از زمان تشرف ترکمنها به دین اسلام این مردم در تقید و پیروی از شعائر اسلامی زبانزد خاص و عام بودند .

جایگاه ماه شعبان در بین ترکمنها

به گزارش گلستان 24، ترکمنها در اعیاد و مناسبتهای اسلامی نیز با گرامیداشت این ایام به بهترین شکل ممکن تکلیف شرعی خود به عنوان بخشی از بدنه عظیم امت اسلامی عملی می کنند.

13809_984
 

یکی از ماههایی که در بین ما ترکمنها از جایگاه ویژه ای برخوردار است ماه شعبان یا به قول ترکمنها مرد آیی است .ترکمنها از قدیم الایام حرمت خاصی برای ماه شعبان قائل بودند .بر اساس همین حرمت نیز در این ایام به فراخور توانایی افراد روزه گرفتن رواج زیادی دارد.خواندن نمازهای نافله و قرائت آبات کلام حق نیز در این ایام در بین ترکمنها رواج چشمگیری پیدا می کند .


از دیدگاه ما ترکمنها سه ماه رجب ،شعبان و رمضان به عنوان سه ستاره عبادت و بندگی مسلمانان در نزد پروردگار تلقی می گردد.بر همین اساس هم در این ماهها علاوه بر انجام تکالیف عادی و واجبات معمول، انجام امور مستحب نیز در دستور کار مردان و زنان ترکمن قرار می گیرد.


یکی از اعتقادات ترکمنها در زمینه ماه شعبان قرار داشتن شب برائت در این ماه مبارک است .به اعتقاد اکثر علمای ترکمن شب نیمه شعبان شب برائت و شبی است که سرنوشت یکساله انسان در آن شب مقدر می گردد.بر اساس همین باور نیز در این شب خواندن نمازهای نافله و بیدار شدن برای سحری رواج قابل توجهی در بین ترکمنها دارد .بخش قابل توجهی از ترکمنها نیمه شعبان را روزه می گیرند .


نکته تاسف بار در زمینه یکی از رسوم زیبای ترکمنها در ماه شعبان کم رنگ شدن عید شعبان (مرد عیدی )در بین ماست .در سالهای نه چندان دور مرد عیدی مثل اعیاد فطر و قربان در جامعه ما جشن گرفته می شد .در این روز کودکان و نوجوانان ترکمن با پوشیدن لباسهای نو برای تبریک عید به منزل دوستان و بستگان خود می رفتند .سفره های عید نیز مملو از شیرینی و شکلات بود .


اما این عید در سالهای اخیر به فراموشی سپرده شده است .این وظیفه ما پدر و مادرهاست که باورهای اصیل و سنتی مان را به بچه هایمان یاد بدهیم و تلاش کنیم روزهایی که به بهانه های موجه می توانیم شادی کنیم را ازخودمان نگیریم .جامعه ما به شدت محتاج این شادیهاست ./

منبع: ترکمن سسی

ارسال نظر

آخرین اخبار