چاقی و اضافه وزن تنها بر ظاهر اثر افراد اثر نمی‌گذارد بلکه به آسیب شدید به عملکرد سکان هدایت ذهن انسان منجر می‌شود.

چاقی چه تاثیری بر هوش دارد؟

به گزارش گلستان۲۴؛کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند چاقی می‌تواند زمینه ساز آسیب مغزی و افت توان ذهنی شود. محققان این یافته‌ها را با انجام اسکن مغزی هزاران فرد بزرگسال در کشور انگلستان انجام داده اند. نتیجه این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که دارای شاخص توده بدنی بزرگ تری هستند ساختار مغزی متفاوتی به نسبت افراد لاغر و دارای تناسب اندام دارند.

کارشناسان تفاوت ساختار مغزی در افراد لاغر و چاق در درحجم ماده خاکستری آن‌ها شناسایی کرده اند. افراد چاق دارای میزان کمتر ماده خاکستری در مغزشان بوده اند.

ماده خاکستری از بخش زیادی از سلول‌های عصبی مغز تشکیل شده است. در حالی که نوع دیگر بافت مغزی، ماده سفید دارای بافتی است که بخش‌های مختلف مغز را به هم متصل می‌کند.

چاقی افزون برکاهش حجم ماده خاکستری مغز می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را در سالمندان افزایش دهد. کارشناسان اعتقاد دارند چاقی و چربی اضافی در بدن می‌تواند سبب ایجاد اختلال‌های مغزی شود. این فرضیه از سوی دانشمندان مطرح شده است که افراد چاق کم تحرک و دارای رژیم خوراکی ناسالم هستند که در نتیجه آن به تدریج ساختارمغزی آسیب می‌بیند.

همچنین چاقی می‌تواند سبب دگرگونی‌های هورمونی بر بدن و آسیب به سیستم ایمنی بدن شود. مطالعه‌ها نشان می‌دهند واکنش‌های التهابی می‌توانند سبب آسیب بر بافت مغزی شوند.

هنگامی که در بدن به میزان زیاد چربی تجمع پیدا می‌کند اعضای بدن مانند قلب، روده و معده دچار آسیب و افت عملکرد می‌شوند.

ایجاد التهاب در بدن سبب بروز مشکل هایی، چون ابتلا به دیابت نوع ۲، فشارخون بالا و بیماری کبد چرب می‌شود.

کارشناسان اکنون به بررسی این نکته پرداخته اند که آیا کاهش وزن می‌تواند سبب افزایش حجم ماده خاکستری مغز و در نهایت افزایش توان و عملکرد ذهنی شود.

محققان به افراد توصیه می‌کنند برای حفظ عملکرد و بالا بودن توان ذهنی همواره تناسب اندام خود را از راه مصرف مواد خوراکی سالم و ورزش حفظ کنند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

 

ارسال نظر

آخرین اخبار