رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس گفت: فعالیت ۱۶ مرکز مجاز ام‌ام‌تی (درمان معتادان با داروهای نگهدارنده مانند متادون) این شهرستان جوابگوی نیازهای موجود نیست و باید بر تعداد این مراکز افزوده شود.

فعالیت ۱۶ مرکز ترک اعتیاد فعال گنبدکاووس جوابگوی نیازهای موجود نیست

به گزارش گلستان 24، دکتر عبدالرحیم پالیده روز دوشنبه در نشست شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر گنبدکاووس اظهارداشت: حدود ۶ سال است که مجوز جدیدی برای راه اندازی مراکز ام‌ام‌تی در گنبدکاووس صادر نشده که امیدواریم با توجه به نیاز جامعه، زمینه راه‌اندازی مراکز جدید با هدف مدیریت کاهش آسیب‌های اجتماعی فراهم شود.

وی افزود: بهداشت و درمان در بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی و مصرف موادمخدر گنبدکاووس در ۱۱۳ خانه بهداشت، ۲۹ مرکز جامعه سلامت و ۱۶ پایگاه بهداشتی در حال فعالیت است و امسال تاکنون ۳۱ هزار و ۵۷۶ نفر در بحث مواد مخدر غربالگری شدند و ۲۲۰ نفر مورد شناسی قرار گرفتند و برای ۲۰۰ نفر توسط همکاران بهداشت و روان پرونده تشکیل شد.

رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس ادامه داد: برای پیشگیری از اعتیاد، کارگاه‌های مهارت‌ زندگی برای 5 هزار و ۸۳۲ نفر در این شهرستان برگزار شد و همچنین ۲ هزار و ۲۳۲ نفر از والدین در دوره‌های آموزشی مهارت فرزندپروری شرکت کردند.

پالیده افزود: در بحث کاهش آسیب ۲ تیم بخش خصوصی با نظارت همکاران مرکز بهداشت با حضور در پاتوق‌های معتادان در حال ارائه خدمت به ۵۷ نفر هستند و 3 هزار و ۹۰۴ سرنگ با سرسوزن برای کاهش آسیب در اختیار این معتادان قرار گرفت.

وی اظهارداشت: در بحث کاهش آسیب زنان در منطقه سیدآباد یک تیم شامل ماما، بهداشت روان و کارشناس بهداشت عمومی برای ارائه خدمات به زنان با ارتباط جنسی نامطمئن، درگیر با مواد مخدر و دارای همسران با روابط جنسی نامطمئن مستقر است و ۲۵۴ نفر در حال دریافت خدمات از آن هستند و همچنین ۲۹ پاتوق زنان معتاد هم شناسایی شده است.

بخشدار مرکزی گنبدکاووس هم در نشست امروز با اشاره به مشکلات اجتماعی حاکم بر محله اسلام آباد روستای قلندرآباد این شهرستان، گفت: این محله به عنوان یکی از مناطق طرح هدف شهید شوشتری با هدف اجرای فعالیت‌های عمرانی برای محرومیت‌زدایی و اقدامات فرهنگی، آموزشی، پیشگیرانه و مقابله‌ای برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی شناخته می‌شود و اقدامات خوبی تاکنون در آن اجرا شده است.

مرتضی احمدی افزود: با وجود اقدامات زیاد صورت گرفته شرایط فیزیکی محله اسلام آباد در مقایسه با خیلی از نقاط دیگر ارتقا یافته است اما همچنان مردم ساکن در این محله خواستار حل مشکل بهداشتی دامداری فعال، فاضلاب، ایجاد فضای ورزشی، جمع‌آوری پاتوق موادفروشان و نوسازی مدرسه هستند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار گنبدکاووس هم در این جلسه با تاکید بر ضرورت راه اندازی مرکز شیلتر (سرپناه شبانه)، گفت: اولویت همه مدیران دستگاه‌های اجرایی حرکت در مسیر منافع مردم است و بهزیستی و شهرداری تا پایان هفته جاری فرصت دارند با کمترین هزینه همکاری لازم را برای راه اندازی مرکز شیلتر انجام دهند.

رضا اصالتی افزود: اگر اقدامات بازدارنده ضعیف باشد به طور قطع جرم دوبار تکرار می‌شود لذا باید با برخورد قاطع از جمله پلمب خانه‌های پاتوق فروشندگان مواد مخدر امنیت محله اسلام آباد را ارتقا داد.

وی اظهارداشت: همچنین لازم است با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از مصرف موادمخدر طرح ضربتی برای پاکسازی مقابل دانشگاه‌ها و مدارس به ویژه دانشگاه علمی کاربردی شماره ۲ از فروشندگان موادمخدر اجرا شود.

شروع عملیات ساخت خانه بهداشت در محله اسلام آباد در دهه فجر، حضور کارشناسان موادمخدر در مدارس به ویژه مقاطع متوسطه دوم دختر و پسر و راه اندازی کمپ ترک اعتیاد ماده ۱۵ زنان تا یک ماه آینده از مهمترین مصوبات نشست امروز است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار