مهلت یک ساله به تلگرام برای انتقال سرورها به ایران یک انفعال و بیانگر نفوذ نگاه سیاسی ناصحیح در مسئولان است / تبادلات گسترده محتواهای مجرمانه در شبکه اجتماعی تلگرام و هشدارهای متعدد کارشناسان درباره این محتواها بالاخره شورای عالی فضای مجازی را بر آن داشت 12 ماه به این شبکه اجتماعی مهلت دهد تا سرورهای خود را به داخل کشور منتقل کند...

برنامه تلگرام برای اثرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری ایران

به گزارش گلستان24، تبادلات گسترده محتواهای مجرمانه در شبکه اجتماعی تلگرام و هشدارهای متعدد کارشناسان درباره این محتواها بالاخره شورای عالی فضای مجازی را بر آن داشت طی مصوبه‌ای 12 ماه به این شبکه اجتماعی مهلت دهد تا سرورهای خود را به داخل کشور منتقل کند. مهلت یک ساله به شبکه‌ای غیر‌ایرانی که بدون مجوز از هیچ نهادی در کشورمان فعالیت می‌کند، محتواهای منتشر شده در آن غالباً مجرمانه است و سرورهای آن در ساختمان دولتی رسانه‌ای انگلستان قرار دارد. این در حالی است که مهلت دوازده ماهه تلگرام درست مصادف با ایام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان است. این مسئله نشان می‌دهد تلگرام پیش از آنکه یک شبکه اجتماعی باشد شبکه‌ای برای نفوذ در جمهوری اسلامی ایران است و به‌رغم هشدارهای رهبر انقلاب درباره نفوذ، حالا با مجوز شورای عالی فضای مجازی کشورمان، جریان نفوذ یک سال فرصت دارد تا برای اثرگذاری بر انتخابات رئیس‌جمهور دوازدهم برنامه داشته باشد.

«اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم، رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم!» ‌همین یک جمله رهبر انقلاب کافی است تا متوجه اهمیت فضای مجازی شویم. چند سال پیش نیز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اهمیت فضای مجازی را به اندازه اهمیت اصل انقلاب دانستند، به خصوص اینکه در حال حاضر اپلیکیشنی مانند تلگرام آنچنان در میان مردم کشورمان نفوذ کرده که بیش از 80 درصد کاربران آن ایرانی هستند؛ شبکه‌ای که حتی سرورهای آن در کشور قرار ندارد و در مقاطع مختلفی مانور قدرت نفوذش را به اجرا گذاشته است؛ ‌انتخابات مجلس دهم و حتی گردهمایی دهه هشتادی‌ها مصادیقی از نفوذ این شبکه اجتماعی است؛ شبکه‌ای که پایه‌گذاران آن صهیونیست‌های روس‌تبار هستند و سرور آن در کنار سرورهای شبکه بی‌بی‌سی قرار دارد و به باور روح‌الله مؤمن‌نسب، کارشناس فضای مجازی این شبکه تدارکات گسترده‌ای را برای اثرگذاری بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 96 در دستور کار دارد.

 

تهدید ایران به حمله سایبری

عمق اهمیت فضای مجازی را می‌توان از درصد تاثیرگذاری آن بر مخاطبانش متوجه شد. وقتی در انتخابات سال 88 شبکه‌های اجتماعی توئیتر و فیس‌بوک در تلاشی برنامه‌ریزی شده فتنه‌ای را طراحی و اجرا کردند که با هوشیاری مردم و رهبری شکست خورد اما با روی کار آمدن شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه و ضریب نفوذ 40 میلیون گوشی هوشمند در دست مردم کشورمان طراحی جریان نفوذ از طریق فضای مجازی به شکلی جدی‌تر از قبل مطرح می‌شود. به خصوص اینکه به گفته سردار جلالی، رئیس سازمان پدافند ما اولین کشوری هستیم که رسماً به حمله سایبری تهدید می‌شویم. بر این اساس نیویورک‌تایمز پیش از برجام اعلام کرده بود حمله نظامی سنگینی تحت عنوان نیتروزئوس از سوی امریکا علیه ایران طراحی شده که اگر ایران مذاکرات را نپذیرد با آن ایران را مجبور به آمدن پای میز مذاکره می‌کنند. بنا به تأکید وی مغز سیستم‌هایی چون برق، گاز و هسته‌ای مبنی بر کنترل‌های سایبری است آن هم در شرایطی که اینترنت جهانی در اختیار امریکاست. به بیان دیگر کشوری که داده‌های دارایی‌های ما را که جنس آن لزوماً پولی و مادی نیست، در خود تمرکز داده دشمن ما است. به باور سردار جلالی اگر جنگی در آینده اتفاق افتد، بخش جدی آن سایبری است. وی با اشاره به کشف ویروس‌هایی که قابلیت پنهان‌شوندگی و نشستن در جاهای خاص دارند و دستور‌پذیر و مخربند، می‌افزاید: سرمایه و دارایی‌مان در شیب تندی در حال تغییر ماهیت، از فیزیکی به سایبری است اما برخی این حوزه را در حد سرگرمی و خدمات می‌بینند.

 

کاربران ایرانی سرمایه‌ای برای انگلستان

مؤمن‌نسب درباره میزان نفوذ تلگرام در ایران و در میان ایرانی‌ها می‌گوید: آماری که ما داریم نشان می‌دهد که بیش از 80 درصد از کاربران تلگرام ایرانی و آن 20 درصد دیگر هم اکثراً ایرانی‌های مقیم کشورهای دیگر هستند. بر اساس آماری دیگر تعداد کاربران تلگرام به صورت جهانی کمتر از یک درصد تعداد کل کاربران شبکه‌های اجتماعی جهان است که این یک درصد هم تقریباً همه ایرانی هستند. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت شبکه اجتماعی تلگرام برای ایجاد انحراف و نفوذ در جمهوری اسلامی ایران به وجود آمده و یک شبکه اجتماعی بین‌المللی محسوب نمی‌شود.

وی می‌گوید: با توجه به اینکه سرورهای تلگرام در محل استقرار سرورهای بی‌بی‌سی یعنی در کشور انگلستان قرار دارد و از آنجا کنترل می‌شود، موضوع نفوذ آن بیشتر آشکار می‌شود.

 مؤمن نسب با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: در انتخابات سال گذشته، گاردین انگلستان 17 روز قبل از انتخابات مقاله‌ای با این تیتر منتشر کرد: «کاربران تلگرام در ایران سرمایه‌ای برای انگلستان هستند.‌» در این مقاله اشاره شده است که از هر چهار ایرانی یک نفر عضو تلگرام است و این می‌تواند برای دولت انگلستان فرصتی باشد که در ایران تغییرات سیاسی ایجاد کند. چند روز قبل از انتخابات، بی‌بی‌سی انگلستان نیز مقاله‌ای منتشر کرد که شامل دو لیست انتخاباتی بود که در این مقاله به مردم ایران اعلام کرده بود که به فلان لیست رأی بدهید و به لیست دیگر رأی ندهید. در واقع بی‌بی‌سی در زمان انتخابات از طریق تلگرام، افکار عمومی را مهندسی کرد. وی با اشاره به بررسی نتایج انتخابات مجلس با ضریب نفوذ تلگرام تصریح می‌کند: ‌با بررسی بیشتر نتایج انتخابات سال گذشته دریافتیم که در شهرهایی که بیشتر از تلگرام استفاده می‌شد، نتایج بیشتر با چیزی که بی‌بی‌سی پیش‌بینی کرده بود مطابقت داشت و این به تعبیر رهبر انقلاب نشانه‌ای از «تسخیر افکار، تسخیر قلوب و تغییر رفتار» است که دولت‌هایی مانند انگلیس و امریکا به دنبال آن هستند.

 

رسانه اپوزیسیون در سایه

با تمام این اوصاف مهلت یک ساله به شبکه‌ای که نفوذ آن اثبات شده است از یک سو انفعال شورای عالی فضای مجازی را بیشتر به رخ می‌کشد و از سوی دیگر بیانگر نفوذ نگاه سیاسی ناصحیح در بین مسئولان است. به تعبیر مؤمن‌نسب برخی مسئولان کشور تصور می‌کنند که این شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های تعاملی مانند تلگرام موفق به ایجاد یک رسانه اپوزیسیون در سایه شده‌اند، به این معنی که این رسانه می‌تواند خارج از سیستم نظارتی و حکومتی فعالیت کند و نتیجه برخی جریانات سیاسی مانند انتخابات را تغییر دهد؛‌نگاهی که شاید یکی از دلایل انفعال شورای عادی فضای مجازی به شمار بیاید.  در برابر مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای انتقال سرورهای تلگرام به ایران این شبکه مخالفت رسمی خود را اعلام کرده است. باید دید آیا بساط تلگرام از شبکه‌های اجتماعی ایران برچیده می‌شود یا این شورای عالی فضای مجازی است که تسلیم خواسته آنان می‌شود.

ارسال نظر

آخرین اخبار