مصرف صحیح؛

بعضیا مجبورند برای کم نیاوردن جلوی فامیل و دوستان و عقب نماندن از مسابقه بیهوده مصرف زدگی هر سال به اینچ های تلویزیونشان بیفزایند یا یخچالشان را بزرگ تر کنند و...

در مسابقه جهنمی شرکت کنیم یا نه!

به گزارش گلستان 24 ، بعضی افرادی که سالی یکبار سراغ تغییر و تعویض لوازم منزلشان می روند از اوضاع مالی روبه راهی هم برخوردار نیستند ولی مجبورند برای کم نیاوردن جلوی فامیل و دوستان و عقب نماندن از مسابقه بیهوده مصرف زدگی هر سال به اینچ های تلویزیونشان بیفزایند یا یخچالشان را بزرگ تر کنند و...

 

در اکثر موارد تجمل گرایی، چشم و هم چشمی و از این قبیل امور نقش به سزایی در خرید مردم دارند یعنی محرّک اصلی این ها هستند. البته برخی هم واقعاً نیاز به خرید بعضی اقلام دارند.

 

چند سالی است که تب خرید در همه زمینه ها در کشور ما فراگیر شده و همه علاقه دارند که بخرند، حالا چی و چرایش را خودشان هم نمی دانند! البته از حق نگذریم صدا و سیما هم در این میان نقش خود را به خوبی ایفا نموده و با پخش آگهی های تجاری مردم را به سمت مصرف گرایی سوق داده است.

مسابقه جهنمی

 

البته کسی نمی گوید به اوضاع منزل و خانواده رسیدگی نشود یا خریدی نکنیم ولی اینکه هر سال دم عید بدون توجه به اینکه چه نیازهایی داریم چشم بازار را در بیاوریم از نظر شرع و عقل و عُرف مذموم است.

 

مولای متقیان، امیر مؤمنان علی علیه السلام می فرماید:

«سخاوتمند باش ولی هرگز اسراف و زیاده روی مکن و ثروت خود را بر اساس اندازه گیری صحیح خرج کن و هیچوقت سختگیر نباش.»

(نهج البلاغه، کلمات قصار)

 

ارسال نظر

آخرین اخبار