مصاحبه اختصاصی محمد اسماعیلی ، درباره رواج پوشش غرب در ایران:

در ویترین های رنگارنگ مغازه های گرگان هم، این روز ها مانتو های تنگ و کوتاه، چشم به فرهنگ اصیل ایرانی مان دوخته اند.

جامه بی فرهنگ غرب، برتن دخترکان ایران

این روز ها در بهبه خرید های عید، در دل خیابان های شهر ، شلوغی جمعیت است که وادارم می کند آهسته تر قدم بردارم.

نگاهم که به ویترین های رنگارنگ مغازه ها می لغزد،  رنگ و بوی فرهنگ غرب، طراوت نگاه ایرانی ام را بی رنگ کرده و مزاجم را تلخ می کند. باز به این می اندیشم که چه شد مغلوب فرهنگ بی ریشه غرب شدیم.  ما که فرهنگ اصیلمان گوش دنیا را کر می کند. چرا امروز اینجا ایستاده ایم؟ چرا پای فرهنگمان روی جای پای فرهنگ غرب است؟

محمد اسماعیلی، دبیر کانون جوانان منطقه فندرسک و فعال فرهنگی استان گلستان، در مصاحبه با گلستان 24، می گوید: در همه جوامع یکی از راه های شناخت آیین و فرهنگ مردم آن جامعه سبک پوشش مردمان آن است و سبک پوشش هر جامعه وابسته بر فرهنگ و موقعیت جغرافیایی و مذهب مردم است. می توان گفت تقریبا 80 درصد لباس های تولید شده در کشور اصلاً اصالت ایرانی ندارند. چراکه مردم ایران، مردمی با تمدنی غنی و با فرهنگ و مسلمان هستند، اما چیزی که در ویترین ها می بینیم هیچ تناسبی با خصوصیات ایرانیان ندارد.

 

مانتو کوتاه

  استقبال روز افزون مردم از مدل های غربی! چرا؟!

وی معتقد است برای پاسخ به این سؤال باید پرسید مردم از چه زمانی رو به مدل غربی آورده اند؟ با مطالعه تاریخ در می یابیم اولین نشانه های غرب گرایی در پوشش در زمان ناصرالدین شاه اتفاق افتاد اما رضاخان با قانون کشف حجاب مدل غربی را جایگزین مدل ایرانی نمود.

اسماعیلی با بیان این که درواقع سبک پوشش ملت ها آنچنان تأثیری دارد که با تغییر آن می توان فرهنگ و مذهب مردم یک کشور را نیز تغییر داد، می گوید این همان چیزی بود که غرب در ایران بدنبال آن بود ولی با پیروزی انقلاب اسلامی به یکباره تغییر بزرگی در سبک پوشش مردم بوجود آمد که متأسفانه کسی برای بهبود، تنوع و جذابیت این سبک پوشش اقدامی انجام نداد . او معتقد است که عدم توجه به نیاز و خواسته های مردم باعث شد تا در نسل های سوم و چهارم انقلاب، سبک پوشش غربی دوباره با جذابیت و تنوع بالا جای خودش را در سبک پوشش ایرانیان پیدا کند.

 

چرا بعد از گذشت 36 سال ما هنوز تولیدات اصیل اسلامی، ایرانی نداریم؟

دبیر کانون جوانان منطقه فندرسک ، بی توجهی به نیاز نسل جدید را عامل اصلی عدم تولید مدل های اصیل ایرانی می داند و معتقد است این موضوع انگشت اشاره را به سوی مجلس و دولت کج می کند. عدم تصمیم گیری های جدی در کمیسیون فرهنگی مجلس ، عدم تصویب قوانین برای مقابله با مدل های غربی ، عدم تخصیص بودجه و کمک دولت برای تولید کنندگان داخلی باعث شده است تا درتولید مدل اصیل اسلامی و ایرانی دچار عقب ماندگی فرهنگی شویم. اسماعیلی می گوید: «مسئولین زحمتکش کشور کافی بود دقت بیشتری به صحبت های مقام معظم رهبری در خصوص تهاجم فرهنگی که از دهه شصت شروع شد می کردند و اگر این دقت و دلسوزی بود امروز شاهد غرب گرایی نبودیم.»

 

مانتو کوتاه

صدمات این نوع پوشش روی جامعه

محمد اسماعیلی می گوید سبک پوشش غربی تنها ظاهری و جذاب است و قشرجوان بنا بر شرایط روحی به دنبال ارضای حس دیده شدند هستند و چون غرب به خوبی دریافته ایرانیان نتوانسته اند مدلی برای پوشش خود تولید کنند از این آب گل آلود استفاده کرده اند. این نیاز را در نسل امروز مردم ما یافته و به دنبال تولید مدل های جذاب و محرک جنسی است که متأسفانه دلیل افزایش فساد های اخلاقی در جامعه امروز ما روی آوردن به مدل های غربی است. مدل های تنگ و کوتاه و گاهاً نیمه برهنه. اگر این نوع سبک پوشش واقعاً مناسب بود امروزه غرب خود دست به گریبان با فساد های اخلاقی نبود.

وی صدمه بعدی که این نوع پوشش بر کشور وارد کرده است را صدمه اقتصادی می داند و ادامه می دهد: متأسفانه پوشش غربی مانع پیشرفت اقتصادی تولید کنندگان داخلی نیز شده است که بر خلاف اقتصاد مقاومتی می باشد.

 

چگونه این هجمه فرهنگی را بشکنیم و به اصالت ایرانی خود برگردیم؟

این فعال فرهنگی با بیان این که روند استفاده از مدل های غربی ما را به سوی پرتگاه فساد می برد ، تاکید می کند که ما برای مقابله با آن نیاز به یک ترمز داریم. ترمزی که بتواند جلوی تولید و ورود مدل های غربی را در کشور بگیرد و پس از کشیده شدن این ترمز بلا فاصله باید شروع به ساخت پلی برای عبور از پرتگاه کنیم. اما این پل نباید مانند پل های گذشته باشد. بلکه باید نیاز قشر جوان را دریافت و بنا بر نیاز جوانان و توجه به فرهنگ و مذهب کشور مدلی ایرانی اسلامی را تولید نماییم.

مانتو کوتاه

نقش دولت و رسانه

محمد اسماعیلی معتقد است تشکیل کارگروه هایی متشکل از پژوهشگران، طراحان، تولید کنندگان و روانشناسان در هر استان برای شناخت فرهنگ، آیین، سبک زندگی و شرایط محیطی مردم آن منطقه می تواند کمک بسیار بزرگی از سوی دولت باشد. برای تولید مدل های اصیل اسلامی ایرانی متناسب با هر منطقه و حتی کشور، مبارزه با واردات لباس های غربی و برخورد جدی با عمده فروشان لباس غربی می تواند کمک بسیار بزرگی باشد.اسماعیلی می گوید:« این کارگروه ها با ارتباط با یکدیگر می توانند سالانه مدل و مد تازه ای از پوشش اسلامی ایرانی را به کشور معرفی کنند.»

به گفته وی رسانه ملی نیز، به عنوان تأثیر گذارترین وسیله ارتباطی در کشور متأسفانه نقش کمی در ترویج فرهنگ اسلامی و ایرانی داشته است. او معتقد است می توان با تولید برنامه های محتوایی و جذاب در مدت کمی به کمک فرهنگ پوشش کشور بیاید. به عنوان مثال بجای میان برنامه های تبلیغاتی چند ثانیه ای برنامه یک تبلیغ از مدل اسلامی ایرانی را نشان دهد یا مدل تولید شده در کارگروه ها را به مردم معرفی کند.

 

امروز اما نقش پر رنگ لباس های تنگ و کوتاه دختران شهرم، بر دل غیرتم می تازد. غمگینم از دامن مادران فردای سرزمینم، که بوی ایران نمی دهد. دامنی که پر است از بوی غرب. از آن می ترسم که روزی، کودکم شرم کند، با اقتدار بایستد و بگوید من ایرانیم!!!

ارسال نظر

  • هادی
    0

    اون ترمز رو خوب اومدین

  • حسینی
    0

    ایده جالبی بود اگر مسئولین گوش بدن

  • حامد
    0

    سلام
    صحبتهای جناب اسماعیلی بسیار عالی و تأثیرگذار بودند...امیدوارم مسئولین محترم و مقامات عالی رتبه ی مملکت این مصاحبه رو بخونن تا زودتر از خواب غفلت بیدار بشن و فکری بحال این وضعیت بکنن تا غربگرایی کل کشور رو فرا نگرفته
    بازم ممنون از صحبتهای جناب اسماعیلی

  • لشکربلوکی
    0

    جانا سخن از دل ما می گویی

  • golestan
    0

    نگاه تیزبینانه ای بود

  • هیئت متوسلین به حضرت علی اکبر
    0

    بسم الله الحمن الرحیم
    باعنایت خداوند منان و در ظل توجهات حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، پایگاه اطلاع رسانی هیئت متوسلین به حضرت علی اکبر(ع) گنبدکاووس راه اندازی شد.
    این پاگاه در نظر دارد فعالیت ها و برنامه های هیئت رو را معرفی کند و بازدیدکنندگان از این پایگاه می توانند از تصاویر , صوت و فیلم مراسمات هیئت استفاده کنند.
    آدرس سایت: h333.ir
    ایمیل: info@h333.ir

  • مجيد
    0

    بنام خدا و با تشكر از جناب آريالاي اسماعيلي خوب بود اما جناب اسماعيلي بايد بدانيد كارگروه هاي مختلف در اين مبحث در سطح استانها و كشور تشكيل شده است ، در خصوص نظر جنابعالي در خصوص ترمز بايد به عرض برسانم اول بايد زمينه ها را مهيا و كار خودمون را شروع كنيم و پس از ايجاد الگو ها و نمونه ها ترمز ا بكشيم تا خلائي در جامعه وجود نداشته باشد ، اما در خصوص فرهنگ غرب بايد بگويم هر كشوري سعي دارد با القاي فرهنگ خود به ساير كشورها تسلط پيدا ككند اما كوتاهي مسلمين باعث شده تا كشورهاي غرب هجه اي عظيم بر دنياي اسلام وارد كنند ... شادي دور شده اشد اما اگر سرمايه گذاري صورت گيرد و اگر جوانان را در محاسبات خود وارد كنيم شايد بتوانيم گامهاي موثر براي اينده برداريم ، متاسفانه در سالهاي نچندان دور سخت گيري هاي بي مورد باعث شد جوانان به سمتي حركت كنند كه در جهت تقويت فرهنگ غرب بود.

  • محمد
    0

    کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی!
    حرفای قشنگی بود اما چرا خود آقای اسماعیلی عکس عروسیشون با کراواته؟
    نکنه کراوات غربی نیست؟!
    این صحبت هارو کسی باید بزنه که خودش خطا نکرده باشه توش!
    رطب خورده منع رطب نکند!

آخرین اخبار