رئیس یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: اشیای تاریخی متعلق به قرن هفتم تا ۱۱ هجری از حفاران غیر مجاز در شهرستان گالیکش کشف و ضبط شد.

کشف اشیای متعلق به قرن هفتم هجری از حفاران غیر مجاز در گالیکش

به گزارش گلستان 24، محمدشاهی پودینه  از کشف ۳۹ قلم شی تاریخی و فرهنگی از حفاران غیر مجاز در پنجشنبه گذشته خبر داد و گفت: این اقلام شامل کاسه های سفالی، کوزه به رنگ های لاجوردی و فیروزه ای، ظروف سنگی و ظروف مسی بوده است.

وی ظروف آشپرخانه کاشی زرین فام، دو شی مربوط به کشاورزی، رکاب اسب و وسایل تزئینی را از دیگر اقلام کشف شده عنوان کرد و افزود: قازان های سه پایه قدیمی هم از این حفاران غیر مجاز کشف و ضبط شد.

وی با بیان این نکته که کاوش حفاران غیر مجاز به اشیا عتیقه و معماری آسیب وارد می کند، افزود: با این نوع حفاری نه شی تاریخی سالم به دست می آیند و نه معماری آن بخش، از آسیب نوع کاوش آنها در امان خواهد ماند.

خریداران اشیای عتیقه مشوق و محرک حفاران غیر مجاز هستند

پودینه اگرچه حفاران غیر مجاز را مجرم قلمداد می کند اما جرم خریداران اشیا عتیقه را از حفاران سنگین تر اعلام کرده و گفت: خریداران و دلالان اشیای عتیقه مشوق و محرک برای حفاران غیر مجاز به شمار می روند.

وی با تاکید بر این نکته که خریداران انگیزه برای به غارت بردن تاریخ و فرهنگ این مرزو بوم را مهیا می کنند، افزود: قانون با این افراد به شدت برخورد خواهد کرد.

رئیس یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از خانواده هایی که اشیا عتیقه را نسل به نسل انتقال داده و در منزل حفاظت می کنند، خواست تا با مراجعه به میراث فرهنگی به شناسنامه دار کردن شی عتیقه اقدام کنند.

وی توضیح داد: با ارائه این اشیا به موزه و مستندسازی برای شی تاریخی از سوی میراث فرهنگی به خانواده اثر بازگردانده خواهد شد.

پودینه با اعلام این مطلب که شناسنامه دار کردن شی تاریخی مزیت حقوقی خواهد داشت، اضافه کرد: با این اقدام حفاظت بیشتری از شی خواهد شد چراکه در صورت سرقت شی از منزل و یا هرگونه آسیب وارده با مراجعه به اداره پیگیری لازم انجام خواهد شد. /مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار