فقر گردشگری خزر گلستان

سواحل استان گلستان نسبت به سایر استان های شمالی کشور به دلیل نبودن زیرساخت های لازم و نداشتن امکانات کافی مورد توجه گردشگران نبوده و گلستان از موج گردشگری دریای خزر سهمی ندارد.

گردشگران خزر به گلستان نمی رسند+تصاویر

به گزارش گلستان 24، استان گلستان در حالی به عنوان نگارستان ایران در کشور مطرح است که با طی مسافت کم می توان به بسیاری از پدیده های طبیعی مثل جنگل، دریا، تالاب، بیابان و دشت رسید و در این بین گردشگران زیادی را جذب کرد.

گردشگری دریایی یکی از انواع گردشگری است که می تواند طرفداران زیادی را به خود جلب کند و به همین دلیل برخورداری از این موقعیت در صورت مدیریت صحیح می تواند مرکز توریسم آبی باشد.

سواحل جنوبی دریای خزر با طولی حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ کیلومتر یکی از بزرگترین اکوسیستم های آبی شمال ایران است که سهم استان گلستان بیش از ۱۲۰ کیلومتر نوار ساحلی است که در شهرستان های گمیشان، بندرترکمن و بندرگز پراکنده شده است.

هرچند گلستان نزدیک به ۲۰ درصد و یک ششم از نوار سواحلی جنوب دریای خزر سهم برده است اما نگاهی به زیرساخت های موجود در گلستان و مشاهده های عینی نشان می دهد این استان از گردشگری دریایی سهمی ندارد.

لذت قدم زدن در ساحل، حس خوب راه رفتن بر روی شن ها، جمع کردن صدف های رنگی و شنیدن امواج دریا در گلستان چنان مورد بی مهری قرار گرفته است که خیلی از مسافران و گردشگران خارج از استان حتی نمی دانند که گلستان از نعمت دریا هم برخوردار است.

دریا گلستان

سواحل دریایی گلستان توی ذوقمان زد

سعید کریمی که از ایلام، گلستان را برای سفر انتخاب کرده و با پیشنهاد دوستانش به بندر ترکمن آمده است در گفتگو با خبرنگار  با نگاهی به اطرافش که حاکی از نداشتن رضایت است، گفت: توی ذوقمان خورد وقتی دریا را دیدیم.

وی ادامه داد: راستش را بخواهید من اصلا انتظار چنین فضایی را نداشتم و فکر نمی کردم که این منطقه با وجود داشتن اسکله به این صورت باشد .

کریمی با بیان اینکه فقط منتظرم تا خانواده خرید خود را انجام بدهند و برویم، افزود: من به استان های مازندران و گیلان هم سفر داشته ام اما وضعیت در آن جا به مراتب بهتر از گلستان است.

وی با تاکید بر اینکه گویا سواحل دریایی گلستان در مدیریت و برنامه ریزی مسئولان هیچ نقشی ندارد، افزود: حتی جزیره آشوراده هم نتوانست آنچنان که باید و شاید برای ما لذت بخش باشد.

کریمی افزود: فکر می کنم مسافرهایی هم که به اینجا سفر می کنند خیلی گذرا باشند و فقط ساعت های محدودی را در این محل بگذرانند چون واقعا چیزی برای جذب مسافر وجود ندارد.

طول ساحل بندرترکمن  به حدود ۴۰ کیلومتر می رسد و این شهر ساحلی با مردمانی خونگرم و مهمان نواز که بیشتر آنان از قوم ترکمن هستند می تواند یکی از شهرهای تاثیر گذار در این زمینه باشد. این دریا شامل اسکله، بازارچه ساحلی و  جزیره زیبای آشوراده است و برای نخستین بار نیز در ایام تعطیلات نوروز ۹۴ طرح اسکان مسافران در جزیره آشوراده اجرا شده است.

بندرگز

سواحل دریایی بندرگز مجهز به دو دستگاه جت اسکی می شود

طول نوار ساحلی در شهرستان بندرگز که در فاصله سه کیلومتری از محور بینالمللی و آسیایی تهران- گرگان- مشهد قرار دارد حدود ۲۰ کیلومتر است که از نظر امکانات و زیرساخت های لازم برای حضور و اسکان موقت مسافران شرایط بهتری دارد.

شهردار بندرگز  در خصوص اقدامات انجام شده در سواحل دریایی این شهرستان گفت: بهسازی و تکمیل مبلمان شهری، ترمیم روشنایی ساحل شنا، زیرسازی مسیر راه، زیباسازی محیط، نظافت عمومی و بهسازی سرویس های بهداشتی از جمله کارهای اجرایی در سواحل گردشگری این شهرستان بوده است.

محسن دماوندی کمالی ادامه داد: طرح تابستانه از ۱۶ خرداد ماه شروع شده است اما تعداد مسافر در حال حاضر به دلیل ماه رمضان کم است و بیشترین هجمه سفرهای نوروزی برای بعد ماه مبارک پیش بینی شده است.

شهردار بندرگز اقدامات فرهنگی را به صورت خاص که شامل مسابقات و برنامه های شاد خواهد بود برای بعد از ماه مبارک رمضان اعلام کرد.

وی در خصوص اینکه آب منطقه برای شنا از لحاظ بهداشتی مشکلی ندارد، گفت: با استعلام های انجام شده از اداره بهداشت شهرستان بندرگز و آزمایش های نوع باکتری های موجود در آب این تاییدیه وجود دارد که می تواند برای شنا مورد بهره برداری قرار بگیرد.

دماوندی کمالی تصریح کرد: امسال برای اولین بار با تمهیدات اجرایی صدای موتورهای دیزلی از پلاژها که باعث به وجود آوردن آلودگی صوتی می شد را حذف کردیم و در تلاش هستیم با گردشگری استان در ساماندهی پلاژها هم تغییراتی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در بحث تجهیزات هم دو دستگاه جت اسکی، تعدادی چادر، امکانات برای نجات غریق، دو قایق تندرو دوزمانه برای افزایش مسافر و جذب گردشگر تهیه شده است تا بتوانیم از این موقعیتی که برای بندرگز وجود دارد به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

بندرگز

نوار ساحلی گمیشان مسافرپذیر نیست

گمیشان یکی دیگر از شهرستان های استان گلستان است که با حدود ۶۰ کیلومتر بیشترین مرز ساحلی را در گلستان دارا است اما هیچ برنامه مشخصی برای گردشگری این محدوده در نظر گرفته نشده است.

شهردار گمیش تپه  تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی منطقه به گونه ای است که فعلا مسافر پذیر نیست و تا الان کاری انجام نشده است و انجام نشدن آن هم به این دلیل بوده است که پسروی آب دریا وجود دارد.

وی با بیان اینکه ایجاد طرح نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارد، افزود: سرمایه گذار این کار وجود دارد و در حال انجام کارهای اداری هستیم تا طرحی را برای ما تهیه کند و با افق اینکه در آینده برگشت آب به سمت ساحل داشته باشیم بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

ایری که از شهریور سال ۱۳۹۲ به عنوان شهردار گمیش تپه مشغول به کار است، گفت: تعریف محل شنا به حالتی که عرف است در این محل ممکن نیست و اجرای طرح های دریایی در منطقه زمان بر است و اینکه امسال یا سال بعد بخواهد به بهره برداری برسد ممکن نیست.

وی ادامه داد: بین شهرگمیش تپه و دریا تالاب گمیشان وجود دارد و این تالاب در حال حاضر خشک شده است و ساحل ماسه ای مثل استان مازندران در این محل وجود ندارد.

آشوراده

سال گذشته ۶ هزار میلیارد ریال به سواحل دریایی گلستان اختصاص پیدا کرده است

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، افزود: بخش های دولتی در بحث زیرساخت ها باید ورود پیدا کنند. سال گذشته حدود ۶ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات گردشگری به سواحل اختصاص پیدا کرد.

احمد تجری تصریح کرد: از طرف دیگر آن چه که جوابگوی نیاز گردشگران خواهد بود تا بتوانیم حداکثر استفاده را ببریم ورود بخش خصوصی در این زمینه است تا با توجه به توانی که بخش خصوصی دارد این سواحل با زیرساخت های اقامتی، گردشگری و تفریحی تقویت شود.

وی افزود: بکر بودن گردشگری ساحلی گلستان نسبت به استان های ساحلی شمالی باعث شده با برنامه ریزی بهتر بتوان این سواحل را به ساماندهی رساند و از طرفی همین بکر بودن نیاز به کار و تلاش بیشتری دارد.

گلستان باید از ظرفیت ساحلی خود استفاده کند و همین مساله باعث شده در همه شهرستان های استان طرحی را برای ساماندهی و سالم سازی سواحل داشته باشیم

 

 

تجری ادامه داد: گلستان باید از ظرفیت ساحلی خود استفاده کند و همین مساله باعث شده در همه شهرستان های استان طرحی را برای ساماندهی و سالم سازی سواحل با مشارکت شهرداری های شهرهای ساحلی داشته باشیم.

تجری با بیان اینکه طرح های شهرداری ها در کارگروه گردشگری به تصویب رسیده است، افزود: براساس همین طرح ها سالانه از محل اعتبارات میراث فرهنگی، شهرداری ها و استانداری گلستان مبالغی هزینه و فاز به فاز اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه چون از گذشته کار خاصی در سواحل گلستان صورت نگرفته است و با توجه به گستردگی بهره برداری از این طرح ها زمان می برد، تصریح کرد: در ساحل بندرترکمن ۳ یا ۴ طرح شروع شده و طرحی بالغ بر ۲۰۰ هکتار شامل سه فاز اقامتی تفریحی و باند هواپیمای تفریحی و طرح نگین ترکمن هم شروع شده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان با بیان اینکه هنوز دربهره برداری  از گردشگران  به نقطه مطلوب نرسیده ایم، گفت: باید مسافران را از حالت عبوری تبدیل به هدف و اقامت در گستان کنیم.

تجری با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت حضور مسافر در گلستان استفاده کنیم، افزود: همه دستگاه های اجرایی براساس اعتبارات و اختیارات خود در این موضوع ورود پیدا کنند تا هم زیرساخت ها را بتوان تکمیل کرد و هم سرمایه گذار حمایت شود.

گردشگری باید سیاست اولویت دار همه دستگاه های اجرایی باشد 

وی با اشاره به اینکه اعتبارات میراث فرهنگی ناچیز است، گفت: وقتی یکی از محورهای توسعه گلستان بخش گردشگری است ، این موضوع باید به عنوان سیاست اولویت دار همه دستگاه های اجرایی لجاظ شود چرا که گردشگری یک موضوع فرادستی است.

تجری در خصوص سواحل نوکنده گفت: سرویس بهداشتی، آلاچیق، روشنایی و آب در این سواحل  اجرایی شده است اما با توجه به گستردگی و اعتبارات مجبور هستیم فاز به فاز پیش برویم.

وی در بحث سواحل گمیشان توضیح داد: هم امسال و هم سال گذشته اعتباری به گمیشان اختصاص دادیم و نشستی هم با فرماندار و شهرداری برگزار شده و موقعیت یابی ها انجام شده است. در حال ایجاد و احداث زیرساخت ها و راه های دسترسی هستیم تا بتوانیم کار را عملی و اجرایی کنیم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان افزود: راه نجات ما در بخش گردشگری ساحلی استفاده و حمایت از بخش خصوصی است و اگر این موضوع اتفاق بیافتد با توجه به شرایط بکر سواحل دریایی می توانیم در آینده شاهد اتفاق های خوبی در گلستان باشیم.

گزارش: مریم رضایی/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار