کشت دوم بهانه ای برای آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی از یک طرف، سکوت قانون در برابر این اقدام از سوی دیگر، سناریو از بین بردن محصول استراتژیک گندم را در کشور رقم زده است.

سکوت قانون و قصه تکراری آتش سوزی مزارع گندم در گلستان

به گزارش گلستان24، کشاورزان استان گلستان به خصوص در شرق این استان همه ساله پس از برداشت غلات برای آماده نمودن زمین برای کشت دوم، اقدام به از بین بردن کاه و کلش و بقایای گیاهی از طریق آتش زدن می کنند. 

این آتش سوزی پس از برداشت غلات در فصل بهار که ایجاد گرمای هوا و کاهش نسبی رطوبت خاک همراه، خسارات جبران ناپذیری به زمین و محصولات راهبردی کشور نظیر گندم وارد می کند. 

آتش زدن کاه و کلش مزارع برای آماده سازی کشت دوم با وجود آشنایی بیشتر کشاورزان به عوارض جانبی از جمله از رفتن مواد آلی خاک متاسفانه به یک فرهنگ غلط تبدیل شده است و باید برای این موضوع چاره اندیشی کرد. 

علاوه بر این برخی از بی احتیاطی های انسانی به هنگام برداشت محصول گندم و قدیمی بودن ماشین آلات برداشت محصولات کشاورزی از دیگر عوامل بروز آتش سوزی در منطقه به شمار می رود. 

یکی از کشاورزان شهرستان کلاله در این خصوص گفت: برای این که زمین را برای کشت دوم محصولاتی نظیر شالی زودتر آماده کنیم، باید بقایای گندم را از بین ببریم. 

آنه محمد قوجق افزود: آتش زدن بقایای گندم تنها راه آماده سازی زمین است که از گذشته های دور تاکنون انجام می شود و ما هم این کار را ادامه می دهیم. 

وی در خصوص عوارض این اقدام چنین گفت: کارشناسان جهادکشاورزی در خصوص از بین رفتن مواد آلی زمین های کشاورزی و خساراتی که از طریق آتش زدن کاه و کلش وارد می کند، تذکراتی ارایه می دهند ولی با توجه به کمبود زمان برای کشت دوم لازم است که این اقدام انجام شود. 

مدیرجهادکشاورزی کلاله نیز در این خصوص به ایرنا گفت: به آتش کشیدن بقایای اراضی که محصولشان جمع آوری شده علاوه بر این که مواد مفید خاک زراعی را از بین می برد، خسارات سنگینی به تاسیسات کشاورزی و دامپروری منطقه وارد می کند. 

علی علیزاده افزود: دمای بالای هوا و وزش باد باعث می شود تا آتش سوزی سوزی از کنترل کشاورزان خارج شده و به سایر مزارع سرایت کند. 

وی گفت: بر اساس بررسی های به عمل آمده، اراضی که به آتش کشیده شده اند، دمایی به میزان 400 درجه به عمق یک سانتیمتری خاک زراعی نفوذ کرده، حشرات و مواد مفید موجود درخاک را که برای رشد و نمو گیاهان لازم و ضروری هستند را از بین می برد. 

مدیر جهاد کشاورزی کلاله ادامه داد: اگر قانون مدون و قاطعی برای جلوگیری از آتش زدن اراضی زراعی پس از برداشت محصول داشته باشیم، به عنوان یک اهرم بازدارنده در جهت جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش در مزارع استفاده کرد. 

وی گفت: در سال زراعی جاری به ویژه در روزهای برداشت محصول گندم، به خاطر آتش زدن بقایای گیاهی اراضی درو شده به تعداد زیادی از کشاورزان این منطقه خسارت وارد شده است. 

علیزاده با بیان این که تاکنون ارزیابی دقیقی از میزان خسارات وارده صورت نگرفته است، افزود: امسال با وقوع آتش سوزی در مزارع گندم روستاهای قره تپه شیخ، حاجی قوشان آق چاتال، سازمان فرید، قپان، دهنه و پاشای در بخش های مرکزی و پیشکمر کلاله بیش از 300 تن گندم به خاکستر تبدیل شد. 

به گفته وی این در حالی است که علاوه بر سوختن یک هزار عدل کاه، به یک هکتار باغ و یک واحد دامپروری منطقه نیز خسارات سنگینی وارد شده است. 

رییس اداره منابع طبیعی کلاله نیز گفت: به دلیل کنترل نشدن آتش در زمین های کشاورزی، بخشی از درختان دست کاشت سوزنی برگ و تلوزارهای روستای دهنه در بخش مرکزی دچار آتش سوزی شد. 

محمدصادق بشکوفه افزود: در جریان این آتش سوزی حدود سه هکتار از درختان سوزنی برگ دست کاشت منابع طبیعی و تلوزارهای این منطقه در آتش سوخت. 

وی با بیان این که آتش سوزی مزراع و جنگل های اطراف مزارع کشاورزی همه ساله رخ می دهد، افزود: این آتش سوزی ها با همکاری مردم محلی و نیروهای آتش نشانی و منابع طبیعی خاموش می شود. 

در زمان برداشت گندم، بخشی از مزارع گندم در شهرستان های آزادشهر، رامیان، گنبدکاووس، گالیکش و مینودشت نیز در آتش سوختند.

مدیر زراعت و باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان در این خصوص گفت: طی حدود یک ماه از زمان برداشت گندم، 400 هکتار از مزارع این محصول در نقاط مختلف استان طعمه آتش سوزی شد. 

محمدرضا عباسی افزود: با در نظر گرفتن متوسط برداشت محصول در هر هکتار از این مزارع که سه هزار و 500 کیلوگرم است، در مجموع یک میلیون و 400 هزار کیلو (1400 تن) گندم تولیدی کشاورزان گلستان طی این مدت در آتش سوخت. 

وی دمای بالای هوا و آتش زدن بقایای گندم (کاه و کلش) برداشت شده را از مهمترین دلایل آتش سوزی های مزارع گندم گلستان درسال جاری اعلام کرد و گفت: برخی از آتش سوزی ها نیز توسط عامل انسانی و عمدی بوده است. 

استان مرزی گلستان با افزون بر یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت 650 هزار هکتار اراضی زارعی و باغی دارد که بیشترین سطح زیرکشت این اراضی به کشت گندم اختصاص یافته است. /ایرنا

 

ارسال نظر

آخرین اخبار