ویژگی یاران امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در کلام بزرگان/ صوت و فیلم: سخنرانی، مولودی خوانی و مناجات خوانی

حکومت آینده حضرت مهدی موعود ارواحنافداه، یک حکومت مردمىِ به تمام معناست. مردمی یعنی چه؟ یعنی متّکی به ایمانها و اراده‌ها و بازوان مردم است. امام زمان، تنها دنیا را پُر از عدل و داد نمیکند؛ امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تکیه به آنهاست که بنای عدل الهی را در سرتاسر عالم استقرار میبخشد و یک حکومت صددرصد مردمی تشکیل میدهد؛ اما این حکومت مردمی با حکومتهای مدّعی مردمی بودن و دمکراسی در دنیای امروز از زمین تا آسمان تفاوت دارد.

مفهوم «انتظار» در اندیشه امام خمینی (ره)/ خاطره سید حسن نصرالله از توصیه رهبر انقلاب در دوران سختی

از عمق ناپیدای مظلومیت ما، صدایی آمدنت را وعده می‌داد. صدا را عدل خداوندی صلابت می بخشید ومهربانی گرما می داد.

مفهوم «انتظار»
و ما هر چه استقامت،از این صدا گرفتیم وهر چه تحمل، از این نوا دریافتیم در زیر سهمگین‌ترین پنجه‌های شکنجه تاب می آوردیم که  شکنج زلف تو را می دیدیم. در کشاکش تازیانه ها و چکاوک شمشیرها، برق نگاه تو تابمان می داد و صدای گام های آمدنت توانمان می بخشید.
 
رایحه‏‏ ات که مژده ی حضور تو را بر دوش می‏ کشید مرهمی بر زخم های نو به نومان بود و جبر جان های شکسته مان. درد ها همه از آن رو تاب آوردنی بودکه تو آمدنی بودی.
 
تحمل شدائد از آن رو شدنی بود که ظهورت شدنی بود و به تحقق پیوستنی انگار بذر صبر بودیم که در خاک انتظار تاب می آوردیم تا در هرم خورشید تو به بال و پر بنشینیم سنگینی بار انتظار بر پشت ما، سنگینی یک سال و دو سال نیست، سنگینی یک قرن و دو قرن نیست. حتی از زمان تودیع یازدهمین خورشید نیست.
تاریخ انتظار و شکیبایی ما به آن ظلم که در عاشورا بر ما رفته است بر می گردد، به آن تیرها که از کمان قساوت برخاست و بر گلوی مظلومیت نشست، به آن سم اسب های کفر که ابدان مطهر توحید را مشبک کرد. به آن جنایتی که دست  و پای مردانگی را برید.
 
از آن زمان تا کنون ما به آب حیات انتظار زنده ایم. انتظار ظهور منتقم خون حسین.
 
تاریخ استقامت ما از آن زمان هم دورتر می رود، از عاشورا می گذرد و به بعثت پیامبر اکرم می رسد. هم او در مقابل همه جهل و ظلم و کفر و شرک و عناد و فسادی که جهان آن زمان را پوشانده بود وعده میداد فرمود که کسی خواهد آمد. نامش نام من، کنیه اش کنیه من، لقبش لقب من، دوازدهمین وصی من جهان را از توحید و عدل و عشق و داد پر خواهد فرمود.
 
اما تاریخ صبر و انتظار ما به دورتر ها برمی گردد، به مظلومیت و تنهایی عیسی، به غربت موسی، به استقامت نوح و از همه این ها گذر می کند تا به مظلومیت هابیل می رسد.
 
انتظار و بردباری ما را وسعتی است از هابیل تا کنون و تا برخاستن فریاد جبرئیل در زمین و آسمان و آوردن مژده ظهور امام زمان.
 
آری و در آن زمان هستی حیات خواهد یافت، عشق پر و بال خواهد گشود و در رگ های خشکیده علم،‏خون تازه خواهد دوید. پشت هیولای ظلم و جهل با خاک،انس جاودان خواهد گرفت، شیطان خلع سلاح خواهد شد، انسان بر مرکب رشد خواهد نشست و عروج را زمزمه خواهد کرد.
 
 
 
مدح خوانی حاج محمود کریمی - بساط طرب.mp۳ | دانلود فایل
 
 
*****
 
 
امام خمینی (ره) و اندیشه انتظار
 
 
عظمت وجودى و ابعاد مختلف شخصیت حضرت صاحب‌الامر(عج) باعث شده که در طول هزار و اندى سال که از غیبت کبرى مى‌گذرد، هر گروه از مردم بسته به گرایش‌هاى خاص اعتقادى، اجتماعى و فرهنگى که داشته‌اند، از دیدگاهى خاص به تحلیل شخصیت و تعیین جایگاه آن حضرت در عالم هستى بپردازند و هر گروه تنها درک و تصور خود از این موضوع را تصور درست و مطابق با واقع از شخصیت آن یگانه هستى تلقّى کنند. 
 
در این میان جمعى از اصحاب سیر و سلوک و رهروان طریق عرفان و معنا با طرح موضوع خلیفه اللَّه و انسان کامل و پرداختن به نقش حجت الهى در عالم هستى، تنها به جنبه فرا طبیعى آن وجود مقدس توجه کرده و از سایر جنبه‌ها غفلت ورزیدند. 
 
گروهى دیگر از اصحاب شریعت توجه خود را تنها معطوف به جنبه طبیعى آن وجود مقدس ساخته و ضمن مطرح کردن نقشى که آن حضرت به عنوان امام و پیشواى مردم به عهده دارند هیچ‌گونه مسئولیتى را در زمان غیبت متوجه مردم ندیدند و تنها تکلیف مردم را این دانستند که براى فرج آن حضرت دعا کنند تا خود بیایند و امور مردم را اصلاح کنند. 
 
عده‌اى هم ضمن توجّه به جنبه فراطبیعى و طبیعى وجود مقدس حضرت مهدی(عج) تمام همّ و غمّ خود را متوجّه ملاقات با آن حضرت ساخته و تنها وظیفه خود را این دانستند که با توسل به آن حضرت به شرف ملاقات با آن ذات اقدس نائل شوند. 
 
اما در این میان گروهى با در نظر گرفتن همه ابعادى که بدانها اشاره شد، به طرح معناى درست انتظار پرداخته و درصدد تعیین وظیفه و نقش مردم در دوران غیبت برآمدند. در این دیدگاه، هم مسئله خلافت الهى انسان کامل مطرح است، هم به جایگاه و نقش مردم در قبال آن حضرت توجّه شده و هم وظیفه‌اى که مردم در دعا براى حفظ آن وجود مقدّس و تعجیل در ظهورش دارند از نظر دور داشته نشده است. 
 
شاید بتوان امام خمینى‌(ره) را به عنوان درخشان‌ترین چهره از گروه اخیر ذکر کرد. امام راحل با طرح اندیشه تشکیل حکومت اسلامى در عصر غیبت و تلاش خستگى‌ناپذیر در راه تحقق این اندیشه، به "انتظار " معنا و مفهوم تازه‌اى بخشید و تعریفى نو از رسالت و تکلیف شیعیان در برابر حجت خدا ارائه داد. 
 
براى روشن‌تر شدن دیدگاه حضرت امام در این زمینه، به برخى از مهم‌ترین شاخصه‌هاى این دیدگاه اشاره مى‌کنیم : 
 
الف) ارائه برداشتى متفاوت از مفهوم حجت: 
 
ایشان با ارائه مفهومى عمیق و بدیع از "حجت بودنِ امام معصوم " اعلام مى‌دارند که چون خداوند در روز قیامت به سبب وجود امام زمان و پدران بزرگوارش(علیهم السلام) بر بندگان احتجاج و نسبت به عمل براساس سیره، رفتار و گفتار این بزرگواران از مردم بازخواست مى‌کند، بر آنان لازم است که همه تلاش خود را براى تحقق سیرت امامان معصوم‌(علیهم السلام) درجامعه به کار بندند و در این زمینه هیچ عذر و بهانه‌اى از آنها پذیرفته نمى‌شود. 
 
حضرت امام در کتاب البیع خود به هنگام بررسى ادله ولایت فقیه، ضمن برشمردن توقیع شریف حضرت صاحب‌الامر(عج) که در آن آمده است: "... و أمَّا الحَوادِثُ الواقِعَهُ فاَرجِعُوا فِیها إلى رُواهِ حَدِیثِنا فَإِنَّهُم حُجَّتی عَلَیکُم وَ أنَا حُجَّهُ اللَّهِ عَلَیهِم.(۱) 
 
... و اما در رویدادهایى که براى شما پیش مى‌آید به راویان حدیث ما مراجعه کنید؛ چرا که آنها حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر ایشان هستم. " 
مى‌فرماید: 
 
مقصود از حجت خدا بودنِ امام معصوم این نیست که فقط بیان‌کننده احکام است؛ زیرا گفته بزرگانى چون زراره و محمد بن مسلم نیز حجت است و هیچ‌کس حق مردود دانستن و عمل نکردن به روایات ایشان را ندارد و این امر بر همگان آشکار است. بلکه منظور از حجت بودن امام زمان و پدران بزرگوارش، صلوات‌اللَّه علیهم اجمعین، این است که خداوند تعالى به سبب وجود ایشان و سیره و رفتار و گفتار آنان در تمام شئون زندگى‌شان، بر بندگان احتجاج مى‌کند. از جمله شئون امامان، عدالت آنان در همه زمینه‌هاى حکومت است. به عنوان مثال، وجود امیرالمؤمنین‌(ع) براى تمام فرمانداران و حاکمان ستم‌پیشه حجت است؛ زیرا خداوند به واسطه سیرت آن بزرگوار، باب عذر و بهانه را بر همه آنان در تعدى از حدود الهى و تجاوز به اموال مسلمانان و سرپیچى از قوانین اسلامى بسته است. همین گونه‌اند سایرحجت‌هاى خداوند، به ویژه حضرت ولى عصر(عج) که عدل را در میان مردم مى‌گستراند و زمین را از قسط پر مى‌کند و بر اساس نظامى عادلانه بر مردم حکم مى‌راند.(۲) 
 
براساس همین نگاه به حجت خدا بود که ایشان خطاب به مسئولان جمهورى اسلامى ایران مى‌فرمودند: 
 
ما باید خودمان را مهیا کنیم از براى اینکه اگر چنانچه موفق شدیم ان‌شاءاللَّه به زیارت ایشان، طورى باشد که روسفید باشیم پیش ایشان. تمام دستگاه‌هایى که الان به کار گرفته شده‌اند در کشور ما باید توجه به این معنا داشته باشند که خودشان را مهیا کنند براى ملاقات حضرت مهدى، سلام‌اللَّه‌علیه.(۳) 
 
ب) دگرگون ساختن مفهوم انتظار: 
 
امام خمینى مفهومى را که در طول قرون و اعصار از "انتظار" در اذهان بسیارى از شیعیان نقش بسته بود دگرگون ساخت و با همه دیدگاه‌هایى که انتظار را برابر با سکون، رکود و تن دادن به وضع موجود معرفى مى‌کردند به مقابله جدى پرداخت: 
 
"بعضى‌ها انتظار فرج را به این مى‌دانند که در مسجد، در حسینیه و در منزل بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان‌(عج) را از خدا بخواهند [...] یک دسته دیگرى بودند که انتظار فرج را مى‌گفتند این است که ما کار نداشته باشیم به اینکه در جهان چه مى‌گذرد، بر ملت‌ها چه مى‌گذرد، بر ملت ما چه مى‌گذرد، به این چیزها کار نداشته باشیم، ما تکلیف‌هاى خودمان را عمل مى‌کنیم، براى جلوگیرى از این امور هم خود حضرت بیایند ان‌شاءاللَّه درست مى‌کنند‍ [...] یک دسته‌اى مى‌گفتند که خوب! باید عالم پر معصیت بشود تا حضرت بیاید ما باید نهى از منکر نکنیم، امر به معروف هم نکنیم تا مردم هر کارى مى‌خواهند بکنند، گناهان زیاد بشود که فرج نزدیک بشود [...] یک دسته‌اى از این بالاتر بودند و مى‌گفتند باید دامن زد به گناهان، دعوت کرد مردم را به گناه تا دنیا پر از ظلم و جور شود و حضرت، ‌علیه السلام تشریف بیاورند [...] یک دسته دیگر بودند که مى‌گفتند هر حکومتى اگر در زمان غیبت محقق بشود، این حکومت باطل است و برخلاف اسلام است.(۴) 
 
ایشان ضمن ردّ همه دیدگاه‌هاى یادشده دیدگاه خود در باب انتظار فرج را این‌گونه بیان مى‌کند: 
 
همه ما انتظار فرج داریم و باید در این انتظار خدمت کنیم. انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا کند و مقدمات ظهور ان‌شاءاللَّه تهیه شود.(۵) 
 
همه انتظار داریم وجود مبارک ایشان را، لکن با انتظار تنها نمى‌شود، بلکه با وضعى که بسیارى دارند، انتظار نیست. ما باید ملاحظه وظیفه فعلى شرعى - الهى خودمان را بکنیم و باکى از هیچ امرى از امور نداشته باشیم.(۶) 
 
ج) تلاش براى تحقق عدالت در عصر غیبت: 
 
حضرت امام، تلاش براى تحقق عدالت و جلوگیرى از ظلم در عصر غیبت را یک تکلیف الهى دانسته و همه مسلمانان را دعوت مى‌کردند که تا سر حد توان خود این تکلیف الهى را به انجام رسانند: 
 
"ما اگر دستمان مى‌رسید، قدرت داشتیم باید برویم تمام ظلم‌ها و جورها را از عالم برداریم. تکلیف شرعى ماست منتها ما نمى‌توانیم، اینکه هست این است که حضرت عالم را پر مى‌کنند از عدالت، نه شما دست بردارید از این تکلیفتان، نه اینکه شما دیگر تکلیف ندارید."(۷) 
 
"البته این پر کردن دنیا را از عدالت، این را ما نمى‌توانیم بکنیم. اگر مى‌توانستیم مى‌کردیم اما چون نمى‌توانیم بکنیم ایشان باید بیابند."(۸) 
 
د) زمینه‌سازى براى ظهور منجى موعود: 
 
رهبر فقید انقلاب اسلامى معتقد بود که باید با گسترش اسلام راستین در جهان و مبارزه با سلطه جهانخواران، راه را براى ظهور منجى موعود هموار ساخت: 
"ما با خواست خدا دست تجاوز و ستم همه ستمگران را در کشورهاى اسلامى مى‌شکنیم و با صدور انقلابمان، که در حقیقت صدور اسلام راستین و بیان احکام محمدى است، به سیطره و سلطه و ظلم جهانخواران خاتمه مى‌دهیم و به یارى خدا راه را براى ظهور منجى و مصلح کل و امامت مطلقه حق امام زمان، ارواحنا فداه، هموار مى‌کنیم."(۹) 
 
هـ) حرکت در جهت تحقق حکومت جهانى اسلام:
 
امام راحل به جدّ بر این باور بود که انقلاب اسلامى ایران، نقطه شروع انقلاب جهانى حضرت مهدى(‌ع) است و از این رو پیوسته به مسئولان نظام توصیه مى‌کردند که هرگز از آرمان عظیم انقلاب اسلامى که تشکیل حکومت جهانى اسلام است غافل نشوند: 
 
"مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست، انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمدارى حضرت حجت - ارواحنا فداه - است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد، مسائل اقتصادى و مادى اگر لحظه‌اى ‌مسئولین را از وظیفه‌اى که برعهده دارند منصرف کند، خطرى بزرگ و خیانتى سهمگین را به دنبال دارد. باید دولت جمهورى اسلامى تمام سعى و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنماید، و این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانى اسلام است منصرف کند."(۱۰) 
 
در سال‌هاى اخیر گروهى از فرزندان انقلاب اسلامى و وفاداران به آرمان‌هاى امام خمینى تلاش کردند که با الهام از اندیشه‌هاى این پیر فرزانه، ابعاد و زوایاى دیگرى از اندیشه انتظار شیعى را تبیین کنند. این گروه با درک عمیق از موقعیت کنونى انقلاب اسلامى در جهان، نیازهاى فرهنگى جامعه اسلامى ایران و شرایط سیاسى، فرهنگى و اقتصادى حاکم بر جهان معاصر، تبلیغ و ترویج باور مهدوى و فرهنگ انتظار را سر لوحه فعالیت‌هاى خود قرار داده و پرداختن به امور زیر را در عصر حاضر ضرورى مى‌دانند: 
 
۱. شناسایى و نقد بنیادین وجوه مختلف فرهنگ و تمدن مغرب زمین، به عنوان فرهنگ و مدنیتى که در تقابل جدى با آرمان "حقیقت مدار "، "معنویت‌گرا " و "عدالت محور" مهدوى قرار دارد؛ زیرا انسان‌هاى عصر غیبت تنها زمانى مى‌توانند به ریسمان ولایت مهدوى چنگ زنند و به تمام معنا در سلک منتظران موعود قرار گیرند که باطل زمان خویش را به‌درستى بشناسند و با تمام وجود از آن بیزارى جویند. 
 
۲. شناخت و نقد جدى مناسبات فرهنگى، سیاسى و اقتصادى حاکم بر جوامع اسلامى؛ مناسباتى که عمدتاً به تقلید از الگوهاى توسعه غربى و تحت‌تأثیر اندیشه‌هاى عصر مدرنیته در این جوامع شکل گرفته است؛ چرا که این جوامع بدون شناخت جدى از وضع موجود خود نمى‌توانند به راهکارهاى مبتنى بر آموزه‌هاى دینى براى خروج از فتنه‌هاى فراگیر عصر غیبت دست یابند. 
 
۳. تلاش در جهت تدوین استراتژى سیاسى، فرهنگى، اقتصادى و نظامى جوامع اسلامى در عصر غیبت و تا رسیدن به عصر طلایى ظهور، براساس اندیشه مهدوى و فرهنگ انتظار. 
 
۴. بازشناسى وجوه مختلف اعتقادى، تاریخى، فرهنگى و اجتماعى اندیشه مهدوى و فرهنگ انتظار با بهره‌گیرى از منابع متقن و مستدل و استفاده از همه توان مراکز علمى حوزوى و دانشگاهى در زمینه مباحث، کلامى، فلسفى، عرفانى، اخلاقى، علوم اجتماعى و سیاسى و... . 
 
۵. تلاش در جهت پالایش اندیشه ناب مهدوى از هرگونه شائبه جعل و تحریف و زدودن این اندیشه از زنگارهاى جهل و خرافه، سخنان سست و بى‌اساس و هرگونه دیدگاه انحرافىِ مبتنى بر افراط یا تفریط. 
 
۶. پاسخگویى عالمانه و متناسب با نیازهاى روز به شبهات، پرسش‌ها و ابهام‌هاى موجود در زمینه منجى‌گرایى شیعى. 
 
۷. احیا و گسترش فرهنگ انتظار و تلاش براى شناساندن نقش سازنده این فرهنگ در پایدارى و پویایى جوامع اسلامى. 
 
۸. تبیین وظایف و تکالیف مردم در برابر حجت خدا و امام عصر(عج)، نهادینه ساختن این وظایف و تکالیف در فرد و اجتماع و آماده‌ساختن جامعه اسلامى براى استقبال از واقعه مبارک ظهور. 
 
۹. مقابله جدى با کلیه جریان‌هاى سیاسى ـ فرهنگى که در قالب کتاب، نشریه، فیلم، نرم‌افزارهاى رایانه‌اى، پایگاه‌هاى اطلاع‌رسانى جهانى (اینترنت) و... به تقابل با اندیشه موعودگرایى شیعى مى‌پردازند. 
 
۱۰. بررسى و نقد کلیه دیدگاه‌هایى که از سوى متفکران غرب در زمینه جهان آینده و آینده جهان مطرح شده است. 
 
بى‌تردید اگر نکات یاد شده سرلوحه فعالیت مراکز، مؤسسات و نهادهاى فعال در حوزه مهدویت و همه کسانى که در پى تبلیغ و ترویج مباحث مهدوى در کشور هستند، قرار گیرد، مى‌توان امیدوار بود که جامعه شیعى ایران به مدد اندیشه سازنده و تحول‌آفرین انتظار از فتنه‌ها و آشوب‌هاى عصر غیبت به سلامت به درآید و زمینه‌ساز ظهور مصلح موعود گردد. (ان‌شاءاللّه)  نویسنده: دکتر ابراهیم شفیعی سروستانی
 
 
*****

 

شعر

 
شعری ازامام خمینی(ره) درباره امام مهدی(عج)
 
غم مخور ایام هجران رو به پایان می رود/ این خماری از سرما می گساران می رود
پرده را از روی ماه خویش بالا می زند/ غمزه را سر می دهد غم از دل و جان می رود
بلبل اندر شاخسار گل هویدا می شود/ زاغ با صد شرمساری از گلستان می رود
محفل از نور رخ او نور افشان می شود/ هر چه غیر از ذکر یار از یاد رندان می رود
وعده ی دیدار نزدیک است یاران مژده باد/ روز وصلش می رسد ایام هجران می رود
 
*****
 
فیلم:
مناجات خوانی عبدالرضا هلالی
 
 
 
 
*****
 
حکومت امام مهدی(عج) در کلام رهبر معظم انقلاب
 
حکومت آینده حضرت مهدی موعود ارواحنافداه، یک حکومت مردمىِ به تمام معناست. مردمی یعنی چه؟ یعنی متّکی به ایمانها و اراده‌ها و بازوان مردم است. امام زمان، تنها دنیا را پُر از عدل و داد نمیکند؛ امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تکیه به آنهاست که بنای عدل الهی را در سرتاسر عالم استقرار میبخشد و یک حکومت صددرصد مردمی تشکیل میدهد؛ اما این حکومت مردمی با حکومتهای مدّعی مردمی بودن و دمکراسی در دنیای امروز از زمین تا آسمان تفاوت دارد.
 
آنچه امروز در دنیا اسم دمکراسی و مردم‌سالاری را روی آن گذاشته‌اند، همان دیکتاتوریهای قدیمی است که لباس جدید بر تن کرده است؛ یعنی دیکتاتوری گروهها. اگر رقابت هم وجود دارد، رقابت بین گروههاست و مردم در این میان هیچکاره‌اند. یک گروه به قدرت دست پیدا میکند و در سایه قدرت سیاسی ای که همه زمامهای امور را در کشور در اختیار او میگذارد و با سوءاستفاده از این قدرت، ثروت و پول و سرمایه به نفع خود گردآوری میکند و آنها را در راه به دست آوردن دوباره قدرت مصرف میکند. دمکراسیهای امروز دنیا بر پایه تبلیغات دروغ و فریبنده و مسحور کردن چشمها و دلهاست. امروز در دنیا هرجا شعار دمکراسی میدهند، شما ببینید برای تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری و یا نمایندگان مجلس چه کار میکنند! پول خرج میکنند. دمکراسی در پنجه اقتدار پول اسیر است. مردم‌سالاری امام زمان -یعنی مردم‌سالاری دینی - با این روش، به‌کلّی متفاوت است.(۱۱)
 
*****
 
خاطره سید حسن نصرالله از توصیه رهبر انقلاب در دوران سختی 
 
سید حسن نصر اللّه نقل مى‌کرد، در زمانى که حزب اللّه در فشار سختى از جانب اسرائیل بود و دچار مشکلات فراوانى بودیم خدمت مقام معظم رهبرى مدظله العالى رسیدیم و از گرفتارى‌ها و مشکلات خودمان بر ایشان گفتیم. معظم له فرمودند: بعضى وقت‌ها در ادارۀ امور کشور حل برخى مسائل براى من دشوار مى‌شود و هیچ راهى پیدا نمى‌شود، به دوستان و... مى‌گویم آماده شوید به جمکران برویم. در مسجد مقدس جمکران بعد از راز و نیاز با آقا امام زمان علیه السّلام احساس مى‌کنم همان‌جا دستى از غیب مرا راهنمایى کرد و در آن‌جا به تصمیمى مى‌رسم و همان را عملى مى‌کنم و مشکل به این صورت حل مى شود. سید حسن نصر اللّه مى‌فرمود: مقام معظم رهبرى مدظله العالى با بیان این مطلب ما را متوجه امام زمان علیه السّلام نمود.(۱۲)
 
*****
 
صوت
 
 
سخنرانی آیت الله میرباقری پیرامون علت غیبت امام عصر(عج)
 
سخنرانی آیت الله میرباقری- علت غیبت امام عصر.mp۳ | دانلود فایل
 
 
سخنرانی آیت الله فاطمی نیا پیرامون صفات امام عصر(عج)
 
 
سخنرانی آیت الله فاطمی نیا.mp۳ | دانلود فایل
 
سخنرانی آیت الله ناصری پیرامون امام زمان در قرآن 
 
 
سخنرانی آیت الله ناصری.mp۳ | دانلود فایل
 
سخنرانی حجت الاسلام عالی پیرامون ویژگی های یاوران حضرت مهدی (عج)
 

سخنرانی حجت الاسلام عالی.mp۳ | دانلود فایل

 
*****
 
هدایت دل‌ها به دست امام عصر(عج) در کلام آیت الله جوادی آملی
 
...انبیا و اولیاى الهى که آشنایان طریق‌اند، سفیران هدایت خلق‌اند، از این‌رو خداى سبحان نبى اعظم خویش را به صبر و همقدمى با سالکان جاده عبودیت امر مى‌کند: وَ اِصْبِرْ نَفْسَکَ مَعَ اَلَّذِینَ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ اَلْعَشِیِّ یُرِیدُونَ وَجْهَهُ (۱۳) زیرا سالکى که بداند راهنماى مهربان با اوست، مسیر را بى‌اضطراب مى‌پیماید؛ ولى اگر راهنما ایصال به مطلوب نکرده او را رها سازد و فقط به نشان دادن راه-ارائه طریق-بسنده کند، سالک یا به مقصد نخواهد رسید یا وصولش به مقصود با دشوارى و اضطراب همراه خواهد بود.
 
مفاد آیه مورد بحث، همیشه زنده است، چون آیه درباره رسالت و شخصیت حقوقى پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم است؛ نه شخصیت حقیقى و بدن عنصرى ایشان. در زمان ظهور و حضور وجود مبارک آن حضرت صلّى اللّه علیه و آله و سلّم  بشر هم در خدمت حضور عنصرى آن جناب بود و هم در حضور رسالى و ولایى‌اش؛ امّا اکنون تنها در سایۀ رحمت و ولایت و رسالت او به سر مى‌برد. هم‌اکنون نیز اگر کسى در بامداد و شامگاه اهل ذکر باشد و به نماز واجب و مستحب و انجام فرائض و نوافل بپردازد و کارش براى خدا و در مسیر حلال باشد، سالک راه و همسفر رسول اکرم صلّى اللّه علیه و آله و سلّم و عترت طاهرین علیهم السّلام و نیز همراه وجود مبارک ولىّ عصر عجل اللّه تعالى فرجه است.
 
گرچه این آیه کریمه خطاب به پیامبر اعظم صلّى اللّه علیه و آله و سلّم است، لیکن امام زمان عجل اللّه تعالى فرجه که جانشین آن جناب است نیز مخاطب این آیه کریمه است و به آن عمل مى‌کند و براساس آن، راهنما و همسفر سالکان طالب وجه اللّه است؛ یعنى پیشاپیش آن‌ها قدم مى‌نهد و سالکان در پى قدوم او گام برمى‌دارند.
 
اهل این طریق، احساس امن و آرامش مى‌کند و مى‌یابد که مولاى او پیشاپیش وى در حرکت است. او نه تنها جامعه را در سیاست و حکومت [واحد جهانى] رهبرى مى‌کند، مولاى سالکان کوى وصال نیز هست و آنان را در این مسیر نیز گام به گام پیش مى‌برد. او امام دل‌هاست، همان‌طور که امام بدن‌هاست؛ و امام جهاد اکبر است، همان‌گونه که رهبر جهاد اوسط و جهاد اصغر است.
 
...امامان معصوم علیهم السّلام، افزون بر رهبرى ظاهرى و اداره امور ملکى، سیر درونى و رهبرى ملکوتى جامعه را نیز به عهده دارند. اگرچه بیگانگان رهبرى ظاهرى را از ائمه اطهار علیهم السّلام گرفتند و آن ذوات مبارک را خانه‌نشین کردند، رهبرى ملکوتى، حقیقتى است که از وجود مقدسشان جدایى و زوال نمى‌پذیرد، زیرا چنین قیادت ملکوتى نه با نصب اعتبارى اعطا مى‌شود و نه با تهاجم و غصب ظاهرى از دست مى‌رود.
 
نماز نمازگزار اگر پذیرفتنى باشد، کلمۀ طیّبى است که به سوى خدا بالا مى‌رود و مایه تقرب صاحب آن به خداى سبحان مى‌شود، زیرا الصلاة قربان کل تقی(۸) و روزه، زکات، حج و دیگر عبادات نیز هرکدام چنین است و براساس إِلَیْهِ یَصْعَدُ اَلْکَلِمُ اَلطَّیِّبُ(۱۵) این صعود و تقرّب، سیرى صیرورت گونه دارد که مسلما نیازمند تحریک و رهبرى است؛ یعنى عمل صالح و صاعدى باید که دیگر اعمال را بالا برد و عامل سائد و اسوه‌اى باید که دیگر عاملان را رهبرى کند و چنین رهبرى، عمل صالح انسان کامل است که امام معصوم هر عصرى است. اوست که نمازش، نماز هر نمازگزار متقى را امامت مى‌کند و وجود مبارکش نیز رهبرى ملکوتى انسان‌ها به سوى هدف نهایى آفرینش بشر را بر عهده دارد.
 
براین اساس، هرکس نماز را در اول وقت اقامه کند، نماز او به کاروان نمازهایى پیوسته که با امامت نماز ولىّ خدا به سوى خدا در صعود است، چون امام عصر عجل اللّه تعالى فرجه هماره آن وقت نماز مى‌گزارد.
 
امام عصر عجل اللّه تعالى فرجه که قافله‌سالار ابدان و جان‌هاست، هر سال به حج مى‌آید، به ویژه در عرفات و منا، چنان‌که امام صادق علیه السّلام فرمود: یفقد الناس إمامهم؛ یشهد الموسم فیراهم و لا یرونه (۱۶) ونائب خاص امام زمان عجل اللّه تعالى فرجه محمد بن عثمان عمرى رضى اللّه عنه نیز مى‌گوید: و اللّه! إنّ صاحب هذا الأمر لیحضر الموسم کل سنة؛ یرى الناس و یعرفهم و یرونه و لا یعرفونه(۱۷)   و بسیارى از تربیت یافتگان و شاگردان خاص آن حضرت در میان حجّاج هستند و به مدد عنایت خاص حضرتش از ملکوت افراد آگاهى مى‌یابند.
 
شایان ذکر است که مى‌شود مشکلاتى از برخى زائران، ناخودآگاه به برکت امام عصر عجل اللّه تعالى فرجه برطرف شود؛ لیکن چنین نیست که هر عمل خارق عادت و کرامتى که در ایام حج و در سرزمین منا و عرفات رخ مى‌دهد، مستقیما به دست وجود مبارک آن حضرت انجام گیرد. ممکن است ناآشنا یا سالمندى راه خیمه و چادر خود را گم کند یا در بین راه بى‌زاد و راحله بماند و ولىّ‌اى از اولیاى خدا که تربیت شدۀ مکتب ولایت امام عصر عجل اللّه تعالى فرجه است، گره از کار فرو بسته‌اش بگشاید؛ چنین کسى با واسطه از وجود مبارک امام علیه السّلام فیض برده است.(۱۸)
 
*****
 
فیلم
نماهنگ ما منتظریم از سفر برگردی با صدای امید روشن بین
 
 
 
*****
 
شعر
 
شعری از حکیم متألّه حاج ملا هادى سبزوارى درباره ی امام مهدی (عج)
 
شهر پرآشوب و غارت دل و دین است/ باز مگر شاه ما به خانه‌ى زین است
آینه‌ى روست یا که جام جهان‌بین/ آتش طور است یا شعاع جبین است
با که توان گفت این سخن که نگارم /شاهد هر جایى و پرده‌نشین است
شه تویى اى دوست در قلمرو دل‌ها/ کشور جان‌ها تو را به زیر نگین است
خسروِ عالمم به چشم نیاید/ اگر تو اشارت کنى که چاکرم این است
بر سر بالین بیا که آخر عمر است/ رخ بنما کاین نگاه بازپسین است
هرکه به روى تو دید زلف تو، گفتا /کفر به دین همچو شب به روز، قرین است
نیست چو بى‌نور لطفِ نار جلالت/ نار تو خواهم که رشک خلد برین است
درخورم «اسرار» تنگناى جهان نیست/ مرغ دلم شاهباز سدره‌نشین است
 
*****
 
ویژگی یاران امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
 
حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر مظم انقلاب مدظله العالی
 
سربازىِ منجى بزرگى که مى‌خواهد با تمام مراکز قدرت و فساد بین‌المللى مبارزه کند، احتیاج به خودسازى و آگاهى و روشن‌بینى دارد... بزرگترین وظیفه منتظران امام زمان این است که از لحاظ معنوى و اخلاقى و عملى و پیوندهاى دینى و اعتقادى و عاطفى با مؤمنین و همچنین براى پنجه درافکندن با زورگویان، خود را آماده کنند... کسى که در انتظار آن مُصلحِ بزرگ است، باید در خود زمینه‌هاى صلاح را آماده سازد و کارى کند که بتواند براى تحقّق صلاح بایستد...(۱۹). وقتى چنین زمینه‌هایى ان‌شاءاللَّه گسترش پیدا کند، زمینه ظهور حضرت بقیةاللَّه ارواحنافداه نیز پدید مى‌آید و مسأله مهدویت - این آرزوى دیرین بشر و مسلمین - تحقّق مى‌یابد(۲۰)
 
شما مردم عزیز -بخصوص شما جوانان- هرچه که در صلاح خود، در معرفت و اخلاق و رفتار و کسب صلاحیتها در وجود خودتان بیشتر تلاش کنید، این آینده را نزدیکتر خواهید کرد. اینها دست خود ماست. اگر ما خودمان را به صلاح نزدیک کنیم، آن روز نزدیک خواهد شد؛ همچنان که شهداى ما با فدا کردن جانِ خودشان آن روز را نزدیک کردند. نسلى که براى انقلاب آن فداکاریها را کردند، با فداکاریهاى خودشان آن آینده را نزدیکتر کردند. هرچه ما کار خیر و اصلاح درونى و تلاش براى اصلاح جامعه انجام دهیم، آن عاقبت را دائماً نزدیکتر مى‌کنیم.(۲۱)
 
آیت الله بهجت علیه الرحمه
 
از جمله ـ راه های آمادگی ـ اینکه توبه کند همین توبه باعث می شود که این همه بلاهایی که بر سر شیعه آمده است که واقعا بی‌سابقه است وبلاهای دیگری که تا قبل از ظهور آن حضرت می آید از سر شیعه رفع ودفع گردد.(۲۲)
 
آیت الله بها الدینی علیه الرحمه
 
نماز کثافات معنوی را از بین می‌برد. نماز سازنده است، اگر نماز قبول شود، انسان را از صفات حیوانی تطهیر و پاکش کرده است. اگر انسان به وسیله نماز تطهیر شد، همه چیز عوض می‌شود. اگر نماز مقبول واقع نشد، معلوم است که تطهیرش نکرده است و چیزهای دیگر هم قبول نمی‌شود. اگر نماز مقبول شد، انسان از بسیاری از معاصی، فاصله می‌گیرد.
 
کسی که چهل روز با اخلاص صبح کند ینابیع (چشمه‌ها) حکمت بر قلبش ریزش می کند و از آنجا به زبانش... تا آنجا که می توانید اخلاص پیدا کنید بقیه آن را از خدا بخواهید، به ائمه متوسل شوید.(۲۳)
 
آیت الله انصاری همدانی علیه الرحمه
 
حاج احمد انصاری، فرزند آیت‌الله انصاری می‌گوید: ایشان وقتی اسم حضرت ولی عصر علیه‌السلام برده می‌شد یک مرتبه تغییر رنگ می‌داد، قیافه‌اش عوض می‌شد، می‌فرمودند:
 
ظهور نزدیک است ولی اگر دعا کنید نزدیک تر می شود، چون دعا خیلی مؤثر است. هر چه می توانید برای ظهور حضرت دعا کنید.
 
ضمن این که زیارت عاشورا را زیاد تأکید می کردند که دوستان بخوانند به صورت مستمر، می‌فرمودند زیارت آل یس هم حتماً بخوانید و توسل پیدا کنید به حضرت و از  ایشان بخواهید مشکلات دنیا و آخرت و سیر وسلوک شما را بر طرف کند، چون الان اختیارات با حضرت است.(۲۴)
 
آیت الله جوادی آملی
 
آنان که دل به انتظار راستین سپرده و قلبى مملو از امید به ظهور امامشان دارند و مى‌دانند که دیر یا زود صالحان، حاکمان زمین خواهند بود و حق به صاحبانش باز مى‌گردد و با محو ستم و بیداد امر جامعه اصلاح و سامان مى‌پذیرد، براى رسیدن به چنین جامعه‌اى خویشتن را اصلاح خواهند کرد و در اصلاح جامعه خود نیز مى‌کوشند، تا زمینه ایجاد و تشکیل آن دولت کریمه را فراهم آورند.
 
بر همین اساس، آن‌که منتظر راستین مصلح جهانى است، هم صالح است و هم مصلح. چنین کسى با اقتدا به دعاى مولاى خویش از خداى سبحان چنین مى‌خواهد: اللّهمّ! إنّا نرغب إلیک فی دولة کریمة، تعزّ بها الإسلام و أهله و تذلّ به النفاق و أهله و تجعلنا فیها من الدعاة إلى طاعتک و القادة إلى سبیلک.(۲۵)
 
*****
 
"انتظار" و "منتظر" در کلام حاج اسماعیل دولابی
 
نه انتظار ما طوری است که آن‌ها پهلوی ما بیایند و نه حرکت ما جوری است که ما به آن طرف برویم و آن‌ها را ببینیم. اگر براستی منتظری چرا لاغر و خانه نشین نشده‌ای؟ به محض اینکه حقیقتآ منتظر بشوی او رسیده است آیا خوب است آدم این قدر بی‌رگ باشد؟
 
یک دوستت یک ساعت دیرتراز سفر بیاید این همه تقلا می‌کنی اگر انتظار داری آثارش کو؟ اگر انتظار داری باید غم دنیا برود حتی اگر خود امام هم دیر آمد با او دعوا نکنی و هی نگویی عجل.
 
البته طلب تعجیل ظهور برای افراد مبتدی خوب است ولی بالا‌تر از آن هم هست و آن وقتی است که از تقلای خودت مآیوس شدی و در خانه‌ات نشستی و چشم و گوش به درماندی. از آن بالا‌تر وقتی است که منتظر در هم نیستی و از آن هم مآیوس شدی. چنین فردی خود حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف پهلویش نشسته‌اند و همه ملائکه نگاهش می‌کنند. کسی که می‌تواند خدمت حضرت برسد ولی معرفت حضرت چنان همه وجودش را پر کرده است که می‌تواند طاقت بیاورد و در خدمت ایشان نرود چنین کسی به حضرت (علیه السلام) راه دارد. او می‌بیند که دلش تا دیروز غنچه بود. در خودش فرو رفته و بسته و گریان. ولی امروز باز و شکفته شده و عطر آن همه وجودش را گرفته است از اینجا می‌فهمد که آقا تشریف آورده‌اند.(۲۶)
 
*****
 
صوت
شعرخوانی مرحوم محمدرضا آقاسی
 
 

مرحوم آقاسی - با همه لحن خوش آوایی ام.mp۳ | دانلود فایل

 
*****
 
اعمال شب و روز نیمه شعبان
 
حضرت ولی عصر(عج) و آخرین حجّت الهی در سحرگاه نیمه شعبان سال ۲۵۵ (ه. ق)  چشم به جهان گشودند و احتمال اینکه این شب مبارک شب قدر باشد، وجود دارد؛  چنانکه امام صادق(ع) در ابن باره فرمود: همان‌طور که خداوند به پیامبر(ص)  شب قدر مرحمت فرمود، به ما اهل بیت نیز نیمه شعبان را عطا کرد.
شب  نیمه شعبان، شب بسیار مبارکى است. پیامبر گرامی اسلام (ص) در حدیثی فرمود:  در نیمه شعبان اجل‌ها نوشته و ارزاق قسمت می شود و خدای عزّ وجلّ در این شب  بیش از موهای بزهای قبیله بنی‌کلب، بندگانش را می‌آمرزد و فرشتگان را به  آسمان دنیا و از آنجا به زمین نازل می‌کند و در این نزول ابتدا در مکه فرود  می‌آیند.
 
از امام جعفر صادق (ع) روایت است که از امام محمدباقر(ع)  در مورد فضیلت شب نیمه شعبان سؤال شد؛ امام فرمود آن شب بعد از لیله القدر  افضل شب‌ها است. در آن شب خداوند به بندگان، فضل خود را عطا مى‌فرماید و  ایشان را به مَنّ و کَرَم خویش مى‌آمرزد. پس سعى و کوشش کنید در تقرّب جستن  به سوى خداى تعالى در آن شب، که آن شبى است که خدا قسم یاد فرموده به ذات  مقدس خود که سائلى را از درگاه خود تا زمانی که مطلب گناهی را درخواست  نکند؛ دست خالى برنگرداند.
 
امام صادق(ع) نیز درباره رابطه شب قدر و  نیمه شعبان فرمود: «همان‌طور که خداوند به پیامبر(ص) شب قدر مرحمت فرمود،  به ما اهل بیت نیز نیمه شعبان را عطا کرد».
 
اعمال شب نیمه شعبان
 
براى شب نیمه شعبان چند عمل وارد شده است:
 
۱- غسل، که باعث تخفیف گناهان مى‌شود.
 
۲- احیاء این شب به نماز و دعا و استغفار. و در روایت است که هر کس این شب را احیا دارد؛ نمیرد دل او در روزى که دل‌ها بمیرند.
 
۳-  زیارت امام حسین (ع) است که افضل اعمال این شب و باعث آمرزش گناهان است و  هر کس بخواهد با او مصافحه کند روح ۱۲۴هزار پیغمبر زیارت کند آن حضرت را در  این شب، اَقَلِّ زیارت آن حضرت آن است که به بامى برآید و به جانب راست و  چپ نظر کند پس سر به جانب آسمان بلند کند و زیارت کند آن حضرت را به این  کلمات: “اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَ  رَحْمَهُاللّهِ وَ بَرَکاتُهُ.” و هر کس در هر کجا باشد در هر وقت که آن  حضرت را به این کیفیت زیارت کند امید است که ثواب حجّ و عُمره براى او  نوشته شود.
 
۴- صلوات هر روز را که در وقت زوال وارد شده خوانده شود.
 
۵- دعاى کمیل را که در این شب وارد شده است، خوانده شود.
 
۶-  هر یک از اذکار “سُبْحانَ اللّهِ” ، “الْحَمْدُلِلّهِ” ، “اللّهُ  اَکْبَرُ” وَ “لا اِلهَ اِلا اللّهُ” صد مرتبه گفته شود، تا خداوند تعالى  گناهان گذشته او را بیامرزد و برآورد حاجت‌هاى دنیا و آخرت او را.
 
۷- نماز جناب جعفر به جا آورده شود.
 
۸-  شیخ در مصباح از ابویحیى در ضمن خبرى در فضیلت شب نیمه شعبان روایت کرده  که از مولاى خودم حضرت صادق (ع) پرسیدم که بهترین دعاها در این شب چیست؟  فرمود: پس از آن که بجا آوردى نماز عشا را،۲ رکعت نماز اقامه کن که در رکعت  اول حمد و سُوره قُلْ یا اَیُّهَا الْکافِروُنَ خوانده شود و در رکعت دوم  حمد و سوره توحید خوانده شود. پس از سلام، تسبیحات حضرت زهرا (س)گفته شود.  پس از آن این دعا خوانده شود:
 
یا مَنْ اِلَیْهِ مَلْجَاءُ  الْعِبادِ فِى الْمُهِمّاتِ وَ اِلَیْهِ یَفْزَعُ الْخَلْقُ فىِ  الْمُلِمّاتِ یا عالِمَ الْجَهْرِ وَالْخَفِیّاتِ وَ یا مَنْ لا تَخْفى  عَلَیْهِ خَواطِرُ الاْوْهامِ وَ تَصَرُّفُ الْخَطَراتِ یا رَبَّ  الْخَلایِقِ وَالْبَرِیّاتِ یا مَنْ بِیَدِهِ مَلَکُوتُ الاْرَضینَ  وَالسَّمواتِ اَنْتَ اللّهُ لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ اَمُتُّ اِلَیْکَ بِلا  اِلهَ اِلاّ اَنْتَ فَیا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ اجْعَلْنى فى هِذِهِ  اللَّیْلَهِ مِمَّنْ نَظَرْتَ اِلَیْهِ فَرَحِمْتَهُ وَ سَمِعْتَ  دُعاَّئَهُ فَاَجَبْتَهُ وَ عَلِمْتَ اسْتِقالَتَهُ فَاَقَلْتَهُ وَ  تَجاوَزْتَ عَنْ سالِفِ خَطیئَتِهِ وَ عَظیمِ جَریرَتِهِ فَقَدِ  اسْتَجَرْتُ بِکَ مِنْ ذُنُوبى وَ لَجَاْتُ اِلَیْکَ فى سَتْرِ عُیُوبى  اَللّهُمَّ فَجُدْ عَلَىَّ بِکَرَمِکَ وَ فَضْلِکَ وَاحْطُطْ خَطایاىَ  بِحِلْمِکَ وَ عَفْوِکَ وَ تَغَمَّدْنى فى هذِه اللَّیْلَهِ بِسابِغِ  کَرامَتِکَ وَاجْعَلْنى فیها مِنْ اَوْلِیاَّئِکَ الَّذینَ اجْتَبَیْتَهُمْ  لِطاعَتِکَ وَاخْتَرْتَهُمْ لِعِبادَتِکَ وَ جَعَلْتَهُمْ خالِصَتَکَ وَ  صِفْوَتَکَ اَللّهُمَّ اجْعَلْنى مِمَّنْ سَعَدَ جَدُّهُ وَ تَوَفَّرَ مِنَ  الْخَیْراتِ حَظُّهُ وَاجْعَلْنى مِمَّنْ سَلِمَ فَنَعِمَ وَ فازَ  فَغَنِمَ وَاکْفِنى شَرَّ ما اَسْلَفْتُ وَاعْصِمْنى مِنَ الاِْزدِیادِ فى  مَعْصِیَتکَ وَ حَبِّبْ اِلَىَّ طاعَتَکَ وَ ما یُقَرِّبُنى مِنْکَ وَ  یُزْلِفُنى عِنْدَکَ سَیِّدى اِلَیْکَ یَلْجَاءُ الْهارِبُ وَ مِنْکَ  یَلْتَمِسُ الطّالِبُ وَ عَلى کَرَمِکَ یُعَوِّلُ الْمُسْتَقیلُ التّائِبُ  اَدَّبْتَ عِبادَکَ بالتَّکَرُّمِ وَ اَنْتَ اَکْرَمُ الاْکْرَمینَ وَ  اَمَرْتَ بِالْعَفْوِ عِبادَکَ وَ اَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ اَللّهُمَّ  فَلا تَحْرِمْنى ما رَجَوْتُ مِنْ کَرَمِکَ وَلا تُؤْیِسْنى مِنْ سابِغِ  نِعَمِکَ وَلا تُخَیِّبْنى مِنْ جَزیلِ قِسَمِکَ فى هذِهِ اللَّیْلَهِ  لاِهْلِ طاعَتِکَ وَاجْعَلْنى فى جُنَّهٍ مِنْ شِرارِ بَرِیَّتِکَ رَبِّ  اِنْ لَمْ اَکُنْ مِنْ اَهْلِ ذلِکَ فَاَنْتَ اَهْلُ الْکَرَمِ وَالْعَفْوِ  وَالْمَغْفِرَهِ وَ جُدْ عَلَىَّ بِما اَنْتَ اَهْلُهُ لا بِما  اَسْتَحِقُّهُ فَقَدْ حَسُنَ ظَنّى بِکَ وَ تَحَقَّقَ رَجاَّئى لَکَ وَ  عَلِقَتْ نَفْسى بِکَرَمِکَ فَاَنْتَ اَرْحَمُ الرّاحِمینَ وَ اَکْرَمُ  الاْکْرَمینَ اَللّهُمَّ وَاخْصُصْنى مِنْ کَرَمِکَ بِجَزیلِ قِسَمِکَ  وَاَعُوذُ بِعَفْوِکَ مِنْ عُقُوبَتِکَ وَاغْفِر لِىَ الَّذنْبَ الَّذى  یَحْبِسُ عَلَىَّ الْخُلُقَ وَ یُضَیِّقُ عَلىَّ الرِّزْقَ حَتّى اَقُومَ  بِصالِحِ رِضاکَ وَ اَنْعَمَ بِجَزیلِ عَطاَّئِکَ وَاَسْعَدَ بِسابِغِ  نَعْماَّئِکَ فَقَدْ لُذْتُ بِحَرَمِکَ وَ تَعَرَّضْتُ لِکَرَمِکَ  وَاسْتَعَذْتُ بِعَفْوِکَ مِنْ عُقُوبَتِکَ وَ بِحِلْمِکَ مِنْ غَضَبِکَ  فَجُدْ بِما سَئَلْتُکَ وَاَنِلْ مَا الْتَمَسْتُ مِنْکَ اَسْئَلُکَ بِکَ  لابِشَىءٍهُوَ اَعْظَمُ مِنْکَ.
 
پس به سجده مى روى و ۲۰ مرتبه یا  رَبِّ ، ۷ مرتبه یا اَللّهُ، ۷ مرتبه لاحَوْلَ وَلا قُوَّهَ اِلاّ  بِاللّهِ، ۱۰ مرتبه ما شآءَ اللّهُ، ۱۰ مرتبه لاقُوّهَ اِلاّ بِاللّهِ، و  ۱۰ مرتبه صلوات مى فرستى بر پیغمبر و آل او (ع) و حاجت خود را از خدا  بخواه. سوگند به خدا که اگر به سبب این عمل به عدد قطرات باران حاجت بخواهى  هر آینه برساند به تو خداوند عزوجل آن حاجت‌ها را به کَرَم عَمیم و فَضْل  جَسیمِ خود.
 
اعمال روز نیمه شعبان
 
عید مولود شریف امام  دوازدهم مَوْلانا وَ اِمامُنا الْمَهْدِىُّ حضرت حجّه بن الحسن صاحبُ  الزَّمان صَلَواتُ اللّهِ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ است و مستحب است زیارت  آن حضرت (عج) در هر زمان و مکان و در هر جا و دعا براى تعجیل ظهور آن حضرت  در هنگام زیارت و به خصوص تاکید شده به زیارت آن حضرت در سرداب سامراء، و  ظهور آن حضرت و فرمانروائیش مسلم است و او است که زمین را پر از عدل و داد  کند چنانچه پر شده باشد از ستم و بیدادگری نتواند جز تو اى مهربان‌ترین  مهربانان.
 
*****
 
صوت
مراسم احیای نیمه شعبان توسط حاج میثم مطیعی
 
 
میثم مطیعی- احیای نیمه شعبان.mp۳ | دانلود فایل
 
 
*****
 
صوت
 
مولودی خوانی مداحان اهل بیت در میلاد امام عصر(عج)
 
 
عبدالرضا هلالی.mp۳ | دانلود فایل
 
 

حاج محمود کریمی.mp۳ | دانلود فایل

 

حاج محمدرضا طاهری.mp۳ | دانلود فایل

 

حاج مهدی سلحشور.mp۳ | دانلود فایل
 
 
 
*****
 
شعر
مرحوم آقاسی برای امام مهدی(عج)
 
خبر آمد خبری در راه است/ سر خوش آن دل که از آن آگاه است
شاید این جمعه بیاید شاید/ پرده از چهره گشاید شاید
با همه لحن خوش آوایی ام/ دربه در کوچه تنهایی ام
ای دو سه تا کوچه زما دور تر/ نغمه تو از همه پر شورتر
کاش که این فاصله را کم کنی/ محنت این قافله را کم کنی
کاش که همسایه ما می شدی/ مایه ی آسایش ما می شدی
هرکه به دیدار تو نایل شود/ یک شبه حلّال مسایل شود
دوش مرا حال خوشی دست داد/ سینه ما را عطشی دست داد
نام تو بردم لبم آتش گرفت/ شعله به دامان سیاوش گرفت
نام تو آرامش جان من است/ نامه تو خط امان من است
ای نگهت خاستگه آفتاب/ برمن ظلمت زده یک شب بتاب
پرده بر انداز زچشم ترم/ تا بتوانم به رخت بنگرم
ای نفست یارو مدد کار ما/ کی و کجا وعده دیدار ما؟
 
*****
 
سخنرانی مکتوب از حضرت آیت الله جوادی آملی
 
راه معرفت امام زمان(ع)
 
 
غیبت امام زمان همواره مسئله‌ای مهم، معتبر و اصیل بوده است، به گونه‌ای که همة معصومان(ع) از نبی مکرم اسلام(ص) تا امام عسکری(ع) بارها به وجود مبارک ایشان و ویژگی‌هایشان اشاره فرموده‌اند روایات مجامع روایی شیعه و غیر شیعه در این‌باره نه از حد استفاضه بلکه از تواتر متعارف نیز فزون‌تر است.
 
محمّدبن عثمان عَمْری(۲۷) می‌گوید: «از پدرم شنیدم که در خدمت امام حسن عسکری(ع) بودم که پدرم پرسید: این سخن حق است که پیامبر فرموده‌اند: من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتةً جاهلیةً»؟ فرمود: «آری، این سخن درست است و هیچ تردیدی در آن نیست». همان‌طور که شکی در روز بودن این روز روشن نیست: سپس پدرم عرض کرد: پس از اینکه شما رحلت کردید، امام بعد از شما کیست؟ امام عسکری(ع) به نام مبارک حضرت ولی عصر(ع) اشاره کردو آنگاه فرمود: او غیبتی طولانی دارد که در آن عدّه‌ای سرگردان، گروهی هلاک و دسته‌ای دچار تردید می‌شوند.(۲۸)
 
بر این اساس، غیبت ولی عصر(ع) برای بسیاری دشوار می‌‌آید و شکوک و شبهات اذهان بسیاری را مسموم می‌کند و عدّه‌ای می‌گویند که چگونه می‌شود انسانی بیش از هزار سال زنده بماند و گروهی سخن می‌رانند که از کجا معلوم است که بیاید و کسان دیگر شبهادت دیگری، ساده‌تر یا پیچیده‌تر را در اذهان می‌پرورند و آن را می‌پراکنند.
 
از سویی دیگر، زمان ظهور وجود مبارک بقیّـ[الله الاعظم(ع) معلوم نیست ـ گر چه ما باید همواره منتظر ظهور خجسته حضرتشان باشیم ـ و امکان دارد خدای نخواسته غیبت ایشان طولانی شود و تردیدها، شکوک و شبهه‌ها نیز افزایش یابد! چه کنیم تا به این تردیدها در ابعاد فردی یا اجتماعی مبتلا نشویم؟ درباره مسائل و مباحت دینی، به ویژه چالش‌های فراروی حکومت اسلامی نظیر مبحث ولایت فقیه، به دام قرائت‌های مختلف گرفتار نیاییم؟ در باتلاق شبهات فرو نرویم و با شناخت اصیل امام و امامت مشکلات موجود در این زمان را باز شناخته و بگشاییم؟
 
شناخت ولیّ خدا و امام عصر(ع) تنها راه نجات و رستگاری است که با درخواست از ذات اقدس خداوند و مجاهدة علمی و عملی شدنی است.
 
وعدة نجات از جهالت و رهایی از ظلمت گمراهی، دل انسان‌های بصیر را از دیرباز به خود مشغول داشته است، به همین سبب بعضی شاگردان خاص اهل بیت(ع) برای یافتن طریق هدایت سؤالاتی دربارة معرفت آخرین حجّت الهی در محضر ایشان مطرح کرده‌اند، چنان‌که جناب «زراره» می‌گوید: «از امام صادق(ع) شنیدم که فرمود: قائم ما پیش از قیام خود، غیبتی طولانی خواهد داشت. عرض کردم: چرا؟ فرمود: اگر ظاهر باشد او را می‌کشند؛ سپس فرمود: ای زراره! اوست که انتظارش را می‌کشند و مردم در ولادتش شک می‌کنند؛ برخی می‌گویند پدرش از دنیا رفته و فرزندی از خود به جای نگذارده است؛ بعضی می‌گویند در شکم مادرش است؛ گروهی گویند غایب است؛ دسته‌ای گویند به دنیا نیامده و عدّه‌ای دیگر گویند دو سال قبل از وفات پدرش به دنیا آمد! همان، موعود منتظر است؛ ولی خدای والا می‌خواهد تا شیعیان را بیازماید و در این آزمایش دشوار، باطل‌گرایان دچار تردید می‌شوند».
 
زراره (که گویا از چنین فضای پر شبهه‌ای هراسناک گردید، و به فکر چاره افتاده) گوید: به امام صادق(ع) عرض کردم: فدایتان شوم! اگر من در آن زمان بودم چه کنم؟ آن حضرت فرمود: اگر آن زمان را ادارک کردی، پیوسته دل به این دعا مشغول دار: «اللّهم عرّفنی نفسک، فأنّک إن لم تعرفنی نفسک لم أعرف نبیّک، اللّهم عرّفنی رسولک، فإنّک إن لم تعرّفنی رسولک لم أعرف حجّتک. اللّهم عرّفنی حجّتک، فإنّک إن لم تعرّفنی حجّتک ضللت عن دینی».(۲۹)
 
دعا تنها مجموعه‌ای از الفاظ برای خواندن و درخواست کردن نیست، بلکه معارف عمیق و درس‌های ارزشمندی در دعای معصومان(ع) نهفته است که فهم آنها و تأمّل در آموزه‌هایشان ارزشمند علمی و عملی به بار می‌آورد، چنان‌که زراره در پی آن است با این درس گرانقدر مشکل خویش را بگشاید.
 
برای شناخت مقام والای امامت و شخصیّت منحصر به فرد امام عصر(ع) راه‌های فراوانی هست؛ بررسی دعاها و زیارت‌هایی که از خود امام عصر(ع) رسیده است و یا فرموده امامان دیگر(ع) در بارة آن حضرت از بهترین این راه‌هاست.
 
همان‌گونه که تأمّل در عبارات «نهج‌البلاغه»، سخنان سیّد الشهدا(ع) از آغاز تا پایان حادثه کربلا، معارف بلند «صحیفة سجّادیه» گویای برنامه‌های امام علی، امام حسین و امام سجّاد(ع) اند و از ایجاد حوزه‌های علمی و برگزاری مناظرات علمی برنامه صادقین(ع) استنباط می‌گردد، از ادعیة مأثور یا مرتبط با امام عصر(ع) برنامه‌های ایشان فهمیده می‌شود؛ زیرا وقتی امامی دعا می‌کند، علاوه بر مقتضیات دعا، ویژگی‌های امامت و وظیفة امام در برابر امّت و چگونگی پیوند امام با امّت و تأثیر ملکی و ملکوتی امام را تشریح می‌کند.
 
بر این پایه، کسی که می‌خواهد وجود مبارک ولیّ‌عصر(ع) را بشناسد، بهتر است زیارت‌ها و دعاهای مرتبط با آن حضرت را به دقت بررسی کند، تا به حریم معرفت آن امام همام بار یابد.
 
از سوی دیگر، شناخت امام زمان(ع) مراتبی دارد که تأثیر گذاری آنها در زدودن غبار جاهلیّت و پاک کردن گرد تحجّر و ارتجاع یکسان نیست؛ زیرا آثار هر مرتبه از معرفت در تبیین انتظار حقیقی و صحیح، با مرتبه دیگر متفاوت است؛ مثلاً شناخت شناسنامه‌ای امام عصر(ع) و دانستن تاریخ ولادت و زمان غیبت صغرا و کبرا و امثال آن، هرگز همانند معرفت معنای حقیقی امامت و شناخت حقیقت ولایت و انطباق انحصاری آن شخصیّت حقوقی در فلان شخص حقیقی نخواهد بود؛ همان‌طور که براهین حدوث، نظم، امکان ماهوی، امکان فقری و نظایر آنها برای شناخت خدا راهگشاست؛ امّا آنکه خدا را با الوهیّت می‌شناسد، بهترین راه معرفت خداوند را پیموده و خدا شناس خوبی شده است؛ و نظیر اینکه هر چند شناخت رسول از راه معجزه [کافی است، ولی] مربته بالای معرفت را تأمین نمی‌کند؛ امّا آن که رسول را با علم به رسالت می‌شناسد، از معرفت آن حضرت به سبب معجزه بی‌نیاز می‌شود؛ چرا که وقتی معنی الوهیت و رسالت فهمیده شد، خداوند و رسول شناخته می‌شوند.
در روایت کلینی و صدوق است که ولی امر با این خصوصیّات شناخته می‌شود: «اعرفوا الله بالله و الرسول بالرسالة و أولی بالامر بالمعروف و العدل و الاحسان؛ خدا را با خدا، رسول را با رسالت و اولی‌الامر را با امر کردن به معروف و عدل و احسان بشناسید».(۳۰) امّا این نقل کافی نیست، زیرا هرگز با صرف امر به معروف و عدل و احسان نمی‌توان ولی امر را شناخت، چون آمران به معروف و... بسیارند، به همین دلیل در نقل دیگری فرمود: «... بالمعروف و العدل و الاحسان؛ ... با معروف و عدل و احسان».(۳۱) نه «بالأمر بالمعروف؛ امر کردن به معروف»، زیرا امام با معروف، عدل و احسان شناخته می‌شود نه با امر به آنها، آن که ولی خداست و ولایت امر را بر عهده دارد به دستور دادن به معروف، عدل و احسان بسنده نمی‌کند بلکه سنّت او معروف و سیرتش عدل و سریرة او احسان است. 
 
اگر کسی معروف شناس باشد، حقیقت آن را در ولیّ‌امر در می‌یابد. همان‌طور که شناسندة عدل و احسان، عدل و احسان را در سنّت و سریرة و سیرة امام مشاهده می‌کند و در می‌یابد که او صاحب مقام ولایت است.
 
*****
 
صوت
مناجات با امام زمان (عج)
 

مناجات با امام زمان - حاج منصور ارضی.mp۳ | دانلود فایل

 

 

مناجات با امام زمان - میثم مطیعی.mp۳ | دانلود فایل

 

 

مناجات با امام زمان- مرحوم انصاریان.mp۳ | دانلود فایل

 

 

.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.

مناجات با امام زمان.mp۳ | دانلود فایل

 

 

مناجات با امام زمان - حاج حسن خلج.mp۳ | دانلود فایل

 

--------------------------------------------------
پی نوشت ها: 
 
۱) صدوق، محمدبن على بن حسین، کمال الدین و تمام النعمه، قم، مؤسسه النشر الإسلامى، بى‌تا، ج۲، ص۴۸۳، ح۴. 
۲) امام خمینى، کتاب البیع، نجف، مطبقه الآداب، ۱۳۴۹ق. ج۲، ص۴۷۵-۴۷۴؛ همو، شئون و اختیارات ولى‌فقیه (ترجمه مبحث ولایت فقیه از کتاب البیع)، تهران، وزارت ارشاد اسلامى، ۱۳۶۵، ص۴۶. 
۳) صحیفه نور (مجموعه رهنمودهاى امام خمینى)، سازمان مدارک فرهنگى انقلاب اسلامى، ۱۳۶۹، ج۱۲، ص۲۰۸-۲۰۹. 
۴) همان، ج۱۹، ص۱۹۶-۱۹۷. 
۵) همان، ج۷، ص۲۵۵. 
۶) همان، ج۱۹، ص۱۵۴. 
۷) همان، ص۱۹۸. 
۸) همان، ج۲۰، ص۱۹۷. 
۹) همان. 
۱۰) همان، ج۲۱، ص۱۰۸. 
۱۱)  بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت عید نیمه‌شعبان ۳۰/۰۷/۱۳۸۱
۱۲) آب، آیینه، آفتاب ص۱۱۱۳-سورۀ کهف، آیۀ  ٢٨
۱۴-  اصول کافی ج۳ ص۲۶۵
۱۵- سورۀ فاطر، آیۀ ١٠
۱۶-اصول کافی ج۱ ص۳۳۸
۱۷- من لا یحضره الفقیه ج ۲ص۵۲۰
۱۸-امام مهدی (عج) موعود وموجود صص۹۳-۸۹
۱۹- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم  ۳۰/۰۷/۱۳۸۱   
۲۰- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم ۲۵/۰۹/۱۳۷۶
۲۱- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم۲۲/۰۸/۱۳۷۹
۲۲- امام زمان در کلام اولیای ربانی ص۴۵
۲۳- امام زمان در کلام اولیای ربانی ص۲۶
۲۴- همان ص۱۵
۲۵-امام مهدی موجود موعود آیت الله جوادی آملی ص۱۸۴۲۶ 
۲۶- امام زمان عج در کلام اولیای ربانی صص۳۲-۳۰
۲۷- از وکلای امام حسن عسکری(ع).
۲۸- کمال‌الدّین، ج۲، ص۸۱؛ کفایـة الاثر، ص۲۹۶؛ کشف‌الغمه، ج۲، ص۵۲۸.
۲۹- الکافی، ج۱، ص۳۳۷؛ کمال‌الدّین، ج۲، ص۱۲.
۳۰-  الکافی، ج۱، ص۸۵؛ التوحید، صدوق، ص۲۸۶.
۳۱-  الکافی، ج۱، ص۸۵؛ التوحید، صدوق، ص۲۸۶.

ارسال نظر

آخرین اخبار