مدیر مسئول پایگاه خبری سلام گنبد، در گفت و گو با گلستان24؛

اگر کسی برای حمایت از شخص یا گروه خاصی خبری را سانسور کند، خیانت کرده است.

سیدمحمد تقی زاده: سانسور خبری برای حمایت از یک شخص یا جناح خاص خیانت است

سیدمحمد تقی زاده، مدیر مسئول پایگاه خبری سلام گنبد، در یک گفت و گوی اختصاصی با گلستان 24، از خودش، سلام گنبد و دغدغه ها فرهنگی اش برای ما می گوید:

 سلام و عرض ادب. لطفا خودتان را برای ما معرفی کنید.

سلام و ممنون از لطفی که دارید. سیدمحمد تقی زاده هستم کارشناسی نرم افزار دانشگاه آزاد.

چی شد که به عرصه جنگ نرم و فضای مجازی روی آوردید؟

واضح و روشن است که ما در یک جنگ تمام عیار هستیم. جنگی نا برابر و به مراتب پیچیده تر از جنگ نظامی. چون در جنگ نرم دشمن بی شمار است و جهت حمله اش مشخص نیست. ممکن است انسان فریب خورده و سقوط کند! همچنان که فکر می کند راه درست رو میرد.

بر ما واجب است به حکم جهادی که رهبر انقلاب در عرصه های مختلف داده اند ، به میدان بیاییم و یک جبهه را انتخاب کنیم. من هم به دلیل رشته ای که در آن تحصیل کردم و علاقه ام به فضای مجازی و الکترونیک، این عرصه را انتخاب کردم و امیدوارم بتوانم وظیفه ام  را  انجام دهم.

درباره پایگاه خبری سلام گنبد کمی برای ما توضیح دهید.

رسانه مردمی سلام گنبد از ابتدای سال 93 فعالیتش را شروع کرد. عده ای از جوانان انقلابی شهرستان دور هم جمع شدند که از اقشار مختلف هستند. قشر فرهنگی،دانشجو،بازاری و روحانیت...

البته ما همه مردم را در رسانه سهیم میدانیم و خودمان را خادمین مردم محسوب می کنیم.

فعالیت های خوبی در یک سال گذشته صورت گرفت که برخی از آن ها شاخص بودند. به عنوان مثال برگزاری افطاری وحدت با حضور برخی از چهره های فعال فرهنگی اهل سنت و تشیع که رسانه ملی (شبکه 1)  و سایت های مختلف خبری آن را بازتاب دادند. این اقدام باعث شد رسانه سلام گنبد بعد از حضور در جشنواره رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی، تندیس بهترین سایت در بخش تقریب را دریافت کند.

کلیشه زنی خودرو ها در کشاکش جنگ غزه روی خودرو ها که این هم بازتاب ملی داشت و در برنامه حرف حساب شبکه 1 عنوان شد و مصاحبه تلفنی م در این رابطه صورت گرفت.

برگزاری جشن پیروزی غزه با همراهی و همکاری عده ای از جوانان مومن و انقلابی شهرستان، برگزاری جشنواره فیلم عمار ، اکران در مساجد و همچنین اکران ویژه در سالن همایش های هلال احمر به مدت 5 روز به همراه دعوت از کارگردان و دست اندر کاران برخی از مستند ها همچون حجت الاسلام براتی تهیه کننده مستند اهل سنت ایران و رونمایی از اولین موسیقی انقلابی شهرستان. جشنواره عمار گنبد در شبکه چهار سیما بازتاب داشت و مصاحبه تلفنی با مسئول اکران گنبد کاووس نیز صورت گرفت و بسیاری فعالیت های دیگر

 

سیدمحمد تقی زاده سلام گنبد

عملکرد سایت های خبری استان را در چه سطحی می بینید؟ به نظرشما آیا آن ها توانسته اند خبر های استان را به خوبی پوشش دهند؟

بله، به لحاظ پوشش خبری در سطح نسبتا مطلوبی قرار داریم، اما نوع پوشش اخبار صرفا نباید عنوان کردن آن باشد بلکه باید یک نگاه ناقدانه به خبر داشت و تحلیل مناسب را در آن زمینه داد.

البته خود ما زیاد در این زمینه موفق نبودیم. اما رویکردمان این است و باید به این سمت پیش برویم که مسائل و مشکلات را با یک نگاه واقع بینانه ببینیم و به اون بپردازیم تا مسئولین را در امر خدمت رسانی به مردم یاری کنیم.

شما از چه سبک خبر هایی بیشتر استقبال می کنید و سعی می کنید آن ها را منتشرکنید؟

قطعا اخبار بومی  بیشتر مورد توجه ما است. معرفی ظرفیت های موجود در شهرستان میتواند احساس خود باوری را به جامعه القا کرده و زمینه پیشرفت را فراهم کند.

باید از برخی هجویات دوری کرد. به عنوان مثال نشان دادن هر موضوع ساده ای ، پرداختن بی مورد به آن و بزرگ کردنش نمی تواند کمک کند. بلکه بیشتر باعث می شود نگاه مردم  نسبت به رسانه تغییر کند. رسانه باید وزین باشد و امیدوارم سلام گنبد توانسته باشد تدر این بخش موفق بوده باشد.

خبر گزاری ها تا چه میزان می توانند در نشان دادن مشکلات مردم و رفع آن ها مفید باشند؟

خبرگزاری ها به تنهایی نمی توانند کاری انجام دهند، بلکه باید توسط مردم حمایت شده و پشتوانه مردمی داشته باشند تا صدای آن ها شنیده شود و به گوش مسئولین برسد.

مردم باید رسانه ها را امین خود بدانند و مسئولین هم باید رسانه ها را جدی بگیرند. در واقع مسئولین و رسانه ها علاوه بر این که در مواردی در مقابل هم هستند، از یک سو در کنار هم هستند و هر دو باید در تلاش باشند تا به دور از بازی های سیاسی و جناحی، مشکلات مردم را برطرف کنند.

آیا تا به حال شده که به نفع شخص یا گروه خاصی یک خبر را پوشش داده یا سانسورخبری کنید؟ نظر شما درباره این نوع عملکرد رسانه ها چیست؟

خوشبختانه دوستان ما در رسانه سلام گنبد ، در تحلیل ها و موضع گیری های خود ، جناح سیاسی را مد نظر قرار نمی دهند و به این نگاه می کنند که پوشش دادن این خبر دردی از مردم دوا خواهد کرد یا خیر؟

البته ما سعی می کنیم صحبت هایی که از سوی برخی رسانه ها عنوان می شود و با معیار های انقلاب اسلامی مطابقت ندارد را  پوشش ندهیم. چون پرداختن به آن ها درست نیست و باعث می شود که حرف نادرست آن ها بیشتر دیده شود.

کسانی هم که حرفی را سانسور می کنند تا شخص یا جناح خاصی را مورد حمایت خود قرار دهند، خیانت می کنند. زیرا معیار شخص نیست و هدفی که یک شخص یا یک جناح دنبال می کند اهمیت دارد. اگر شخص مورد نظر بیراهه رفت باید کنار زده شود و شخص دیگری که می تواند راه را ادامه دهد معرفی و حمایت شود.

 

سیدمحمد تقی زاده سلام گنبد

آیا بین رسانه های استان، همدلی و همزبانی مورد نظر مقام معظم رهبری وجود دارد؟

برخی از رسانه های استان فقط رسالت خبری خودشان را انجام میدهند و خدا هم به آن ها قوت بدهد، اما در برابر مسائل مختلف خنثی هستند و موضع گیری خاصی ندارند.

اما برخی از رسانه های استان که در مورد مسائل مختلف تحلیل ارائه میدهند، سعی میکنند خودشان را بر حق جلوه دهند و دیگران را محکوم به این کنند که همدلی و همزبانی از سوی دیگری محقق نشده است.

این قصه همچنان ادامه دارد و تا زمانی که همه گروه ها و احزاب در مورد مواضع خود به یک جمع بندی دقیق نرسند و فصل الخطابی را برای خود معین نکنند، به همدلی و همزبانی نمی رسیم.

فصل الخطاب هم باید ابتدا شرع مقدس و بعد قانون و منافع مردم باشد. همچنین توجه به منویات مقام معظم رهبری میتواند مسیر را برای همدل  و همزبان شدن روشن کند.

از جایگاه فعلی سلام گنبد راضی هستید؟ چه آینده ای برای آن پیش بینی می کنید؟

هیچ رسانه ای نباید از خودش راضی باشد و همیشه قله های بلند تری را پیش روی خود ببیند.

رسانه مردمی سلام گنبد اگر بتواند در مسیر تحقق عدالت و آرمان های انقلاب اسلامی قدم بردارد، خدا و خلق خدا را از خودش راضی کرده است. ان شاء الله آینده روشنی در پیش رو داشته باشیم.

 

یک جمله از مقام معظم رهبری که برای شما تاثیر گذار بوده است را برای ما بگویید.

 رهبر انقلاب اسلامی در جایی فرمودند: « اگر کسی بگوید کاری را نمی تواند انجام دهد، من او را به کوتاهی همت متهم می کنم»

حرف آخر؟

از همه رسانه های استانی یک خواهش دارم، و آن این است که اول رضایت خدا و بعد منافع مردم را در نظر بگیرند و قشر پا برهنه جامعه را فراموش نکنند.

 

گلستان24 برای شما و سلام گنبد آرزوی موفقیت دارد. از وقتی که در اختیار ما گذاشتید سپاسگزاریم.

 

ارسال نظر

  • سلیمانی
    0

    رسانه سلام گنبد بسیار رسانه فعال و خوبی است. امیدوارم موفق باشد

آخرین اخبار