حسن بیارجمندی مشاور دبیر شورای هماهنگی معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های منطقه ۲ کشور و رییس دانشگاه مذاهب اسلامی گنبدکاووس اعتقاد دارد نقش کلیدی جمهوری اسلامی در تقریب و وحدت اسلامی غیرقابل انکار است

گلستان الگوی وحدت بین اقوام و مذاهب

به گزارش گلستان 24 به نقل از ایرنا، گفتمان این روزهای تمامی مراکز و محافل فرهنگی گلستان، حول محور واژه وحدت و تقریب مذاهب اسلامی می چرخد که با ابتکار حضرت امام خمینی (ره) به واژگان پرتکرار هفته منتهی به ولادت رسول اکرم(ص) و دیگر روزهای سال تبدیل شد تا بار دیگر به همدلی شیعه و سنی معنایی تازه بخشد و مانع از آمدن اختلافات به متن و رفتن اشتراکات به حاشیه شود.

 استان مرزی گلستان متشکل از اقوام و مذاهب اسلامی از دیرباز مظهر همدلی، اتحاد و برادری بوده و با تکیه بر اشتراکات در دوره‌های حساس، برابر توطئه‌های دشمنان ایستادگی کرد .

حسن بیارجمندی مشاور دبیر شورای هماهنگی معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های منطقه ۲ کشور و رییس دانشگاه مذاهب اسلامی گنبدکاووس در گفت و گو با ایرنا اعتقاد دارد نقش کلیدی جمهوری اسلامی در تقریب و وحدت مذاهب اسلامی غیرقابل انکار است.

N83235902-72889955
نقش جمهوری اسلامی ایران در تقریب و وحدت مذاهب اسلامی چه بود؟

اساس تشکیل و استقرار نظام جمهوری اسلامی در رفراندوم آن با حضور اقوام و پیروان مذاهب و ادیان و تدوین قانون اساسی به‌خصوص وضع اصول اساسی ۲۰، ۱۹، ۱۵، ۱۳، ۱۲ بر تقریب و وحدت اسلامی بنا شده و تصور این موضوع از سوی هر کسی با هر تفکر و سلیقه ای موجب تصدیق آن است و ضامن حفظ این اساس و همچنین ولایت امری امت واحده اسلامی در عصر غیب حضرت ولی عصر (عج) به استناد مقدمه قانون اساسی و اصل پنج آن ولایت فقیه است.

از همین رو نظام جمهوری اسلامی ایران را به عنوان ام‌القری جهان اسلام و پرچمدار تقریب و وحدت اسلامی می‌شناسند.

چرا معاندان و منافقان با توجه به تنوع اقوام و مذاهب در گلستان نتوانستند در استان دسیسه‌چینی کنند؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی در آذر سال ۱۳۹۵ در ضمن بیان مناقب استان گلستان به این سوال پاسخ داده اند که «گلستان منطقه‌ای است که از لحاظ نیروی انسانی و مردمی، به دلایل گوناگون، حقّاً یکی از مناطق ممتاز است. اوّلاً [مردم] یک همزیستی مطلوب و موثّری را در بین اقوام و مذاهب در منطقه‌ی گلستان دارند ارائه می‌کنند که این‌ها خیلی مهم است. امروز پولهایی که خرج می‌شود برای ایجاد اختلاف بین مذاهب اسلامی و بین سنی و شیعه و به قول فرنگی‌ها اتاق های فکر -که می‌نشینند و فکر می کنند و طراحی می‌کنند و برنامه‌ریزی می‌کنند- اگر تشریح بشود برای مردم، واقعاً مردم تعجّب خواهند کرد که این همه کار دارد می شود برای اینکه دو نفر مسلمان که یکی سنی یا یکی شیعه است، پهلوی همدیگر ننشینند، با هم حرف نزنند، باهم قهر باشند، باهم دشمن باشند، علیه هم سلاح بکشند. علی‌رغم همه‌ اینها در ایران اسلامی درست به‌عکس آنچه آنها خواسته‌اند، اتفاق افتاده است و یکی از بهترین مناطق در این زمینه، منطقه‌ی گلستان است" .

باور من این است که تفکر امامین انقلاب اسلامی در حفظ وحدت اسلامی در جان و دل قاطبه مردم استان و نخبگان مذهبی آن نشسته است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی مستمرا در حال ارائه کردن این وحدت اسلامی هستند و اگر هم اتفاقاتی ناخواسته در داخل و یا خواسته از خارج کشور دنبال می شود به دلیل این سطح از قدرت نرم مردمی راه به جایی نمی برد.

گلستان الگوی اتحاد و برادری اقوام و مذاهب

گلستان به عنوان الگوی عملی وحدت و تقریب مذاهب چه نقشی در کشور و دنیا ایفا می‌کند؟

اشاره به کلام امام خامنه ای نمودم که مردم استان گلستان این همزیستی مطلوب و موثر را در بین اقوام و مذاهب دارند ارائه می کنند. خب این ارائه کردن قطعا برای خودشان نیست بلکه برای دیگران است و نمونه عینی آن اجتماع اخیر ۱۰ مهر ماه سال جاری وحدت و امنیت با حضور نخبگان تشیع و اهل سنت استان که بازتاب بسیار گسترده ای در دیگر استان های قومی و مذهبی و کشور و منطقه داشت.

همچنین در مردادماه مشاور امور اهل سنت دولت عراق و رئیس جمعیت علمای اهل سنت مهمان استان گلستان بودند. به غیر از سخنرانی در همایش‌ها، ایشان از مدارس علوم دینی اهل سنت استان بازدید داشتند و در مورد این سفر گفتند من در استان گلستان هم اسلام را دیدم و هم مسلمانی و اخوت و برادری.

آن کسی که در دل وقایع چند سال اخیر در عراق است و می‌آید استان گلستان و از نزدیک نتیجه این تقریب و وحدت و به تبع آن پیشرفت و عدالت را می‌بیند؛ درک درستی از این الگوی عملی برای دیگر کشورهای اسلامی پیدا می‌کند.

این محدود به این یک مورد نیست در همین سال سفر علمای اهل سنت کشور سوریه به استان گلستان را داشتیم و یا چند سال قبل یکی از مفتی‌های اهل سنت کشور روسیه به استان گلستان؛ همین قضاوت را هم آنها داشتند.

مردم انقلابی در حفظ و پاسداری از وحدت اسلامی چه رسالتی دارند؟

مردم استان گلستان با رسالت خودشان آشنا هستند اما یک توصیه به نوجوان و جوانان عزیز استان گلستان دارم که این میراث ارزشمند و معنوی مردم متمدن و تمدن ساز استان گلستان (جرجان و استرآباد) یعنی تقریب و وحدت را خوب بشناساند و نتایج آن را در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه ببینند. این میراث نسل به نسل با چنین آگاهی می بایست منتقل و از آن صیانت و پاسداری بشود تا همگان شاهد ایجاد تمدن نوین اسلامی دیگری در این منطقه باشیم.

درباره الگوهای وحدت آفرین مذاهب در استان گلستان توضیح دهید؟

الگوی‌های وحدت آفرین استان گلستان همگی در بستر گفتمان انقلاب اسلامی و امامین انقلاب شکل گرفته است و به همین دلیل مناسبت های تقویمی مذهبی و انقلابی و مراسم های مردمی متنوع آن به الگوهای کشوری مبدل شده اند.

این الگوها به این مراسم‌ها ختم نمی‌شود و دیدارهایی که می‌شود از آنها به صله رحم برادرانه یاد کرد به استان گلستان خاصه در سفر مدیران عالی کشور و مهمانان خارجی جلوه خاصی داده که با تمام وجود این الگوها را لمس می‌کنند.

برای ترویج، تقویت و الگوسازی روابط وحدت آفرین استان گلستان چه پیشنهاداتی دارید؟

هنر مردم استان گلستان همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره نمودند؛ ارائه کردن این وحدت است و آنچه مورد پیشنهادم هست هم ناظر بر این هنر است که ارائه این هنر خودش یک هنر می خواهد و بخشی از آن متوجه اصحاب رسانه و فضای مجازی است و بخشی از آن متوجه مسئولان و نخبگان قومی و مذهبی که همگان باید در حفظ و صیانت از این میراث معنوی همدل و هم زبان باشند.

169949637
اساس وحدت جامعه از دیدگاه شما بر مبنای چه مواردی است؟

وحدت و امنیت جامعه اسلامی ما در گرو اعتقاد و التزام عملی به ولایت فقیه و مصداق عصر حاضر آن امام خامنه ای است و اگر گلستان از چنین جایگاه ممتازی برخوردار است بخاطر این اعتقاد و التزام عملی است.

اگر به چنین اساس وحدت ایمان داشته باشیم این میراث معنوی برای آیندگان ما باقی خواهد ماند اما اگر به غیر این عمل کنیم نه تنها وحدت خواهد رفت بلکه ایران و اسلام و امنیت ملی و تاریخ ما هم از همان در خواهد رفت.

وحدت اقوام، ادیان و مذاهب چه مواردی را ارمغان خواهد داشت؟

با وحدت تاریخ و ایران ما و اسلام و مذهب ما در عین تنوع قومی و با حفظ امنیت ملی باقی خواهد ماند و پیشرفت و تمدن سازی نوین ایرانی و اسلامی را به ارمغان خواهد آورد و الگویی برای جهانیان خواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار