برگزیده سومین جشنواره مد و لباس فجر

مکیه سادات ابراهیم زاده، متولد ۱۳۳۹، دانش آموخته طراحی لباس است که قریب به چهل سال به کار آموزش طراحی و دوخت اشتغال دارد؛ وی مکیه سادات ابراهیم زاده به دلیل دغدغه در حوزه پوشاک و مد اسلامی - ایرانی و آشنایی با پارچه ‏های سنتی شَعربافی کاشان، به طراحی، دوخت و تولید لباس با این پارچه‏ ی اصیل ایرانی، احیاگر فرهنگ اصیل ایرانی در حوزه پوشش شد.

متصدیان حوزه پوشاک در امر پوشش اسلامی- ایرانی کوتاهی کرده اند

به گزارش گلستان 24،  مکیه سادات ابراهیم زاده، متولد ۱۳۳۹، دانش آموخته طراحی لباس است که قریب به چهل سال به کار آموزش طراحی و دوخت اشتغال دارد.  وی درسال ۱۳۵۹ مربی طراحی و دوخت سازمان بهزیستی شده است و پس از آن  به استخدام سازمان فنی و حرفه ای در آمده اما تمایل به کار مستقل باعث شد از بهزیستی استعفا دهد و با تقاضا برای تأسیس آموزشگاه، در آزمون‏های مدیریت و مربیگری شرکت کرد. وی پس از اخذ مدارک لازم با پیگیری‏های فراوان، در دهه ی هفتاد مؤسس اولین مجتمع آموزشی هنری در ایران شد که این مجتمع تا سال ۱۳۸۸ در اهواز به فعالیت خود ادامه داد.

جشنواره مد و لباس فجر

ابراهیم زاده همچنین در سومین جشنواره مد و لباس فجر، مقام اول را کسب کرد. مکیه سادات ابراهیم زاده به دلیل دغدغه در حوزه پوشاک و مد اسلامی - ایرانی و آشنایی با پارچه ‏های سنتی شَعربافی کاشان، به طراحی، دوخت و تولید لباس با این پارچه‏ ی اصیل ایرانی، احیاگر فرهنگ اصیل ایرانی در حوزه پوشش شد.

موسس اولین مجتمع آموزش هنری دوخت و طراحی پارچه  با حزب الله سایبر از دغدغه هایش در حوزه پوشاک و ترویج مد غرب در ایران به گفتگو پرداخت.

ابراهیم زاده الگو گرفتن از ماهواره را بزگترین عامل ترویج پوشش غرب گرایی در کشور دانست و افزود: با پیدایش و رواج ماهواره و اینترنت مسلما تغییراتی در شکل پوشش مردم به وجود می آید. در قدیم زمانی که از شهری به شهر دیگر می رفتیم در بین راه وقتی با روستاها مواجه می شدیم کاملا زنان و مردان روستایی پوشش های خاص روستای خودشان را داشتن و کاملا از روی پوشش هایشان می توانستیم فرهنگ آن منطقه را متوجه شویم و این تفاوت پوشش در قدیم بین زنان و مردان شهری و روستایی کاملا احساس می شد؛ اما از زمان رواج ماهواره و اینترنت دیگر پوشش های سنتی در شهر و روستا تقریبا مغایر با فرهنگ کشور ما است.

وی در ادامه افزود: الان اگر شما به خیلی از روستاها سفر کنید می بینید مانتویی که در شهر به تن دختران و زنان است در روستا نیز زنان و دختران روستایی استفاده میکنند و این یعنی ترویج چیزی که ریشه در فرهنگ کشور ما ندارد.

مدیر سایت "سادات مد" با بیان اینکه ما در ترویج پوشش ایرانی- اسلامی کوتاهی کرده ایم خاطر نشان کرد: اینکه چه اتفاقی افتاده است که الان باید شاهد پوشش هایی باشیم که یا در فرهنگ ما نیست یا مغایر با فرهنگ ما است باید بگویم ما در این زمینه کم کاری کرده ایم و در واقع می توانم بگویم ما خواب بودیم و بعد بیدار شدیم و دیدیم که اتفاقی از لحاظ پوشش در کشور ما افتاد است که دیگر شبیه به آنچه که تصورش را می کرده ایم نیست و درواقع فرهنگ غلط غرب گرایی درپوشش مردم رخنه کرده است.

طراح دوخت لباس ایرانی – اسلامی با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری که در کشور یک ناتوی فرهنگی اتفاق افتاده است؛ گفت: به گفته ی مقام معظم رهبری "در کشور یک ناتوی فرهنگی اتفاق افتده است" و این کاملا حقیقت دارد. آن زمان که متوجه تغییر پوشش در بین مردم شدیم متاسفانه تنها نظاره گر بودیم تا اینکه احساس کردیم خطر تمایل به غرب گرایی تیشه به ریشه ی اعتقادات مردم می زند؛ اما متاسفانه کمی دیر متوجه شدیم. 

ابراهیم زاده مسئله ی واردات پوشاک به کشور را یک معضل دانست و افزود:  مسئله پوشاک در کشور ما کاملا به صورت مافیایی است و این باعث میشود که عده ای به خاطر سود کلان،  پوشاک را از چین وارد کنند و اصلا به این توجه نمی کنند که با ساخت یک سری کارخانه هم تولید ملی را رونق می دهند و هم پوشاک کشورما بر اساس فرهنگ خود کشور ما به مردم عرضه می شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه مدت هاست لباس هایی به تن دختران و زنان ما است که علاوه بر اینکه مغایر با فرهنگ کشورمان است بلکه در تضاد با شرع و اسلام می باشد و قطعا این پوشش ها جایگاهی در یک کشور اسلامی ندارد و این به دلیل آن است که بین متصدیان ما به اندازه کافی دغدغه وجود ندارد و ما الان باید شاهد پوشش هایی در سطح جامعه باشیم که با عرف و اسلام همخوانی ندارد.

مکیه سادات ابراهیم زاده در پایان درمورد نحوه آشنایی با شعربافی گفت: از سال 75 تصمیم در مورد شعر بافی تحقیق کردم و در مطالعات خود متوجه شدم این پارچه که قبلا رونق زیادی داشته است از زمان قاجار به دلیل راه‌اندازی کارخانه‌های صنعتی از رونق افتاده است و به همین دلیل بافنده‌ها کارگاه‌های خود را تعطیل کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: بعد از مطالعات گسترده به استفاده از این پارچه در طراحی لباس علاقه‌مند شدم و مدتی بعد یک بافنده به من پیشنهاد داد تا در کارگاهی که راه اندازی کرده است بر روی پارچه‌هایی که می‌بافد طراحی انجام دهم.

جهت مشاهده سایت سرکار خانم ابراهیم زاده (سادات مد) روی عکس زیر کلیک نمایید.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار