رئیس هیئت کوهنورد و صعودهای ورزشی استان گلستان با اشاره به اینکه خروجی فعالیت‎های ورزشی باید تقویت سلامت، توانمندسازی و تحول‎آفرینی باشد از ساماندهی گروه‎های کوهنوردی این استان خبر داد.

ساماندهی گروه‎های کوهنوردی گلستان در راستای توانمندسازی و تحول‎آفرینی

به گزارش گلستان24؛ به نقل از روابط عمومی هیئت کوهنوردی استان گلستان؛ بعد از انتشار نامه‎ای در فضای مجازی به امضای رئیس هیئت کوهنوردی گلستان به مجموعه‎های شهرستانی مبنی بر ابطال پروانه فعالیت گروه‎های کوهنوردی که از توقف فعالیت گروه‎های کوهنوردی حکایت می‎کرد، رئیس هیئت کوهنوردی استان گلستان، از ساماندهی گروه‎ها و تسهیل در روند تبدیل آنان به باشگاه و هدایت هدفمند به سمت آموزش‎های تکمیلی و فنی با بهره‎گیری از مربیان مجرب خبر داد.

محمد فلاحی در خصوص نامه مذکور گفت: این نامه نه خطاب به گروه‎های کوهنوردی بلکه به مجموعه‎های شهرستانی هیئت در راستای راهنمایی و حمایت از گروه‎های کوهنوردی در اجرای آیین‎نامه نگارش شد و همان طور که در متن آن نیز قید شده است، بر اساس آیین نامه ابلاغی از سوی فدراسیون کوهنوردی، مجوز فعالیت گروه‎های کوهنوردی لغو شده و باید در مجموعه‎های باشگاهی اداره شوند.

رئیس هیئت کوهنوردی استان گلستان ادامه داد: دی ماه ٩٢ کمیسیون ماده ٥ وزارت ورزش و جوانان از تمامی فدراسیون‎های ورزشی تقاضای آیین نامه پیشنهادی برای تأسیس باشگاه‎های ‎ورزشی را داشت و فدراسیون کوهنوردی با عنوان گروه‎های کوهنوردی و باشگاه‎های صعودهای ورزشی را ارائه کرد که آیین نامه گروه‎های کوهنوردی به دلیل مغایرت با دستورالعمل وزارت ورزش و جوانان بازگشت خورد و ابلاغ آیین نامه باشگاه‎های کوهنوردی به فدراسیون ارایه شد و در نهایت و پس از 2 سال و نیم سال و طی ١٠ ویرایش آیین نامه کنونی باشگاه‎های کوهنوردی در روز ١٤ شهریور سال 1395 مورد تایید کمیسیون ماده ٥ قرار گرفت.

فلاحی خاطرنشان کرد: مهمترین نفع این تغییر ایجاد ماهیت حقوقی باشگاه‎های کوهنوردی است و الزام حضور مربی، مکان، آموزش و ابزار؛ صلاحیت، امنیت و سلامت این ورزش خطیر را برای ورزشکاران بالا می‎برد، بنده به عنوان رییس این هیات و یک کوهنورد مشکلات این تصمیم را می‎شناسم و می‎دانم برای اجرای کامل این آیین نامه یعنی تبدیل گروه‎ها به باشگاه، زمانی شاید به اندازه چندسال نیاز باشد.

وی افزود: باید نخست، مقدمات کار فراهم شود، سالهاست گروه‎های کوهنوردی فعالیت قانونی داشتند و بسیاری از قهرمانان، مربیان، اساتید و بزرگان کوهنوردی از همین گروه‎ها برای‎مان افتخار شدند و الان با تغییر این روند نوعی  چالش و مقاومت در پذیرش وجود دارد که کاملا طبیعی است.

رئیس هیئت کوهنوردی استان گلستان گفت: مسلما فدراسیون و ما به عنوان مدیر استانی آن، فکر نمی‎کنیم که طی این مدت، گروهی قرار نیست فعالیت کند و کوه نرود؛ چرا که بهره‎گیری از این مواهب الهی حق همه است، اما اجرای آیین‎نامه را باید شروع کنیم.

فلاحی بیان کرد: به همین دلیل ما باید پیش از هر چیز  فعالیت این گروه‎ها را ساماندهی  کنیم، چراکه برای فعالیت بدون مجوز این عزیزان نوعی حمایت قانونی وجود ندارد، اگرچه این تصور که بشود ساز و کار اداری برای هر گروهی که قرار است کوهنوردی کند ایجادکرد، امری محال به نظر رسد.

وی ادامه داد: شما نمی‎توانید جلوی مردم را بگیرید یا کوه را قرق کنید و بگویید نروید ولی وظیفه عرفی و وجدانی ما حکم می‎کند که برای تبدیل به باشگاه شدن و انتظام بخشیدن آنان، نظارت و آموزش‎های تخصصی گروه‎های مشخص را در چتر حمایتی خود قرار دهیم تا ان شاءالله این اتفاق بیفتد که قطعا وقت، توان و هزینه قابل ملاحظه‎ای از هیئت را به خود اختصاص می‎دهد.

رئیس هیئت کوهنوردی استان اضافه کرد: تا پیش از این هم گروه‎های زیادی ثبت شده‎اند و ما در پی ایجاد ساز و کاری برای ساماندهی، تبدیل و حمایت از گروه‎ها هستیم، اگر این موضوع تا این لحظه رسانه‎ای نشد فقط به این دلیل است که من معتقد به تصمیم‎های یک سویه نیستم.

فلاحی افزود: با همکاران در مجموعه فدراسیون  کوهنوردی و ورزش استان، ان شاءالله تسهیلات لازم  انجام خواهد شد که تصمیمات و خبرهای نوید بخشی را برای گروه‎های کوهنوردی در بر خواهد داشت.

وی گفت: ابلاغ تصمیم در مورد گروه‎های کوهنوردی به بعد از جلسه‎های مشورت و هم اندیشی موکول است کما اینکه تاکنون چندین جلسه اولیه صورت گرفته است اما نشر نامه‎ای داخلی که مخاطب آن اساسا گروه‎های کوهنوردی نبودند، ایجاد حاشیه کرده است که صحیح نبود.

فلاحی افزود: مجموعه هیئت کوهنوردی استان و بنده، دغدغه توسعه این ورزش و رفع موانع از راه ورزشکاران را داریم و بر این باور هستم که با هم اندیشی با همه اعضای هیئت‎ها و گروه‎های کوهنوردی به ساز و کار مناسبی می‎رسیم.

وی بیان کرد: ثبت باشگاه روندی دشوار و هزینه خاصی ندارد که برای برخی موانع موجود ان شاءالله و با یاری حق تعالی و همراهی جامعه ورزش استان، هیئت کوهنوردی استان با همکاری مراجع ذی‎ربط قول تسهیل و حمایت از این روند را می‎دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار