلانی صورت گرفت!
در آخرین پرده از این هتاکی ها روزنامه اصلاح طلب "مردم امروز" همسو با اقدام نشریه هتاک فرانسوی و قبح زدایی اهانت به پیامبر اسلام(ص)، با انتشار تصویری از جرج کلونی بازیگر و تهیه کننده آمریکایی در مراسم گلدن گلاب ۲۰۱۵، تیتر «کلونی: من هم شارلی هستم» را برای صفحه نخست خود برگزید.

انتقادات مراجع تقلید

در دوره مهاجرانی وی در پاسخ به انتقادات از سر دلسوزی آیت الله مکارم شیرازی پاسخی توهین‌آمیز داد. این مرجع هوشیار که در برابر توهین نشریات به محضر مقدس امام زمان (عج) واکنش نشان داده بود، با پاسخ وهن آلود مهاجرانی روبرو شد که به جای اعتراض به من در این ماجرا بنشینید و به کتاب‌هایی که در خارج از ایران و علیه مقدسات نوشته می‌شود پاسخ‌ گویید. نکته‌ای که در پاسخ مهاجرانی به مراجع خود را نشان می‌دهد، روحیه فرافکنی وی است. او در بخشی از پاسخ به آیت الله مکارم شیرازی گفت: «تردید و تشکیک در مبانی اعتقادی ما و مشخصاً مقوله مهدویت امر تازه ای نبوده و نیست.» وی با این استدلال ساده اندیشانه که توهین به ائمه سابقه داشته و از این به بعد نیز ادامه خواهد داشت کم کاری‌های خویش را توجیه کرده و توپ را به زمین دیگران انداخت.

مهاجرانی چندی بعد نیز در جریان تحصن علما و روحانیون در مسجد اعظم قم به آیت الله جوادی آملی تاخته بود که چرا در جمع متحصنین سخنرانی و از سیاست‌های فرهنگی دولت انتقاد کرده است.

در دولت یازدهم نیز انتقادات علما و مراجع شدت گرفته است؛ آیات عظام مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، علوی گرگانی، سبحانی و جوادی آملی و نوری همدانی از جمله منتقدین اصلی دولت یازدهم بوده اند و بیشتر نسبت به سیاستهای فرهنگی دولت انتقاد کرده اند. در یکی از آخرین واکنشها آیت الله صافی برخی مجوزهای ارشاد را دارای خدشه دانست و گفت: منکر هرگز با مجوّز نهادی، معروف و مشروع نخواهد شد. وزارت ارشاد اسلامی وظیفه بسیار سنگینی بر عهده دارد و شیوع بعضی از منکرات در جامعه موجب تضعیف نظام اسلامی است.
با همه این انتقادات دولت یازدهم و علی جنتی در یک فرافکنی گفت که اطلاعات غلط و دروغ به مراجع می رسد.
این صحبت جنتی اگرچه برخلاف ادب و دور از شان مراجع است، اما وی صریحتر در مورد مسائل دیگری گفته است که نظر علما صرفا محترم است و مبنای عمل ما چیز دیگری است.

سینمای اصلاحات تا اعتدال؛ ابتذال و خیانت و سیاه نمایی

تا سال 76 که تقریباً سیاست‌های کلان و نوع نگرش به مقوله سینما تفاوت آشکاری با سال‌های دهه شصت نداشت. از سال 76 تا انتهای دهه که با روی کار آمدن محمد خاتمی و وزارت عطالله مهاجرانی شاهد تساهل و تسامح در حوزه‌ی سینما همچون دیگر شئون فرهنگی هستیم.

اگر تا پیش از جریان دوم خرداد سینمای ایران به سینما به چشم فرصت نمی‌نگریست؛ اما پس از دوم خرداد این نوع نگرش در بین عموم سیاسیونِ عمدتاً اصلاح طلب متکثر شد که می‌توان به سینما همچون فرصت نگریست.

سیاست‌های سینمایی وزیر ارشاد وقت سید عطاالله مهاجرانی نشان داد که فضای سینما در این دوره نسبت به نفی ارزش‌ها و سیاه‌نمایی از آرمان‌ها جسورتر و هتاک‌تر از گذشته، پیش خواهد رفت. سیاست فرهنگی دولت وقت که منجر به از محاق بیرون آمدن فیلم‌های توقیفی شد فضای مساعدتری را برای رشد سینمای ضد ارزشی در قامت روشنفکرنمایی این قشر از سینماگران و به بهانه نقد اجتماعی و توجه به اقشار مختلف جامعه، فراهم آورد.

انحرافی که سینمای دوران اصلاحات ایجاد نمود متأسفانه تاکنون نیز بر پرده‌ی سینمای ایران استمرار دارد و سینما به درجه‌ای از ابتذال رسیده است

سینمای زمان اصلاحات ملغمه‌ای از هجو ارزش‌ها و مقدسات یک جامعه بود که به فراخور زمان، هم درباره‌ی احکام اسلامی سخن می‌گفت و هم از نبود آزادی اباحه‌گری ناله می‌کرد و هم با آرایش آن‌چنانی زنان و استفاده‌ی ابزاری از آنان، در پی فتح گیشه بود.

اما بی سرو سامانی در سیاستهای فرهنگی وزیر ارشاددر حوزه سینما هم وجود دارد. علی جنتی درباره «قصه ها» اظهارات متناقضی دارد، اول بار آن را سیاه وضد ایرانی می خواند و بعد حرفهای دیگری درباره آن می زند. این مدل برخورد که سرانجام به تایید فیلمهای مسئله دار و دارای تم خیانت و دروغ و ... می انجامد در مورد، خانه پدری و عصبانی نیستم نیز وجود داشته است که از جمله فیلمهای پرحاشیه دوره وزارت ارشاد جنتی هستند./سراج 24

ارسال نظر

آخرین اخبار