رئیس کل دادگستری گلستان گفت: ورودی پرونده به دادسراهای استان امسال 12 درصد کاهش یافت.

کاهش 12 درصدی ورودی پرونده به دادسراهای گلستان / تمرکز بر غربالگری پرونده ها و کیفیت آرا  در محاکم

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: ورودی پرونده به دادسراهای استان امسال 12 درصد کاهش یافت.

به گزارش گلستان 24، هادی هاشمیان در جلسه بررسی عملکرد حوزه های قضایی کمالان و علی آبادکتول این خبر را اعلام کرد گفت: استفاده از ظرفیت شعب صلحی شورای حل اختلاف از علل کاهش ورودی به دادسراهای استان است .

هادی هاشمیان از تمرکز دادگستری استان بر غربالگری و پایش پرونده ها در حوزه های قضایی استان هم خبر داد و گفت:  به منظور جلوگیری از تجدید وقت و کاهش قرارهای عدم صلاحیت ، پرونده ها در ابتدای ورود به دادسرا  بررسی  و در صورت نقص پرونده یا اشتباه در شکایت مطرح شده ، اصلاح می شود .

هادی هاشمیان افزود: طرح اشتباه موضوع شکایت و نقص پرونده از علل صدور قرارهای عدم صلاحیت در دادسراهاست که هم هزینه اضافی به مردم و دستگاه قضایی تحمیل می کند و هم سبب معطلی مردم و زمان بر شدن رسیدگی ها می شود .

هاشمیان از تشکیل کارگروه استانی اتقان آرا هم خبر داد و گفت: قضات برجسته استان در این کارگروه آرای نقض شده در محاکم تجدیدنظر استان را آسیب شناسی و برای جلوگیری از تکرار صدور آرای مشابه ، راهکارهای علمی و عملی تدوین و به حوزه ها ابلاغ می کنند .

هادی هاشمیان در ادامه سخنان خود بر ارجاع بیشتر پرونده ها به شعب صلحی شورای حل اختلاف هم تاکید کرد و گفت: یکی از وظایف ما حل و فصل مخاصمه است که تلاش برای میانجیگری و آشتی دادن طرفین یکی از راهکارهای تحقق این هدف ، است و دادستان ها مکلفند همه پرونده هایی که شاکی خصوصی دارند به شورای حل اختلاف راهنمایی کنند .

استفاده بیشتر از مجازات های جایگزین حبس، تلاش برای رونق دوباره کارخانه های تعطیل شهرک صنعتی علی آبادکتول ، دادرسی الکترونیک ، ارجاع بیشتر پرونده ها به شعب صلحی و استفاده از حکمین قرآنی برای میانجیگری در دعاوی خانوادگی از دیگر مواردی بود که در جلسه امروز بر آن تاکید شد .

آسیب شناسی حوزه قضایی کمالان و علی آبادکتول در ادامه سلسله نشست های غیرحضوری بررسی کیفیت آرا و نحوه پاسخگویی به مراجعین در دادگستری های استان، امروز برگزار شد .

 

ارسال نظر

آخرین اخبار