مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: شهر تاریخی استرآباد (گرگان) یکی از ارزشمندترین بافت‌های تاریخی کشور محسوب می‌شود اما اقدامات انجام‌شده مدیریت شهری گرگان برای حفظ و حراست و همچنین احیا این اثر تاریخی ناکافی است.

اقدامات مدیریت شهری گرگان برای حفظ شهر تاریخی استرآباد ناکافی است

به گزارش گلستان 24 به نقل از  روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، محمدجواد ساوری در جلسه کمیسیون گردشگری، سرمایه‌گذاری و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر گرگان اظهارداشت: مدیریت شهری باید برای میراث‌سازی برنامه‌ریزی داشته باشد و با ایجاد مشوق‌، شهروندان را برای استفاده از این نوع معماری و حفظ و پاسداری از آن ترغیب کنند.

وی با تاکید بر ضرورت گسترش معماری بافت تاریخی گرگان در حوزه شهری، گفت: در حوزه شهر تاریخی استرآباد(گرگان) میراث‌داری کردیم و نتوانستیم بافت تاریخی این شهر و معماری مختص آن را در حوزه شهری بسط و گسترش دهیم.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گلستان گفت: بستر بسیاری از آسیب‌های اجتماعی توسعه‌ نیافتن در عرصه‌های مختلف شهری از جمله توسعه حوزه گردشگری است که رونق این حوزه می‌تواند زمینه‌ساز پیشگیری بسیاری از آسیب‌های اجتماعی باشد.

سرپرست شهرداری گرگان هم در این نشست گفت: احداث پارک مسافر با استفاده از ظرفیت‌های موجود به نفع شهروندان و موجب رونق اقتصادی شهر است.

سیدمحمدرضا سیدالنگی افزود: اتراق و برپایی چادر در حاشیه محور ناهارخوران زیبنده شهر گرگان نیست و برای حل آن باید با همفکری و تعامل مدیریت شهری با دستگاه‌های اجرایی برنامه‌ریزی کرد.

رییس شورای اسلامی استان گلستان و رییس کمیسیون گردشگری و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر گرگان نیز در این جلسه گفت: ایجاد بازارچه دائمی صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی گرگان و استفاده از المان‌های تاریخی و صنایع‌ دستی در نقاط مختلف شهر می‌تواند در دوره مدیریت جدید شهرداری گرگان اجرایی شود.

علی‌اکبر بصیرنیا اظهارداشت: همکاری و تعامل اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان با مدیریت شهری لازمه توسعه گردشگری گرگان است.

رییس شورای اسلامی شهر گرگان نیز گفت: برای ترغیب سرمایه‌گذاران و مالکان برای حفظ و احیا بناهای بافت تاریخی شهر گرگان، باید در برخی ضوابط تعریف‌ شده در حوزه مدیریت شهری به ویژه برای بافت مورد نظر، تجدیدنظر شود.

ناصر گرزین بر برنامه‌ریزی و اجرای چند اقدام شاخص در شهر تاریخی استرآباد (گرگان) با همکاری مدیریت شهری و اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی تاکید کرد.

زهرا نورا، صفرعلی پایین‌محلی و حمیدرضا آقاملایی سه عضو دیگر شورای اسلامی شهر گرگان در این جلسه بر تعامل و همکاری مجموعه مدیریت شهری با اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان در کنار تعامل و هم‌افزایی با سایر دستگاه‌های همسو و متولی در حوزه گردشگری و بافت تاریخی گرگان تاکید کردند.

بافت تاریخی گرگان قدیمی‌ترین بافت تاریخی ثبت شده کشور است.

بر اساس شواهد موجود، شهر گرگان (استرآباد) در دوران قاجار ۶ محله بزرگ به نام‌های‌ سر پیر، دربنو، سرچشمه، میخچه گران، نعل‌بندان، سبزه مشهد و میدان داشت که آثار برجا مانده آن هر ساله پذیرای صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار