رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب گرگان تأکید کرد

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب گرگان با تأکید بر آگاهی زوجین از قوانین مربوط به ازدواج گفت: آگاهی از حقوق قانونی و تکالیف زوجین نسبت به یکدیگر، موجب تداوم زندگی مشترک و جلوگیری از لغزش‎های احتمالی خواهد شد.

آگاهی از حقوق قانونی و تکالیف زوجین نسبت به یکدیگر، موجب تداوم زندگی مشترک خواهد شد

به گزارش گلستان24؛ازدواج نخستین سنگ بنای تشکیل خانواده و به تبع آن اجتماع و جامعه است که می‎تواند با میزان اندیشه و تدبر در پیشرفت و انحطاط جامعه تأثیر بگذارد. ازدواج آثار و نتایج بسیاری از جمله بقای نسل، آرامش خاطر، پاکدامنی و عفاف و بسیاری از موارد دیگر را در پی دارد از این رو اسلام به عنوان یک مکتب اسلامی نه تنها ازدواج را کاری پسندیده و مقدس می‎داند بلکه مردم و به ویژه جوانان را مؤکدأ به این امر تشویق می‎کند، در واقع گمان نمی‎رود از بین مکاتب و ادیان مختلف هیچ مکتبی هم‎چون اسلام درباره ازدواج و قوانین آن بحث کرده باشد با این وجود اگرچه پایداری نظام خانواده در سایه  ترویج سنت حسنه ازدواج و عمل به این امر مقدس می‌باشد اما این مسأله با افزایش دانش حقوقی از این سنت الهی و انسانی محقق می‎شود.

متأسفانه جوانان امروزی بدون در نظر داشتن قوانین ازدواج با افکاری از پیش خواسته و رؤیایی وارد زندگی مشترک می‎شوند و تنها می‎خواهند از راه تصادف و شانس زمینه را برای داشتن یک کانون سالم خانواده ایجاد کنند غافل از اینکه تن دادن به ازدواج بدون آگاهی از قوانین آن هم چون ساخت بنایی بر روی یک زمین سست می‎باشد که هر لحظه امکان فروپاشی آن بنا وجود دارد.

از آنجایی که خانواده مرکز و کانون مهمی برای ایجاد هر گونه تحول اجتماعی و رشد شخصیت‎های جامعه محسوب می‎شود بنابراین نمی‎توان از کنار چنین مسأله مهم و قوانین مربوط به آن در جامعه عبور کرد از این رو در خصوص بحث ازدواج و شروط ضمن عقد گفتگویی با یوسف مؤمنی رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب گرگان ترتیب داده‎ایم که در زیر می‎خوانید.

 در رابطه با کلیت شکل گیری ازدواج و شرایط عقد ازدواج از منظر قانون توضیح بفرمایید.

مؤمنی: ازدواج با مراسم خواستگاری شروع می‎شود اما پاسخ مثبت در خواستگاری علقه زوجیت ایجاد نمی‎کند بلکه باید صیغه عقد جاری و بعد از آن تکالیف هر یک از زوجین به عهده آنها بار می‎شود.

اما در خصوص نامزدی، باید عرض کنم نامزدی در عرف و در منطقه شمال کشور با هم تفاوت دارد، نامزدی عرفی حالتی است که زوجه به زوج پاسخ مثبت می‎دهد و خانواده زوجه توافق می‎کند تا دخترشان با پسر یا مرد مورد نظر ازدواج کنند بدون آنکه علقه زوجیتی از نظر شرعی جاری شود اما در منطقه شمال کشور بازه زمانی از تاریخ عقد تا برگزاری جشن عروسی و شروع زندگی مشترک را نامزدی می‎گویند در حالیکه در این مدت زوجین زن و شوهر هستند و تکالیف حقوقی نسبت به هم دارند.

 در خصوص شرایط ضمن عقد از مبحث قانونی توضیح بفرمایید

مؤمنی: به موجب ماده 1119 قانون مدنی زوجین می‎توانند در عقد نکاح برای یکدیگر شرایطی را قائل شوند البته این شروط نباید مخالف با مقتضای خود عقد باشد از طرفی پایبندی به شروط عقد برای هر یک از زوجین الزام‌آور است در واقع سال‌هاست که شرط ضمن عقد در نکاح نامه وجود دارد و در صورت تمایل زوجین امکان اضافه کردن موارد دیگر نیز در عقدنامه به شرط آنکه خلاف مقتضای عقد نکاح نباشد وجود دارد.

 اینکه گفته می‎شود یکی از کارکردهای شروط ضمن عقد ایجاد حق طلاق برای زوجه است تا چه حد درست می‎باشد؟

مؤمنی: هدف ما در چنین بحث‎هایی آموزش است در واقع ما می‎خواهیم زمانی که اشخاص به طرف ازدواج می‎روند از قوانین مربوط به آن آگاهی کافی داشته باشند و مانع از بروز مشکلات و طلاق در جامعه شویم این اطلاع رسانی و آگاهی به افراد جامعه نباید اشتباه تعبیر شود، با این وجود هرگاه هر یک از شرایط ضمن عقد ایجادشود زن به وکالت از زوج می‎تواند خود را مطلقه کند، موارد دوازده‌گانه شرط ضمن عقد در عقدنامه وجود دارد از جمله این موارد اعتیاد زوج، حبس زوج به مدت پنج سال و یا هر محکومیتی که خلاف شأن زوجه است، ترک زندگی مشترک از سوی زوج و ... از جمله مواردی است که در صورت بروز هر یک از آنها زوجه می‎تواند به وکالت از زوج خود را مطلقه کند.

 آیا توجه به شروط ضمن عقد در ازدواج در کاهش ورودی پرونده‎ها و اختلافات خانوادگی می‎تواند مؤثر باشد؟

مؤمنی: به طور قطع آگاهی اشخاص و زوجین به شرایط ضمن عقد، شرایط قانونی و تکالیفی که نسبت به یکدیگر دارند در تداوم زندگی‎ آنها تأثیرگذار خواهد بود و موجب می‎شود در امر ازدواج دقت بیشتری داشته باشند و در مواردی که احتمال لغزش وجود دارد جلوی آنها گرفته شود.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار