یادداشتی به قلم دکتر حسن بیارجمندی؛

یادداشتی به قلم دکتر حسن بیارجمندی فارغ التحصیل دانشگاه وزارت خارجه روسیه با عنوان نقش و جایگاه زنان در جامعه پردازی و حکمرانی متعالی منتشر گردید.

پیامی جهانی از حسینیه امام خمینی(ره) / نقش و جایگاه زنان در جامعه پردازی و حکمرانی متعالی

به گزارش گلستان24؛

رهبر معظم انقلاب صبح۱۴دی ماه در دیدار صدها تن از زنان فرهیخته و فعال در عرصه‌های فرهنگی،اجتماعی و علمی؛ نگاه مترقی و عادلانه اسلام به «زن»در عرصه‌های «جنسیتی و انسانی–حقوقی و تکالیف–مسئولیت پذیری فردی و خانوادگی-و نقش و تکالیف اجتماعی» را تبیین نمودند.

در بخشی از این بیانات ترسیم کننده یک نقشه راه ،معظم له می فرمایند :«یکی از آن نقاطی که من میخواهم عرض بکنم،نگاه اسلام به مسئله‌ی زن است که نظر اسلام چیست.من حالا مختصری میگویم، تبیین و تفصیل و تفریع فروعش با شماها است که دنبال کنید، تحقیق کنید، کار کنید.»

یکی از این نگاه ها که در سطح یک پیام ادراکی جهانی در بالای سر محل نشستن ایشان در حسینیه امام خمینی (ره) می درخشید و در پوشش تصویری و گزارش های خبری و رسانه ای بصورت جهانی بازتاب داشت؛ حدیثی از امام صادق(ع) که «أکثَرُ الخَیرِ فِی‌ النِّساء بیشتر خیر‌ها در زنان است»بود. سوال اصلی که مطرح می شود این است که خداوند حکیم و علیم در زنان چه خیرهایی را نهاده است؟ آنچه مسلم است این خیر و بیشترین آن را باید در قرآن جستجو نمود.

در تفسیر احسن الحدیث؛ خیر به معنى دلپسند و مرغوب و در فرهنگ واژگان قرآن در معنای انتخاب آمده است؛بدین معنا که اگر ما چیزی را خیر می نامیم ، بدان جهت است که آنرا با غیر آن مقایسه میکنیم و یکی از آن دو را انتخاب می نماییم و میگوئیم این خیر است که هدف و مقصد ما را تامین کند

بنابراین دو قاعده کلی در خصوص خیر براساس مفاهیم قرآنی همچنانکه صدر المتالهین در اسفار و علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه در تفسیر مشهور المیزان بیان داشته اند عبارتند از:

الف : همه خواهان آن ‌هستند و به واسطه‌ى آن بخشى از کمالات شایسته‌ى انسانی حاصل مى‌شود.

ب : آن را با چیز دیگرى مقایسه مى‌کنند؛ سپس آن را برمى‌گزینند.پس آن را که برگزینند، خیر است.چون برگزیده‌ است.

بنابراین هم در تعیین اصل خیرها و هم مصادیق آن می بایست این دو اصل را مدنظر داشت. خداوند در قرآن کریم بطور کلی خیر ها را نام برده است که هر یک از آنها بعنوان یک اصل می تواند در این فهم و درک خیرها از جمله در زنان قابل تطبیق و تفسیر باشد.بیشترین این خیرها که براساس دو قاعده کلی صدرالاشاره می توان در این وجیزه از آنها یاد نمود عبارتند از :

۱_ نیازهای اساسی زندگی ؛ آنجا که خداوند به نقل از حضرت موسی (ع)می فرماید: رب إنی لما أنزلت إلی من خیر فقیر . پروردگارا! من نیازمند هر آن چیزی هستم که برایم روزی فرمایی.و خداوند اینگونه فورا آنچه که در او بیشترین خیرها(نیازهای اساسی زندگی)است را اجابت کرد. قَالَ إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أُنْکِحَکَ إِحْدَى ابْنَتَیَّ هَاتَیْنِ [شعیب] گفت من مى‌ خواهم یکى از این دو دختر خود را [که مشاهده مى ‌کنى] به نکاح تو در آورم.

۲_ قدرت و توان ؛همچنانکه در آیه أَهُمْ خَیْرٌ أَمْ قَوْمُ تُبَّعٍ (آیا اینان نیرومندتر یا پادشاهان یمن) از قدرت و توان به خیر یاد شده است و آمادگی روحی برای پذیرش هدایت : «...َ وَلَوْ عَلِمَ اللّهُ فِیهِمْ خَیْراً لَأَسْمَعَهُمْ»

زن با خصوصیات نهادی توان و قدرت مخصوص خویش یعنی روحی و روانی، عاطفی، شناختی و اجتماعی و... مکمل و متمم مرد است و هر یک در کمال خود نیازمند دیگری است و این مفهوم در جامعه پردازی و حکمرانی متعالی و ایجاد تمدن با مشارکت دادن زنان در امور اجتماعی تبلور و کارآمدی خویش را نشان می دهد.

۳_ وضع صلاح و پسندیده در زندگی دنیوی؛ همچنانکه حضرت شعیب (ع) فرمودند:  إنی أراکم بخیر که شامل صلاح و تمام خوبی های زندگانی دنیوی است.

با توجه به دو قاعده کلی و سه اصل یاد شده و مصادیق گسترده آن که بیشترین خیرها را در وجود زن تداعی می کند؛ به حکم آیات إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ وَ الْمُشْرِکِینَ فِی نارِ جَهَنَّمَ خالِدِینَ فِیها أُولئِکَ هُمْ شَرُّ الْبَرِیَّةِ إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ

زنان با وجود این بیشترین خیرها با انتخاب خود جایگاه خود را تعیین مى‌کنند، یا شرّ البریّه یا خیر البریّه . کَفَرُوا ... شَرُّ الْبَرِیَّةِ ... آمَنُوا ... خَیْرُ الْبَرِیَّةِ و این سقوط(کفر) و رشد(ایمان) او بی نهایت است؛ در اثر ایمان و عمل صالح مى‌تواند حتى از فرشتگان برتر باشد و این در گرو ایمان همراه با عمل صالح و سبقت است«فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ».

مقام معظم رهبری در همین دیدار دو الگوی قرانی با دو انتخاب متفاوت را مورد اشاره قرار می دهند : « ضَرَبَ اللهُ مَثَلًا لِلَّذینَ کَفَرُوا امرَأَتَ نُوحٍ وَ امرَأَتَ لوط» و همچنین« وَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلًا لِلَّذینَ آمَنُوا امرَأَتَ فِرعَون» و «وَ مَریَمَ ابنَتَ عِمرَان»./

دکتر حسن بیارجمندی فارغ التحصیل دانشگاه وزارت خارجه روسیه

ارسال نظر

آخرین اخبار