تحویل 109 دستگاه ماشین آلات عمرانی و خدماتی به دهیاری های استان، آموزش بیش از 1500 راننده حمل و نقل جاده ای، دیدار امام جمعه کردکوی با هیات بازرسی شورای حل اختلاف استان، آمادگی راهداران برای ارائه خدمات به مسافران، چگونگی اجرای طرح تکاپو در استان و گرگان باید پایتخت کتاب ایران شود

اخبار گوناگون از استان گلستان

به گزارش گلستان 24، مراسم توزیع و تحویل ماشین آلات روستایی بین دهیاری های سطح استان با حضور استاندار گلستان، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری و دهیاران در استانداری برگزار شد.

حسن صادقلو استاندار گلستان گفت: 109 دستگاه ماشین آلات سنگین و سبک عمرانی و خدماتی شامل 75 دستگاه نیسان کمپرسی، 14 دستگاه بیل بکهو ، 8 دستگاه آتش نشانی اتوماتیک، 8 دستگاه مینی لودر، 4 دستگاه کمپرسی نیمه سنگین از محل بند ح تبصره 9 بودجه سال 1393 به ارزش 64 میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور بین دهیاری های سطح استان خریداری و به آنان واگذار شد.

وی افزود: با بهره برداری از این دستگاه ها اقدامات ارزنده ای در جهت خدمت رسانی به مردم، حفظ و تامین بهداشت محیط روستایی و مدیریت حوادث از جمله آتش سوزی ها و دیگر بحران های غیرمترقبه صورت می پذیرد.

وی همچنین با بیان این که برای عمران و آبادانی روستاهای استان گام های بسیار خوبی برداشته شده است گفت: بهبود و ارتقای شاخص های توسعه ای به ویژه در روستاها به عنوان مراکز مهم تولید که از اهداف دولت تدبیر و امید است مورد توجه و پیگیری جدی استانداری است.

طبق سرشماری سال 90 استان گلستان دارای بیش از یک میلیون و 777 هزار نفر جمعیت است که از این تعداد بیش از 870 هزار نفر ساکن مناطق روستایی هستند.


***

در سه ماه نخست سال جاری بیش از یک هزار و 500 راننده بخش بار و مسافر ناوگان حمل و نقل جاده ای گلستان در دوره های مختلف تخصصی آموزشی شرکت کردند.

کارشناس آموزش اداره کل حمل و نقل و پایانه های گلستان گفت: در استان چهار مجری آموزشی در شهرستان های گرگان، گنبدکاووس، کردکوی، بندرترکمن و آق قلا مسئولیت برگزاری دوره های مرتبط با شاغلین بخش حمل و نقل را بر عهده دارند.

سلمان گل در تشریح عناوین دوره های برگزار شده اظهار کرد: دوره های تخصصی رانندگان بخش کالا و مسافر مرتبط با نوع فعالیت آن هاست که در بدو ورود به سیستم حمل و نقل جاده ای دوره های الزامی بدو خدمت و حین خدمت برای آنان در نظر گرفته شده است.

وی گفت: این دوره ها شامل سرفصل هایی نظیر حمل و نقل بارهای ترافیکی، بدو خدمت باری و مسافری، حمل و نقل مواد خطرناک، سلامت شغلی، مهارت های رانندگی و قوانین و مقررات بوده که بیش از 1500 راننده در دوره های آموزشی مرتبط حضور یافته و گواهینامه های آن نیز صادر شد.

وی افزود: در راستای ارتقاء سطح کیفی آموزش، دوره های مربوطه توسط واحد آموزش بخش اداره کل به طور مستمر و با به کارگیری روش هایی از قبیل بازدیدهای سرزده، نظرسنجی از شرکت کنندگان در دوره های آموزشی و تکمیل فرم های ارزیابی مورد پایش قرار می گیرد.


***

امام جمعه کردکوی در دیدار با اعضای هیات بازرسی شورای حل اختلاف گلستان با بیان این که اصل بر حفظ آرامش در جامعه است گفت: با احکامی که در دعاوی صادر می شود یک طرف برنده و طرف دیگر بازنده است که این، اختلافات را به صورت ریشه ای حل نمی کند.

حجت الاسلام شاعری با تاکید بر این که در نظام اسلامی باید سعی بر سازش در پرونده ها باشد افزود: با صلح و سازش، هر دو طرف راضی هستند و شورای حل اختلاف با رویکرد و نگاه سازشی که در پرونده ها دارد بسیار خوب عمل کرده است.

امام جمعه کردکوی با اشاره به پایین بودن هزینه دادرسی در شوراها گفت: این امر برای اقشار کم درآمد خیل مهم است.

وی در ادامه آمادگی خود را برای همکاری بیشتر با اعضای شورای حل اختلاف اعلام کرد و افزود: در صلح و سازش، شخصیت اجتماعی اعضای شورا اهمیت دارد و باید سعی شود افراد متشخص و دارای نفوذ اجتماعی جذب شورا شوند تا صلح و سازش افزایش یابد.

امام جمعه کردکوی در باره اهمیت و سختی کار قضاوت هم سخن گفت و افزود: حفظ جان و مال و ناموس مردم بر عهده قوه قضاییه است و این امر مهم تر از کارهای دیگر است.

معاون قضایی و رییس شورای حل اختلاف گلستان نیز در این دیدار گزارشی از عملکرد شوراهای استان ارائه کرد و گفت: اعضای شوراهای استان سالانه به بیش از 70 هزار پرونده رسیدگی می کنند که با تلاش اعضا، 30 درصد از پرونده های قابل مصالحه به سازش طرفین ختم می شود.

احمد جعفری با ابراز خرسندی از عملکرد اعضای شورای حل اختلاف کردکوی افزود: این شورا، نیروهای کارآمد و باتقوایی دارد که همچون دیگر اعضای شورای حل اختلاف استان بدون چشمداشتی اختلافات مردم را حل و فصل می کنند.

وی افزود: بازرسی های انجام شده از شعب این شورا، از کیفیت رسیدگی ها حکایت دارد.


***

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان با توجه به در پیش بودن تعطیلات عید سعید فطر و آغاز دور دوم مسافرت های تابستانی آمادگی راهداران استان را برای ارائه خدمات مطلوب به مسافران اعلام کرد. 

علی بخش رستمی در جلسه شورای راهداری این اداره کل که به منظور هماهنگی ارائه خدمات برگزار شد افزود: اداره کل راه و شهرسازی هر ساله با اجرای طرح راهداری تابستانه سعی دارد که فرهنگ ایمنی و رعایت قوانین و مقررات را توسط کاربران جاده ای، ارتقا و اعتلا بخشد تا سوانح رانندگی کاهش یابد. 

به گفته وی، شرایط خاص جغرافیایی و طبیعی، گلستان را به یکی از کریدورهای مهم شمالی کشور تبدیل کرده و از طرفی سالانه، میزبان حجم گسترده ای از زائران علی ابن موسی الرضا (ع) است به همین جهت ایمن سازی محورهای ارتباطی در دستور کار قرار دارد. 

رستمی ادامه داد: برای ایمن سازی و تسهیل تردد مسافران در جاده های استان به ویژه در این ایام، عملیات راهداری محورها شامل روکش آسفالت، خط کشی، نصب جداکننده ها و نصب انواع تابلوهای هشداردهنده، انتظامی و اطلاعاتی و برقراری سیستم های روشنایی در سطح تمامی محورهای اصلی، فرعی و روستایی استان به اجرا درآمده است. 

وی اظهار امیدواری کرد که با اجرای این اقدامات در دور دوم سفرهای تابستانی شاهد افزایش ضریب ایمنی در محورها و کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن باشیم . 

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان خاطرنشان کرد: تکلیف دیگر ما در این ایام این است که با توجه به سیل خیز بودن منطقه، برای رویارویی با حوادث قهری نظیر سیلاب، آمادگی لازم داشته باشیم و با لایروبی قنوات و پل ها و بازکردن مسیر آبروها، خسارات ناشی از این حادثه را کاهش دهیم.


***

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با اشاره به طرح تکاپو (توسعه و توانمندی اشتغال بومی و محلی) گفت: طرح جدیدی که بر اساس آن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار باید دنبال کند طرح تکاپو است که دولت بر اساس هدفگذاری این طرح برای اشتغال 540 هزار نفری در کشور باید تا پایان سال 94 عزم خود را جزم کند. 

امراله عباسی افزود: طرح تکاپو با هدف توسعه اشتغال پایدار، رونق اقتصادی در جامعه هدف (روستاییان، خانواده، معلولین، زنان سرپرست خانوار و زندانیان)، ارتقای درآمد و معیشت واحدها در کوتاه ترین مدت به حداکثر سود (معیشت مردم) در وزارت کار دنبال خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای تحقق این طرح قرار است ستادهایی در هر استان برای حمایت از فعالیت های تولیدی خاص در محل برای بازارسازی و بازاریابی آن ها، نسبت به تقویت و توسعه کسب و کارهای محلی و افزایش سطح اشتغال و درآمدزایی در مناطق مختلف کشور اقدام شود. 

وی در راستای اجرای این طرح در استان گلستان گفت: دولت توجه ویژه‎ای به استان گلستان که از ظرفیت‎های متعددی برخوردار است داشته و اکنون استان گلستان در مسیر مطالعات اولیه طرح است و شاخص‎هایی که به دنبال آن هستیم شاخص‎های واقعی استان است و صرفا به آمار و ارقام تاکید نداریم. 

دبیر کارگروه اشتغال استان در پایان تاکید کرد: طرح تکاپو که در راستای توسعه و توانمندی اشتغال بومی و محلی می باشد، در استان گلستان به صورت پایلوت کشوری اجرا خواهد شد. 


***

فرماندار گرگان در مراسم افتتاح طرح کیف کتاب (شبکه کتاب رسانی به مناطق محروم) گفت: گرگان از قدیم تاکنون ظرفیت های مطلوبی را در حوزه کتاب و کتابخوانی داشته است، کما این که ابن سینا کتاب قانون را در گرگان نوشت و در این زمینه باید تلاش شود تا گرگان پایتخت کتاب ایران شود. 

یحیی خاکی اظهار کرد: همه دوستان و دلسوزان کمک نمایند تا بسترها و نهادهای دولتی و اجتماعی که می توانند به این مهم کمک نمایند شناسایی شده تا مشخص شود هر یک از این نهادها چه سهمی در رسیدن به این هدف مهم خواهند داشت. 

وی با توجه به فضای باز سیاسی و پیشرفت زیرساخت های عمرانی در شهرستان گرگان افزود: کلان شهر شدن گرگان نیازمند توسعه همه جانبه است و توسعه فرهنگی به موازات شاخصه های دیگر توسعه سیاسی و عمرانی منجر به توسعه همگون مبتنی بر ارزش های جامعه می شود. 

فرماندار گرگان کتاب را حافظ تفکر در جامعه عنوان کرد و افزود: مبنا و بنیاد اساسی جامعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی است و در این راستا برنامه ریزی مهمترین بخش برای بسط و گسترش کتابخوانی ارزیابی می شود. 

خاکی با بیان این که بستر و مبنای کتابخوانی در کودکی و نوجوانی شکل می گیرد گفت: باید از همه ظرفیت ها و نهادهای دولتی و غیردولتی کمک بگیریم تا بتوانیم این فرهنگ را در جامعه نهادینه کنیم. 

فرماندار طرح کیف کتاب را از طرح های مطلوب در راستای توسعه فرهنگی عنوان و ابراز امیدواری کرد این طرح باعث برانگیخته شدن استعدادها و اندیشه ها در لایه های پنهان جامعه شهری و روستاهای دور و نزدیک گرگان می شود. 

در پایان این مراسم به رابطین کیف های کتاب تحویل داده شد. 


***

نماینده ولی فقیه در استان گلستان، با استناد به مناجات المریدین امام سجاد (ع)، راه رسیدن به مبداء حقیقت و آفرینش و اصل هستی را بسیار دور و سخت توصیف کرد.

آیت اله سیدکاظم نورمفیدی در بیست و هفتمین سحرگاه ماه مبارک رمضان اظهار کرد: مادیات دنیا مانند کرم ابریشم اطراف انسان تنیده می شوند انسان هایی که غرق در مادیات هستند از اصل حقیقت فاصله می گیرند و رسیدن به مقام قرب الهی، بسیار دور و سخت است. 

وی خاطرنشان کرد: امام سجاد (ع) در مناجات المریدین نیز چنین دعایی دارد امام (ع) به مقام وصل الهی رسیده است اما چون این راه بی پایان است از ذات اقدس الهی می خواهد که او را به مقام قرب خود نزدیک تر کند. 

نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که هر لحظه زندگی روزمره انسان می تواند عبادت باشد تصریح کرد: زندگی نبی مکرم اسلام (ص) به گونه ای بود که در تمامی مراحل جنگ، صلح، خوابیدن و خوردن، عبادت می کرد. 

آیت اله نورمفیدی با بیان این که عشق به معبود باید همراه با ترس باشد گفت: عاشق حقیقی در عین حال که عشق تمام وجودش را فرا گرفته است می ترسد از این که مبادا دست از پا خطا کند و بین او و پروردگار فاصله بیفتد.


*** 

در راستای فعال سازی و مشارکت بیشتر گروه های مردمی در حفظ و صیانت از آثار ارزشمند تاریخی، انجمن میراث فرهنگی در روستای النگ شهرستان کردکوی تشکیل شد.

در اولین جلسه هماهنگی و برنامه ریزی برای تشکیل انجمن میراث فرهنگی این روستا سرپرست میراث فرهنگی شهرستان کردکوی بر حفظ و صیانت از آثار ارزشمند فرهنگی گذشتگان تاکید کرد و گفت: مشارکت بیشتر گروه های مردمی و تشکل های مردم نهاد، در نگهداری این آثار و همچنین تلاش در شناسایی آثار تاریخی ناشناخته منطقه موثر خواهد بود. 

منوچهری اظهار امیدواری کرد: با تشکیل این انجمن ها در روستاهای استان، ضمن تشویق مردم به حفاظت از مواریث تاریخی این شهرستان، گام های موثری جهت توسعه و رونق استان برداشته شود.



***

مدیر امور آبفار شهرستان گرگان از تعویض 6 دستگاه الکتروپمپ در روستاهای این شهرستان طی سه ماه نخست سال جاری خبر داد و گفت: این تعداد دستگاه الکتروپمپ در روستاهای انجیراب، اسبومحله، باغ گلبن، فیض آباد و اتراچال نصب شد.

محمد محبوبی هزینه انجام این عملیات را 525 میلیون ریال ذکر کرد و افزود: با این عملیات سه هزار و 470 مشترک در سطح پنج روستا از آب شرب سالم و بهداشتی بهره مند شدند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار