گرگان تنها مرکز استانی که خانه ژیمناستیک ندارد؛

گرگان تنها مرکز استان در کشور است که خانه تخصصی ژیمناستیک ندارد و این موضوع موجب شده تا این ورزش پایه با مشکلات زیادی رو به رو باشد.

ژیمناستیک گرگان بدون سرپناه/ پایه‌های سست ورزش پایه

 ژیمناستیک یکی از مهم‌ترین رشته‌های ورزشی پایه و شاید مهم‌ترین آنهاست، ورزش محبوب خانواده‌ها و سرآغاز دوران ورزشی بسیاری از قهرمانان که به درجات بالایی در ورزش رسیدند.

به گزارش گلستان24، بدون شک توجه به این رشته پایه و البته پرمدال می‌تواند زمینه ساز موفقیت در دیگر رشته‌های ورزشی باشد و به همین منظور در تمامی مراکز استان‌های کشور به بحث سخت افزاری ژیمناستیک توجه ویژه‌ای شده است.

اما گرگان تنها مرکز استانی است که سالن تخصصی یا خانه ژیمناستیک ندارد و تمرینات ورزشکاران در سالن‌هایی غیر استاندارد و با امکانات نامناسب پیگیری می‌شود.

چند سال قبل قرار بود خانه ژیمتاستیک گرگان احداث شود و حتی مکان آن هم مشخص شده بود، اما این اتفاق هرگز رخ نداد تا مرکز استان گلستان هیچ گاه صاحب سالن تخصصی ژیمناستیک نشود.

این شرایط ناخوشایند در حالی بوده که چندی پیش ژیمناست‌های گرگانی در رقابت‌های دانش آموزان کشور موفق به کسب مقام‌هایی شدند که در تاریخ ژیمناستیک گرگان کم نظیر بوده است.

مهدی الفتی در پرش خرک مقام دوم و در دارحلقه عنوان سوم کشور را کسب کرد و فاطمه تازیکه لمسکی در پرش خرک قهرمان کشور شد.

سالن‌های آزادی و لاله گرگان تنها مکان‌هایی هستند که این ورزشکاران باید در آنجا خودشان را برای حضور در رقابت‌های کشوری آماده کنند که البته هر دو سالن از لحاظ ابعاد و امکانات، شرایط استانداردی ندارند.

برای تمرین به استان‌های دیگر می‌رویم

یکی از مربیان ژیمناستیک گرگان که مهدی الفتی قهرمان ژیمناستیک استان گلستان و از بهترین‌های این رشته در کشور را تمرین می‌دهدمی‌گوید: گرگان سالن تخصصی ژیمناستیک ندارد و این رشته پایه در مرکز استان حمایت آنچنانی نمی‌شود، بدون شک نیاز ابتدایی هر ورزشی برای پیشرفت، داشتن سالن تخصصی است که ما از آن بی بهره هستیم.

سالن لاله به هیچ وجه استانداردهای لازم را ندارد و سالن آزادی نیز که در اختیار هیئت ژیمناستیک استان است دارای ابعاد استاندارد و ایمنی‌های لازم نیست.

محمود عباسی ادامه می‌دهد: جدا از نداشتن سالن تخصصی، وسایل کمک آموزشی هم نداریم، به دلیل نداشتن چاله ابر در سالن‌های گرگان، مجبور می‌شوم ماهی یک بار شاگردانم را برای تمرین به شهرهای شاهرود، قائمشهر یا ساری ببرم.

وی به غیر استاندارد بودن سالن‌های آزادی و لاله گرگان برای تمرینات ژیمناستک اشاره می‌کند و می‌گوید: سالن لاله به هیچ وجه استانداردهای لازم را ندارد و سالن آزادی نیز که در اختیار هیئت ژیمناستیک استان است دارای ابعاد استاندارد و ایمنی‌های لازم نیست.

عباسی بیان می‌کند: تمامی مراکز استان‌های کشور دارای خانه ژیمناستیک هستند و حتی بسیاری ار شهرها مانند بهشهر نیز سالن تخصصی دارند و این در حالی است که گرگان با وجود ظرفیت‌های فوق الغاده‌ای که در ژیمناستیک دارد از وجود سالن تخصصی برای این رشته بی بهره است.

 

مسئولان به قول‌های خود عمل کنند

یکی دیگر از مربیان گرگانی که ماه گذشته فاطمه تازیکی لمسکی با هدایت او عنوان قهرمانی دانش آموزان کشور را کسب کرد می‌گوید: هیچ کدام از سالن‌های مرکز استان مناسب تمرینات ژیمناستیک نیستند، سالن آزادی گرگان ابعاد کوچکی دارد و نمی‌توانیم پیست استاندارد ژیمناستیک را در آن قرار دهیم.

شیما اسدی ادامه می‌دهد: مسیر دویدن برای استفاده از پرش خرک نیز وجود ندارد و این مسئله موجب شده تا ورزشکاران در معرض آسیب دیدگی قرار بگیرند.

وقتی با این شرایط مقام می‌آوریم، نشان دهنده ظرفیت ژیمناستیک گرگان است، اگر ژیمناستیک پایه بسیاری از ورزش‌هاست پس باید امکانات لازم را هم برای آن فراهم کرد.

وی معتقد است اگر شرایط سخت افزاری برای ژیمناستیک گرگان فراهم شود، شاهد مقام‌های بیشتری در سطح کشور خواهیم بود و می‌گوید: وقتی با این شرایط مقام می‌آوریم، نشان دهنده ظرفیت ژیمناستیک گرگان است، اگر ژیمناستیک پایه بسیاری از ورزش‌هاست پس باید امکانات لازم را هم برای آن فراهم کرد.

اسدی که در سمت نایب رئیس هیئت ژیمناستیک استان گلستان هم فعالیت می‌کند، لازمه رسیدن به موفقیت در ژیمناستیک را تمرینات مداوم می‌داند و بیان می‌کند: برای رسیدن به موفقیت در ژیمناستیک باید هر روز تمرین کرد و این در حالی است که وضعیت ما در سالن لاله گرگان مشخص نیست و هفته‌ای سه جلسه در آن تمرین می‌کنیم و حتی برای این تمرینات هم تضمینی وجود ندارد و هر لحظه ممکن است دیگر سالن در اختیارمان نباشد.

وی ادامه می‌دهد: مسئولان استانی و شهرستانی چندین سال است که برای احداث خانه ژیمناستیک گرگان قول می‌دهند، اما پیگیری‌های لازم انجام نمی‌شود، امسال با وجود کمبود امکانات موفق به کسب مقام‌های کشوری شدیم و اگر امکانات لازم مهیا بود به طور قطع عنوان‌های بیشتری کسب می‌کردیم.

انتظار جامعه ژیمناستیک گرگان به حق است

مشکلات ژیمناستیک گرگان به حدی بوده که متولی ورزش این شهرستان هم آنها را پذیرفته و به دنبال راهکاری برای رفع آن است.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان گرگانمی‌گوید: آنچه که مسلم است تمامی رشته‌های ورزشی نیازمند سالن تخصصی هستند و ژیمناستیک نیز به عنوان ورزش پایه و پرمدال از این قاعده مستثنی نیست، دستگاه ورزش نیز نخستین امکاناتی که باید در اختیار یک رشته ورزشی قرار دهد، سالن است و رشته‌ای مانند ژیمناستیک نیاز به فضای تخصصی دارد.

اسماعیل حاجی آبادی شرایط سالن‌های گرگان که در آن تمرینات ژیمناستیک انجام می‌شود را مناسب نمی‌داند و ادامه می‌دهد: سالن ژیمناستیک آزادی گرگان فرسوده، غیر استاندارد و در حد تمرینات معمولی بوده و انتظار اهالی ژیمناستیک گرگان به حق است.

وی معتقد است در حال حاضر توانایی مالی احداث سالن ژیمناستیک در گرگان وجود ندارد و می‌گوید: با شرایط موجود راهکار این است که مکانی را با همکاری بخش خصوصی برای ژیمناستیک گرگان اجاره کنیم و با فراهم کردن امکانات لازم، فضایی استاندارد را برای این ورزش پایه در مرکز استان گلستان پدید بیاوریم.

حاجی آبادی بیان می‌کند: با تعدادی از مربیان ژیمناستیک گرگان هم مشورت داشتیم و مذاکراتی هم با بخش خصوصی انجام شده و امیدواریم این اتفاق هر چه زودتر رخ دهد تا ژیمناستیک گرگان از این وضعیت خارج شود.

کسب مقام‌های کشوری ژیمناست‌های گرگانی، ظرفیت‌های این رشته ورزشی در مرکز استان گلستان را نشان داد و بدون شک داشتن خانه ژیمناستیک کمترین حق جامعه این رشته ورزشی در گرگان است.

بی بهره بودن ژیمناستیک گرگان از سالن تخصصی در حالی بوده که بسیاری از رشته‌های غیر فعال و البته بدون مقام در مرکز استان صاحب سالن‌های تخصصی هستند و مسئولان باید این نکته را مورد توجه خود قرار دهند.

 

منبع: مهر

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار