مراسم تحلیف کارشناسان نظامی گلستان در سازمان قضایی نیروهای مسلح استان برگزار شد.

برگزاری مراسم تحلیف ۱۳ کارشناس نظامی استان گلستان

به گزارش گلستان 24، دکتر غلام الواری رییس سازمان قضایی گلستان در این مراسم گفت: یکی از ابزارهای مهم دستگاه قضایی برای کشف جرم در پرونده با موضوع فنی و تخصصی ارجاع به امر کارشناسی ‌است.

وی بیان داشت: کارشناسان نظامی مانند کارشناسان

رسمی دادگستری ضمن برخورداری از تخصصی خاص در آزمون رسمی پذیرفته شده اند.

الواری با اشاره به اینکه کارشناسان دادگستری وظیفه سنگینی برعهده دارند، بیان داشت: طبق قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح و آئین دادرسی کیفری حفظ بیت المال و اسرار نظامی توسط کارشناسان نظامی ضروری است‌.

این مقام قضایی افزود: در اینگونه پرونده ها در صورت عدم وجود کارشناس نظامی برای حفظ اسرار نظامی از سوی فرمانده یگان یک نفر به عنوان نماینده، کارشناس غیرنظامی را همراهی خواهد کرد.

وی تاکید کرد: اجرای تصمیمات و دستورات مراجع قضایی در یگان های نظامی و انتظامی بر عهده ضابطان نظامی است و اگر در این زمینه مرتکب جرمی شوند به بزه آنها در سازمان قضایی رسیدگی می شود.

یزدان سالخورده دادستان نظامی گلستان دادستان نظامی گلستان نیز گفت: در مواردی با تشخیص قاضی یا درخواست اصحاب دعوا تمام یا قسمتی از پرونده برای اظهار نظر تخصصی به کارشناس ارجاع می گردد.

وی اظهار داشت: نظریه کارشناس به منزله سند و ادله اثبات دعوا محسوب نمی شود، بلکه می تواند به عنوان یک اماره به کشف حقیقت کمک کند.

سالخورده تاکید کرد: طبق قانون قاضی پرونده برای صدور رای می تواند نظریه کارشناسی را ملاک نظر قرار دهد، ولی الزامی به تبعیت از آن ندارد.

گفتنی است در این مراسم ضمن ادای سوگند توسط کارشناسان نظامی حکم کارشناسی به آنان ابلاغ گردید.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار