دانشگاه منابع طبیعی گرگان؛

دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در سال 1371 به عنوان اولین دانشگاه تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی در ایران آغاز به فعالیت کرد.

 اولین دانشگاه تخصصی کشاورزی در ایران

به گزارش گلستان 24 ، در یازدهم مهرماه 1336 نخستین پایه های دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی با افتتاح آموزشگاه عالی جنگل و مرتع توسط وزیر کشاورزی در گرگان پی ریزی شد. این آموزشگاه در سال 1355 به مدرسه عالی منابع طبیعی تبدیل شد.

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، در سال 1358 با موافقت وزارت کشاورزی و وزارت علوم، مدرسه عالی به وزارت علوم ملحق و زیر پوشش دانشگاه مازندران به دانشکده منابع طبیعی تبدیل شد.

تا این زمان شش دوره جنگلداری( 1338 تا1343)، چهار دوره فوق دیپلم جنگل و مرتع (1345 تا1358) و چهار دوره لیسانس ناپیوسته در سه گرایش جنگل، مرتع و حفاظت خاک(1354 تا 1357) فارغ التحصیل شده بودند.

پس از انقلاب فرهنگی همزمان با بازگشایی مجدد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در سال1361، در این دانشکده چهار گروه آموزشی شامل جنگلداری، مرتع و آبخیز، چوب‌شناسی، صنایع چوب، شیلات و محیط زیست تشکیل شد. این گروه های آموزشی در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته فعالیت داشتند. آموزش دوره های کارشناسی با دایرشدن رشته های جنگلداری( 1360)، مرتع و آبخیز(1361)، چوب شناسی و صنایع چوب(1361) و شیلات (1364) آغاز شد.

دانشکده منابع طبیعی گرگان در سال 1367 به مجتمع دانشگاهی علوم کشاورزی و منابع طبیعی ارتقا یافت و از دانشگاه مازندران منفک شد. در سال 1371 این مجتمع دانشگاهی به دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی تبدیل شد و فعالیت اولین دانشگاه تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی در ایران آغاز شد.

هم اکنون 9 دانشکده، شیلات و محیط زیست، مرتع و آبخیزداری، علوم جنگل، مهندسی چوب و کاغذ، صتابع غذایی، علوم دامی، تولید گیاهی، مهندسی آب و خاک و مدیریت کشاورزی در این دانشگاه فعال هستند، در این دانشگاه 17 نشریه تخصصی به صورت ادواری و منظم منتشر می شود که 11 نشریه دارای درجه علمی پژوهشی، یک نشریه ثبت شده در اندکس ISI و یک نشریه با درجه علمی- ترویجی می باشد.

دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان دارای هیات ممیزه و هیات امنا مستقل است. توسعه تحصیلات تکمیلی، توسعه دوره های میان رشته ای، تقویت آزمایشگاه های تحقیقاتی، افزایش انتشارات علمی پژوهشی، بهبود کیفیت آموزش، ارتقای فعالیت های فرهنگی اجتماعی، افزایش کیفیت خدمات رفاهی، توسعه روابط علمی و فرهنگی با دانشگاه های داخل و خارج و افزایش فضای کالبدی از مهمترین برنامه های آتی این دانشگاه است.

این دانشگاه دو خوابگاه دارد که یکی به نام امام حسین(ع) مختص برادران است و چهار بلوک را شامل می شود با ظرفیت گنجایش 621 نفر و خوابگاه حضرت زینب(س) مختص خواهران که 10 بلوک را شامل شده و ظرفیت گنجایش 1380 نفر را داراست و تعرفه اجاره بها این فضاهای دانشگاهی طبق مصوبه صندوق رفاه دانشجویی تعیی می شود.

دانشگاه هم اکنون با دارا بودن 36 دوره کارشناسی، 58 دوره کارشناسی ارشد و 37 دوره دکتری در زمینه تعلیم و تربیت نیروی انسانی متخصص جهت فعالیت های تخصصی در زمینه‌های خدماتی و تولیدی در سطح منطقه ای و ملی در حال فعالیت است.

در این دانشگاه در حال حاضر حدود 160 عضو هیات علمی به همراه بیش از 4000 دانشجو که 60 درصد آن ها در رشته های تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند، درحال فعالیت هستند.

لازم به ذکر است، این دانشگاه در زمینه فعالیت های فرهنگی و سیاسی نیز بسیار فعال است که سالانه تشکل های «بسیج دانشجویی» و «انجمن اسلامی» این دانشگاه با برگزاری برنامه های متعدد در قبال اتفاقات کلان کشوری و منطقه ای اتخاذ موضع کرده و فعالیت رسانه ای می کنند.

«دانشجو سلام»

ارسال نظر

آخرین اخبار