رییس اداره حفاظت خاک اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان:

رییس اداره حفاظت خاک اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: شرایط زمین شناختی حوزه آبخیز زیارت به ویژه در بخش شمالی آن، این منطقه را از منظر زمین لغزه و رانش زمین در زمره مناطق پرریسک قرار داده است.

 حوزه آبخیز زیارت در زمره مناطق پر ریسک قرار دارد

به گزارش خبرنگار گلستان 24، محمد عباسی اظهار کرد: حوزه آبخیز زیارت به سبب وضعیت خاص توپوگرافی و شیب منطقه با حدود ۱۵ هزار هکتار وسعت از جمله حوزه های آبخیز پرخطر در گلستان محسوب می شود، واقع شدن این حوزه آبخیز در بالادست یک هسته جمعیتی پرتراکم مانند شهر چند صد هزار نفری گرگان ریسک خطرآفرینی را دو چندان می کند.

وی گفت : فارغ از کانون مرکزی این حوزه آبخیز، ویژگی های خاص رودخانه زیارت در گرگان و سازه های متعدد احداث شده بر روی این شریان آبی مانند پل های متعدد درون شهری و سازه های غیر اصولی، خطر آفرینی رواناب های منتهی از این حوزه آبخیز را افزایش می دهد.

عباسی یادآور شد : شرایط زمین شناختی حوزه آبخیز زیارت به ویژه در بخش شمالی آن، این منطقه را از منظر زمین لغزه و رانش زمین در زمره مناطق پرریسک قرار داده است که این موضوع هنگامی که بارش های رگباری و نقطه ای شدید همراه شود، خطر هر گونه رخداد فاجعه آمیز را در حوزه زیارت چند برابر می کند.

وی تصریح کرد: بافت خاک در این نواحی از نوع شیست (سازند نفوذ ناپذیر) است که این باعث می شود در اثر تغذیه مناسب رطوبتی به ویژه بارش های سیل آسا و همچنین منظور کردن مواردی همچون شیب زمین شاهد حرکات توده های زمین در منطقه کوهستانی و جنگلی زیارت باشیم.

به گفته عباسی لغزش یا جابجایی توده های خاک هنگامی که در کنار مجاری آبی و رودخانه زیارت اتفاق بیفتد اثرات مخرب آن از حد تصور فراتر می رود.

وی توضیح داد :‌ هنگامی که بر اثر بارش های شدید و نقطه ای و یا دیگر عوامل موثر رخداد زمین لغزه در مجاورت رودخانه اتفاق بیفتد شاهد مسدود شدن دهنه رودخانه و ایجاد یک سد طبیعی خواهیم شد.

سیل گرگان فاجعه بزرگ 

عباسی ادامه داد :‌ به طور عام این سدهای خاکی مقاومت زیادی در برابر سیلاب ندارند و در بیشتر مواقع  در کمتر از ۲۴ ساعت در برابر سیلاب و رسوبات  می شکند و حجم  بسیار زیادی از گل و لای به همراه میلیون ها لیتر آب روانه شهرستان گرگان خواهد شد و این یعنی یه فاجعه بزرگ و مرگ و میر شهروندان گرگانی.

 عباسی گفت :‌در بخش مقابله با حرکات توده های خاکی اعتبارات چندانی در اختیار نداریم و صرفا در مواردی مانند لغزش ۹۸، با استقرار پمپ های آبی جریان های آب بالادستی را که تسهیل کننده حرکات لغزشی هستن را به مکان های امن انتقال داده تا عملیات تثبیت فبزیکی  محقق شود.

عباسی در خصوص تاثیر بارش های رگباری و نقطه ای در حوزه زیارت گفت:‌ سازه های آبخیزداری متعددی در بخش جنوب روستا در محدود تیل بنه  احداث شده است تا  با رسوب برداری از سیلاب های احتمالی خسارت های بارش های رگباری را به حداقل کاهش داد.

اعتبار نیاز است

وی گفت :‌ این سازه ها سبب می شود  تا سرشاخ درختان، کنده درختان سقوط کرده و گل و لای در پشت این سازه ها  جمع شود تا قدرت تخریب سیلاب ها را کاهش دهیم    اما سازه های ایجاد شده توان مقابله با بارش های شدید و بالای ۵۰ میلیمتر بیشتر را ندارند و برای دستیابی به اطمینان خاطر میلیاردها نیاز اعتبار نیاز داریم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار