روزنامه خراسان در ویژه نامه استان گلستان روز دوشنبه خود مطلبی در خصوص اصرار شهرداری بندر ترکمن به بستن بازار قدیمی و پافشاری ماهی فروشان برای ماندن را به چاپ رسانده است.

اختلاف شهرداری بندر ؛این بار با ماهی فروشان

به گزارش گلستان 24، روزنامه خراسان در ویژه نامه استان گلستان روز دوشنبه خود مطلبی در خصوص اصرار شهرداری بندر ترکمن به بستن بازار قدیمی و پافشاری ماهی فروشان برای ماندن را به چاپ رسانده است. 
در این مطلب به قلم فریده ستایشگر آمده است که اواخر سال گذشته بود که خراسان در گزارشی مشکلات ساخت و راه اندازی نخستین بازار الگویی عرضه آبزیان استان در شهرستان بندرترکمن را مورد بررسی قرار داد، موضوعی که قرار بود قبل از تیر سال 93 نتیجه اش اعلام شود اما این روزها که به پایان سال نزدیک می شویم هنوز خبری از رفع این مشکل و ماهی فروشان نیست.

مدیرکل سابق شیلات این شهرستان به خراسان گفته بود که شهرداری و شورای شهر اجازه ساخت پایانه حمل و نقل آبزیان را نمی دهند و از طرفی هم یکی از اعضای شورای شهر همان زمان اعلام کرده بود، صدور مجوز ربطی به شورای شهر ندارد، این وسط اتحادیه ماهی فروشان ماندند و زمینی که 400 میلیون تومان برایش هزینه کردند و مجوزی که از سازمان شیلات ایران در حال خاک خوردن است.

رییس اتحادیه ماهی فروشان بندرترکمن به خراسان گفته بود: 2 سال قبل پروانه تأسیس بازار آبزیان را از سازمان شیلات ایران گرفتیم و پس از آن هم بیش از 11 هزار مترمربع زمین به ارزش 400 میلیون تومان در خارج از محدوده شهر خریداری کردیم. 

جمشید قره داغی افزود: ما نمی دانستیم که نیازی به مصوبه شهرداری نیست، آنها باید تنها پروانه ساخت به ما بدهند، شورای شهر دوره قبل با لابی های خاص مجوزی را به یک سرمایه گذار بخش خصوصی داد و سرمایه گذار از محل اعتبارات سازمان همیاری ها هم قریب به یک میلیارد و 800 میلیون تومان وام دریافت کرد، استدلال شوراییان این است که اگر به ما مجوز بدهند سرمایه گذار متضرر می شود.

مشهد قلی قرنجیک، یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه ماهی فروشان این شهرستان نیز به خراسان گفت: قبل از این که بازار جدید ساخته شود بارها به شورای شهر مراجعه کردیم و گفتیم که این بازاری که قرار است ساخته شود، برای فروش ماهی مناسب نیست.

وی افزود: همان موقع به آنها پیشنهاد دادیم قبل از این که نقشه ای برای این بازار آماده کنند، بازار ماهی در ساری و یا رشت را ببینند، بازاری که ساخته شده خارج از محدوده شهر است و بیش از 120 غرفه دارد که مساحت غرفه ها 14 تا 17 متر است در حالی که در بازار فعلی که از آن استفاده می کنیم 20 در 25 متر است، وقتی 2 تن ماهی آورده می شود در این فضای کوچک چگونه آن را جای بدهیم؟ از طرفی اجازه ورود خودروها به داخل بازار داده نمی شود و تخلیه بار یک بار جلوی بازار و بار دیگر در داخل مغازه باید انجام شود. 

قرنجیک ادامه داد: در دوره قبلی شورا گفتیم به ما اجازه ساخت پایانه فروش داده می شود که شوراییان موافقت کردند و گفتند به دنبال مجوز باشیم، ما پس از دوندگی های زیاد این مجوز را گرفتیم و 400 میلیون تومان هم برای خرید زمین هزینه کردیم اما وقتی به شورا و شهرداری مراجعه کردیم گفتند اجازه ساخت ندارید چون خودمان در حال ساخت بازار هستیم.

وی با اشاره به مشکلات بازار فعلی نیز گفت: مقصر اصلی شهرداری است حدود 7 سال پیش مبلغ یک میلیون و 200 هزار تومان از ما برای سرویس های بهداشتی گرفتند، از غرفه داران برای لوله کشی فاضلاب هم پول گرفتند اما کاری انجام ندادند، ما مستأجر شهرداری هستیم و هر زمانی که خواستند از ما پول گرفتند اما خدماتی ارائه نکردند. 

کارشناس واحد حقوقی شهرداری بندرترکمن نیز در این باره به خراسان گفت: بازار فعلی به دلیل مشکلات بهداشتی که دارد، نیازمند جابه جایی است. رحمان قاضی لر افزود: بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی به دلیل همین مشکلات شهرداری را مکلف کرده بودند که این بازار را پلمب کند، اما شهرداری از آنها خواست قبل از اینکه این اتفاق بیفتد اجازه بدهند مکان جدیدی را در نظر بگیریم. 

وی بیان کرد: ابتدای امر به بازاریان گفته شد که خودشان احداث کنند اما به دلیل بار مالی که وجود داشت گفتند نمی توانند این بازار را بسازند پس از آن شهرداری با کمک بخش خصوصی اقدام به ساخت این بازار کرد.

شهرداری برای این کار کشتارگاه سابق را تخریب کرد و حدود 6 میلیارد تومان برای ساخت این بازار هزینه کرده است.

وی با اشاره به گفته های برخی از بازاریان که می گویند به بازار جدید نخواهند رفت، گفت: اگر نقشه ساخت را قبول ندارند باید به سراغ مدیرکل وقت شیلات بروند چراکه نقشه را تأیید کردند، شهرداری مکلف به پلمب و ساخت بازار جدید بود که این اتفاق افتاده و نهایی شده است. برخی از بازاریان حاضرند در جایی فعالیت کنند که مورد تأیید بهداشت و محیط زیست نیست اما حاضر نیستند به مکان جدید بروند.

این کارشناس عنوان کرد: اولویت برای واگذاری با بازاریان قدیمی است، شهرداری تصمیم دارد که این بازار را جابه جا کند.

ارسال نظر

آخرین اخبار