بخشدار بخش مرکزی گمیشان گفت: به دلیل شوری خاک گمیشان ریزگردهای این منطقه بسیار خطرناک تر از ریزگردهای جنوب کشور است و در صورت گسترش خاک کشاورزی استان را لم یزرع خواهد کرد.

ریزگردهای گمیشان تهدیدی برای اقلیم استان/ریزگردهای شور گمیشان خطرناک تر از ریزگردهای خوزستان

به گزارش گلستان 24،  امانگلدی ضمیر فرماندار گمیشان اولین بار در تاریخ 3 اسفند 93 نسبت به شیوع ریزگردها در جلسه شورای اداری شهرستان هشدار داد و بعد از آن این هشدارها در برخی سایتها و خبرگاریهای  تکرار شد.

بنا به اهمیت موضوع قبل از گسترش و حاد شدن موضوع تصمیم گرفیتم تا در مورد ریزگردهای شهرستان تحقیقی داشته باشیم تا بدانیم جدیت ماجرا تا چه حد است لذا گفتگویی با غلامحسین پسرکلو بخشدار بخش مرکزی گمیشان که سابقه خدمت قریب به 10 سال کار در این سمت را دارد و کاملا به منطقه آشناست داشتیم .

http://www.sahelegomishan.ir/images/93/k0dak/0pesaraklo.jpg

ریزگردهای گمیشان تقریبا از چه مدت است که آغاز شده است و علت آن چیست؟

تقریبا در دوسه سال اخیر با گرم تر شدن زمین و عقب نشینی آب دریا و خشک شدن آب تالاب گمیشان ریزگردها بروز پیدا کردند.

عاری شدن زمین از پوشش گیاهی به دلایل خشکسالی و همچنین بازمانده های آب تالاب گمیشان پس از خشک شدن که چیزی جز نمک و خاک شور نیست و همچنین اقلیم منطقه که در مجاورت دریاست همه این مسائل دست در دست هم داده اند و این مشکل را به وجود آورده اند.

موضوع دیگر دست بردن بشر در طبیعت است که متاسفانه این مساله هم بر محیط زیست اثرمخرب دارد وجود سد گلستان و سد وشمگیر اثر بدی در شهرهای زیر دست سد و همچنین بالای سد دارد و قسمتی از زمین را با رطوبت بیش از حد و قسمتهای دیگری را با کمبود آب و خشکسالی مواجه می کند و اصولا سدهای بی رویه در کشور اثرات زیانبار  زیادی دارد.

رها کردن زمینهای کشاورزی و عدم کشت و کار در زمینها که متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل خشکسالی در گمیشان به وجود آمد یکی دیگر از دلایل این امر بود ، خاکی که بایر رها شود و مورد چرای دام قرار گیرد سست می شود و با کمترین بادی به هوا پخش می شود.

ریزگردهای گمیشان خطرناک تر از ریزگردهای خوزستان است /ریزگردهای شور گمیشان زمینهای کشاورزی استان را تهدید می کند

خاک گمیشان برخلاف خاک شهرهای جنوبی کشور شور است و اگر جلوی گسترش این خطر گرفته نشود به دلیل فاصله کم شهرستانهای استان، در آینده نزدیک ریزگردهای شور خاک کشاورزی استان را لم یزرع و غیرقابل کشت می کنند و کل اقلیم استان را با تهدید جدی مواجه خواهند کرد.

راهکار مبارزه با ریزگردها چیست ؟

اولا کشاورزی به صورت مدرن انجام شود و با آبیاری مدرن با حداقل آب ، کشاورزی را رونق دهیم و با این امر خاک را تثبیت کنیم .

 

در حاشیه تالاب گمیشان با کاشت درختهای متناسب با خاک منطقه کمربند سبز ایجاد کنیم و کلا برای ایجاد فضای سبز و بیابان زدایی در شهرستان تلاش کنیم.

در حال حاضر ریزگردها در کدام مناطق گمیشان دیده می شوند؟

ریزگردها در قسمت غربی وجنوب غربی شهرستان و در حاشیه تالاب دیده می شود و همچنین در قسمت جنوب شرق گمیشان هم این مساله دیده می شود

به دلیل وسعت تالاب گمیشان و مشکل عقب نشینی آب دریا و خشک شدن آب تالاب این مساله در حال گسترش است و این امر در سالهای آینده به قسمت های شمال شهرستان هم سرایت خواهد کرد.

حرف آخر؟

تشکر از سایت خبری ساحل گمیشان که قبل از حاد شدن مساله با پرداختن به این موضوع در جهت اطلاع رسانی به مسئولین تلاش می کند انشاءالله مسئولین با توجه به اهمیت موضوع همه با هم تلاش کنند تا قبل از اینکه ریزگردها در گمیشان به یک معضل بزرگ تبدیل شود جلوی بروز آنرا بگیرند.

 

ساحل گمیشان

ارسال نظر

آخرین اخبار