کلید دولت تدبیر هم قفل بیکاری را باز نکرد؛

آن طور که مسئولان کار و رفاه اجتماعی استان اعلام کرده اند، آمار اشتغال استان توسط دفاتر کاریابی در سال 93 در مجموع 16 هزار و 17 نفر بوده که در دو ماهه نخست سال جاری (94) تعداد دو هزار و 199 نفر مشغول به کار شده اند.

بیکاری؛ از شیرینی آمار تا تلخی واقعیت/ درد مردم واقعی تر است یا آمار مسئولین؟!

به گزارش گلستان 24، «سونامی بیکاری»؛ امروزه کمتر خانواده ای است در استان فارس است که یک جوان بیکار نداشته باشد. پدران و مادران بیشتر از هر چیزی غصه دار این هستند که چرا جوانی که میلیون ها تومان برای تحصیل آنها در دانشگاه هزینه کرده اند امروز  بخاطر نداشتن شغل آبرومند، در گوشه خانه باید پژمرده شوند. به هر دری می زنند تا جوان خود را نجات دهند، به هر کسی که می شناسند سفارش می کنند که دست جوان ما را بگیر! اگر آنها به مسئولین دسترسی داشته باشند اولین درخواستشان مربوط به کار فرزندشان است.

مردم استان ثروتمند و پهناور فارس که در بخش‌های کشاورزی، گردشگری، صنعتی و معدنی، تجاری و دانشگاهی از مزیت های نسبی خوبی برخوردار است و بیش از 7 درصد از جمعیت و گستره ایران اسلامی را به خود اختصاص داده، دلواپسن سرنوشت جیگرگوشه های خود هستند که کلید چه کسی قفل بیکاری جوان آنها را باز خواهد کرد.

قفل بیکاری

چندی پیش، رئیس‌ کل دادگستری این استان اعلام کرد که فارس سومین استان در کشور به لحاظ جمعیت کیفری است و ۷۰ درصد این جمعیت، بیکار بودند! کافی است آمار بیکاری و درصد زندانیانی که به علت نداشتن شغل به سمت جرم کشیده شده اند را کنار هم قرار داد تا بتوان از عمق فاجعه‌ای که در استان فارس در جریان است آگاه شد.

بر اساس اعلام نظام مهندسی 15 هزار فارغ التحصیل کشاورزی در استان فارس بیکار هستند. آمار تامل برانگیزی که باورش سخت است، مخصوصا وقتی بدانیم این استان، قطب کشاورزی است و سال ها برای نان کشور آب خود را هزینه کرده است. مسئولین قرار بود در پایان قانون برنامه پنجم توسعه، بیکاری را به 7 درصد برسانند اما با توجه به این که امسال، سال پایانی این برنامه است، چند کیلومتر با این هدف فاصله داریم؟ استاندار سابق فارس می گفت باید 160 سال اعتبارات استان را برای این کار هزینه کرد!

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، استان فارس باید در هر سال بتواند 50 هزار شغل جدید ایجاد کند و در افق 1404 باید سهم صادرات فارس به 12 میلیارد دلار برسد، موضوعی که تاکنون نتوانسته از کاغذبازی های اداری عبور کند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند، وابستگی شدید اقتصاد فارس به کشاورزی سنتی و معیشتی، عملکرد بد و نداشتن سیاستگذاری‌ های مدون توسط مدیران، نبود حمایت دولتی( تحریم داخلی)، ناتوانی در جلب سرمایه و عدم حمایت علنی و عملی از سرمایه‌گذاران، ضعف شدید صنایع فارس برای رقابت در عرصه‌های جهانی، عدم همراهی سیستم بانکی و بروکراسی پر پیچ و خم اداری و خشکسالی، از عواملی است که نمی گذارد اقتصاد استان از شرایط فعلی و رکود عبور کند.

بر اساس اعلام سهراب مختاری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در نود و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز، در سال 1384 نرخ بیکاری استان فارس 13.2 درصد و در سال 1389 به 20.5 درصد افزایش یافت. اما نرخ بیکاری در سال 1391 به 16 درصد کاهش یافت تا این که در سال 1392 به 13.3 درصد یعنی همان نرخ بیکاری در سال 1384 رسید.

گرچه این عملکرد دولت قبلی، توسط دولت اعتدال، هو شد اما دیری نپایید که همین آمار را در دولت خود، های کردند. نرخ بیکاری در بهار سال 92، 14درصد، تابستان 14 درصد، و در پاییز همان سال، یعنی همان فصلی که احمدی استاندار فارس شد، این استان را با نرخ بیکاری 11.3 تحویل گرفت اما در نهایت در پایان همین سال این آمار را به 13.3 رساند. وقتی آمار بیکاری بر اساس اطلاعات مندرج از مرکز آمار ایران،  در تابستان 93 به 11.3( یعنی همان آماری که تحویل گرفته بودند) رسید، مسئولین فارس آن را در بوق و کرنا کردند این در حالی بود که نرخ بیکاری در فصول بهار و پاییز به ترتیب 14.1 و 10.1 بود.

آمار بیکاری اما در برخی شهرستان‌ها بسیار ناامید کننده تر از شیراز مرکز استان است. شهرستان های پاسارگاد، خنج و بوانات به ترتیب با نرخ بیکاری 9.4، 10.2 و 10.5 درصد بهترین و شهرستان های خرامه، رستم و ممسنی به ترتیب با نرخ بیکاری 31.8، 24.9 و 24.6 در بدترین وضعیت به لحاظ نرخ بیکاری قرار دارند.

اما بشنوید از آمار اشتغال آفرینی در فارس در سال های 93 و 94. آن طور که مسئولان کار و رفاه اجتماعی استان اعلام کرده اند، آمار اشتغال استان توسط دفاتر کاریابی در سال 93 در مجموع 16 هزار و 17 نفر بوده که در دو ماهه نخست سال جاری (94) تعداد دو هزار و 199 نفر مشغول به کار شده اند.

همه این ها در حالی است که آمار بیکاران تحصیل کرده سر به فلک می کشد! بر اساس نتایج بدست آمده از جمعیت تحصیلکرده فاقد شغل در کشور، استان فارس با نرخ بیکاری ۲۷.۱ درصد در جایگاه سوم کشور ایستاده است. در شرایطی که خیل عظیم جوانان تحصیلکرده در استان فارس می توانند این استان را به قله های پیشرفت برسانند، این میزان از بیکاری جوانان تحصیلکرده هم اکنون خود به یک تهدید و معضل اساسی و فراگیر تبدیل شده است.

احمدی استاندار فارس در مراسم معارفه خود گفت: «برخی سرمایه‌گذاران برای انجام سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری در فارس تمایل دارند و ما از دولت قول گرفتیم که فارس پایلوت سرمایه گذاری غیر دولتی باشد». اما سوال اینجاست بعد از گذشت حدود 2 سال از آن روزها، چند میلیارد دلار در فارس سرمایه گذاری شده است؟ رفت و آمدهای مسئولین فارس به کشورهای حاشیه خلیج برای جذب سرمایه گذار چه نتیجه ای داشته است؟ آیا بیکاری در فصل بهار 94 کاهش یافته یا افزایش؟ آمار واقعی بیکاری چند درصد است؟ چه تعداد شغل امسال ایجاد می شود؟ در این سال ها چه تعداد از کارگران این استان بیکار شده اند؟ چه برنامه ای برای تقویت رشد اقتصادی و تولید ثروت در دستور کار مسئولان فارس قرار دارد؟ بالاخره فارس باید صنعتی شود یا نه؟ کارگروه «اشتغال و سرمایه‌گذاری استانداری فارس» چرا آماری از اشتعال زایی نمی دهد؟

واقعیت این است تاکنون کلید تدبیر نتوانسته قفلی از بیکاری سرسام آور جوانان این استان باز کند و در حالی که تعریف دقیقی از بیکاری وجود ندارد، آمار بیکاری واقعی بیشتر از آمار و ارقامی است که مسئولین به آن می بالند.

انتهای پیام/راه دانا

ارسال نظر

آخرین اخبار